ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

راه‌های ارتباطی استان قم

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
جز (۱ نسخه)
سطر ۷: سطر ۷:
 
{{منابع}}
 
{{منابع}}
 
[[رده:راه‌های ارتباطی]]
 
[[رده:راه‌های ارتباطی]]
 +
استان قم به علت قرار گرفتن در مركز ثقل هندسى كشور، بعد از تهران داراى بزرگترين مركز شبكه ارتباطى راههاى آهن، آسفالته و شوسه در درجات مختلف مى‏باشد كه اين استان را به شهرهاى مجاور، مراكز استانها و بنادر تجارى خليج فارس و درياى خزر، متصل مى‏سازد.
 +
 +
راه آهن سرتاسرى ايران كه از اين استان عبور مى‏نمايد، در شهر قم به سه شاخه تقسيم مى‏شود. يك شاخه، قم را از شمال به تهران متصل نموده و از طريق تهران به استانهاى آذربايجان، مازندران و خراسان مرتبط مى‏سازد و دو شاخه ديگر يكى از طريق اراك، قم را به مناطق جنوب غربى و ديگرى از طريق كاشان اين شهر را به استانهاى جنوب شرقى مرتبط مى‏نمايد.
 +
 +
[اخيرا ايستگاه خط آهن تهران به جنوب شرق، از قم خارج شده و در ايستگاه شوراب (سى كيلومترى شرق قم) به اين شبكه مى‏پيوندد.]
 +
بدينسان قم تقريبا شبيه تهران در مركز خطوط راه‏آهن قرار دارد.
 +
 +
طول خطوط راه‏آهن سرتاسرى متعلق به ناحيه اراك برابر 287 كيلومتر مى‏باشد كه از ايستگاه قم شروع مى‏شود و تا ايستگاه درود ادامه دارد.
 +
 +
از آنجايى كه راه آهن قم در سه راهى و محورهاى حمل بار ذوب‏آهن بندرعباس ـ كرمان ـ قم، بندر امام خمينى ـ قم و تهران ـ قم واقع شده و كليه بارهاى مناطق مختلف كشور بايستى از قم حمل و نقل شود قابل اهميت بوده و همواره اين ايستگاه مد نظر مقامات راه‏آهن قرار دارد. تا آنجايى كه احداث راه‏آهن دو خطه برقى تهران ـ قم يكى از طرحهاى عمده و زيربنايى كشورمان مى‏باشد.
 +
 +
مهمترين راههاى اتومبيل رو در سطح استان قم به شرح زير است:
 +
 +
1ـ اتوبان تهران ـ قم در نقش يكى از محورهاى عمده ارتباط استانهاى شمالى از طريق تهران با جنوب، جنوب غربى و جنوب شرقى كشور مى‏باشد.
 +
 +
2ـ جاده قديم تهران ـ قم به مثابه عمده‏ترين محور ترافيك سنگين (حمل بار) بين تهران و جنوب كشور مى‏باشد.
 +
 +
3ـ جاده قم ـ كاشان كه اين استان را به جنوب شرق كشور متصل مى‏نمايد.
 +
 +
4ـ جاده قم ـ سلفچگان كه اين شهر را به شهرهاى اراك و اصفهان متصل مى‏نمايد.
 +
 +
5ـ جاده قم ـ ساوه كه ارتباط اين استان را با نواحى غربى كشور آسان مى‏كند.
 +
 +
6ـ جاده قديم قم ـ دليجان كه اين شهر را به اصفهان متصل مى‏نمايد.
 +
 +
بر اساس آمار سال 1375، طول راههاى جاده‏اى استان قم 8/490 كيلومتر بوده است كه از اين مقدار 191 كيلومتر آزاد راه، 2/52 كيلومتر راه اصلى چهار خطه، 69 كيلومتر راه اصلى عريض، 3/43 كيلومتر راه اصلى معمولى، 5/63 كيلومتر راه فرعى عريض و 8/71 كيلومتر راه فرعى درجه يك مى‏باشد.
 +
 +
علاوه بر موارد مذكور، بزرگ راههاى قم ـ اراك ـ سربند به طول 160 كيلومتر و قم ـ كاشان در برنامه آينده راهسازى قرار دارد. بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه قم فاقد ارتباط هوايى مى‏باشد.

