ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

راه‌های ارتباطی استان قم

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

پرش به: ناوبری, جستجو

محتویات

راه‌های زمینی

راه‌های هوایی

راه آهن

منابع

استان قم به علت قرار گرفتن در مركز ثقل هندسى كشور، بعد از تهران داراى بزرگترين مركز شبكه ارتباطى راههاى آهن، آسفالته و شوسه در درجات مختلف مى‏باشد كه اين استان را به شهرهاى مجاور، مراكز استانها و بنادر تجارى خليج فارس و درياى خزر، متصل مى‏سازد.

راه آهن سرتاسرى ايران كه از اين استان عبور مى‏نمايد، در شهر قم به سه شاخه تقسيم مى‏شود. يك شاخه، قم را از شمال به تهران متصل نموده و از طريق تهران به استانهاى آذربايجان، مازندران و خراسان مرتبط مى‏سازد و دو شاخه ديگر يكى از طريق اراك، قم را به مناطق جنوب غربى و ديگرى از طريق كاشان اين شهر را به استانهاى جنوب شرقى مرتبط مى‏نمايد.

[اخيرا ايستگاه خط آهن تهران به جنوب شرق، از قم خارج شده و در ايستگاه شوراب (سى كيلومترى شرق قم) به اين شبكه مى‏پيوندد.] بدينسان قم تقريبا شبيه تهران در مركز خطوط راه‏آهن قرار دارد.

طول خطوط راه‏آهن سرتاسرى متعلق به ناحيه اراك برابر 287 كيلومتر مى‏باشد كه از ايستگاه قم شروع مى‏شود و تا ايستگاه درود ادامه دارد.

از آنجايى كه راه آهن قم در سه راهى و محورهاى حمل بار ذوب‏آهن بندرعباس ـ كرمان ـ قم، بندر امام خمينى ـ قم و تهران ـ قم واقع شده و كليه بارهاى مناطق مختلف كشور بايستى از قم حمل و نقل شود قابل اهميت بوده و همواره اين ايستگاه مد نظر مقامات راه‏آهن قرار دارد. تا آنجايى كه احداث راه‏آهن دو خطه برقى تهران ـ قم يكى از طرحهاى عمده و زيربنايى كشورمان مى‏باشد.

مهمترين راههاى اتومبيل رو در سطح استان قم به شرح زير است:

1ـ اتوبان تهران ـ قم در نقش يكى از محورهاى عمده ارتباط استانهاى شمالى از طريق تهران با جنوب، جنوب غربى و جنوب شرقى كشور مى‏باشد.

2ـ جاده قديم تهران ـ قم به مثابه عمده‏ترين محور ترافيك سنگين (حمل بار) بين تهران و جنوب كشور مى‏باشد.

3ـ جاده قم ـ كاشان كه اين استان را به جنوب شرق كشور متصل مى‏نمايد.

4ـ جاده قم ـ سلفچگان كه اين شهر را به شهرهاى اراك و اصفهان متصل مى‏نمايد.

5ـ جاده قم ـ ساوه كه ارتباط اين استان را با نواحى غربى كشور آسان مى‏كند.

6ـ جاده قديم قم ـ دليجان كه اين شهر را به اصفهان متصل مى‏نمايد.

بر اساس آمار سال 1375، طول راههاى جاده‏اى استان قم 8/490 كيلومتر بوده است كه از اين مقدار 191 كيلومتر آزاد راه، 2/52 كيلومتر راه اصلى چهار خطه، 69 كيلومتر راه اصلى عريض، 3/43 كيلومتر راه اصلى معمولى، 5/63 كيلومتر راه فرعى عريض و 8/71 كيلومتر راه فرعى درجه يك مى‏باشد.

علاوه بر موارد مذكور، بزرگ راههاى قم ـ اراك ـ سربند به طول 160 كيلومتر و قم ـ كاشان در برنامه آينده راهسازى قرار دارد. بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه قم فاقد ارتباط هوايى مى‏باشد.