نسخهٔ ‏۷ فروردین ۱۳۹۱، ساعت ۱۲:۲۲

محتویات

راه‌های زمینی

راه‌های هوایی

راه آهن

منابع

استان قم به علت قرار گرفتن در مركز ثقل هندسى كشور، بعد از تهران داراى بزرگترين مركز شبكه ارتباطى راههاى آهن، آسفالته و شوسه در درجات مختلف مى‏باشد كه اين استان را به شهرهاى مجاور، مراكز استانها و بنادر تجارى خليج فارس و درياى خزر، متصل مى‏سازد.

راه آهن سرتاسرى ايران كه از اين استان عبور مى‏نمايد، در شهر قم به سه شاخه تقسيم مى‏شود. يك شاخه، قم را از شمال به تهران متصل نموده و از طريق تهران به استانهاى آذربايجان، مازندران و خراسان مرتبط مى‏سازد و دو شاخه ديگر يكى از طريق اراك، قم را به مناطق جنوب غربى و ديگرى از طريق كاشان اين شهر را به استانهاى جنوب شرقى مرتبط مى‏نمايد.

[اخيرا ايستگاه خط آهن تهران به جنوب شرق، از قم خارج شده و در ايستگاه شوراب (سى كيلومترى شرق قم) به اين شبكه مى‏پيوندد.] بدينسان قم تقريبا شبيه تهران در مركز خطوط راه‏آهن قرار دارد.

طول خطوط راه‏آهن سرتاسرى متعلق به ناحيه اراك برابر 287 كيلومتر مى‏باشد كه از ايستگاه قم شروع مى‏شود و تا ايستگاه درود ادامه دارد.

از آنجايى كه راه آهن قم در سه راهى و محورهاى حمل بار ذوب‏آهن بندرعباس ـ كرمان ـ قم، بندر امام خمينى ـ قم و تهران ـ قم واقع شده و كليه بارهاى مناطق مختلف كشور بايستى از قم حمل و نقل شود قابل اهميت بوده و همواره اين ايستگاه مد نظر مقامات راه‏آهن قرار دارد. تا آنجايى كه احداث راه‏آهن دو خطه برقى تهران ـ قم يكى از طرحهاى عمده و زيربنايى كشورمان مى‏باشد.

مهمترين راههاى اتومبيل رو در سطح استان قم به شرح زير است:

1ـ اتوبان تهران ـ قم در نقش يكى از محورهاى عمده ارتباط استانهاى شمالى از طريق تهران با جنوب، جنوب غربى و جنوب شرقى كشور مى‏باشد.

2ـ جاده قديم تهران ـ قم به مثابه عمده‏ترين محور ترافيك سنگين (حمل بار) بين تهران و جنوب كشور مى‏باشد.

3ـ جاده قم ـ كاشان كه اين استان را به جنوب شرق كشور متصل مى‏نمايد.

4ـ جاده قم ـ سلفچگان كه اين شهر را به شهرهاى اراك و اصفهان متصل مى‏نمايد.

5ـ جاده قم ـ ساوه كه ارتباط اين استان را با نواحى غربى كشور آسان مى‏كند.

6ـ جاده قديم قم ـ دليجان كه اين شهر را به اصفهان متصل مى‏نمايد.

بر اساس آمار سال 1375، طول راههاى جاده‏اى استان قم 8/490 كيلومتر بوده است كه از اين مقدار 191 كيلومتر آزاد راه، 2/52 كيلومتر راه اصلى چهار خطه، 69 كيلومتر راه اصلى عريض، 3/43 كيلومتر راه اصلى معمولى، 5/63 كيلومتر راه فرعى عريض و 8/71 كيلومتر راه فرعى درجه يك مى‏باشد.

علاوه بر موارد مذكور، بزرگ راههاى قم ـ اراك ـ سربند به طول 160 كيلومتر و قم ـ كاشان در برنامه آينده راهسازى قرار دارد. بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه قم فاقد ارتباط هوايى مى‏باشد.