ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

راه‌های ارتباطی استان قم

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
 
سطر ۱: سطر ۱:
== راه‌های زمینی ==
+
راه‏هاى ارتباطى
 
+
== راه‌های هوایی ==
+
 
+
== راه آهن ==
+
 
+
{{منابع}}
+
[[رده:راه‌های ارتباطی]]
+
 
استان قم به علت قرار گرفتن در مركز ثقل هندسى كشور، بعد از تهران داراى بزرگترين مركز شبكه ارتباطى راههاى آهن، آسفالته و شوسه در درجات مختلف مى‏باشد كه اين استان را به شهرهاى مجاور، مراكز استانها و بنادر تجارى خليج فارس و درياى خزر، متصل مى‏سازد.
 
استان قم به علت قرار گرفتن در مركز ثقل هندسى كشور، بعد از تهران داراى بزرگترين مركز شبكه ارتباطى راههاى آهن، آسفالته و شوسه در درجات مختلف مى‏باشد كه اين استان را به شهرهاى مجاور، مراكز استانها و بنادر تجارى خليج فارس و درياى خزر، متصل مى‏سازد.
 
+
راه آهن سراسرى ايران كه از اين استان عبور مى‏نمايد، در شهر قم به سه شاخه تقسيم مى‏شود. يك شاخه، قم را از شمال به تهران متصل نموده و از طريق تهران به استانهاى آذربايجان، مازندران و خراسان مرتبط مى‏سازد و دو شاخه ديگر يكى از طريق اراك، قم را به مناطق جنوب غربى و ديگرى از طريق كاشان اين شهر را به استانهاى جنوب شرقى مرتبط مى‏نمايد.
راه آهن سرتاسرى ايران كه از اين استان عبور مى‏نمايد، در شهر قم به سه شاخه تقسيم مى‏شود. يك شاخه، قم را از شمال به تهران متصل نموده و از طريق تهران به استانهاى آذربايجان، مازندران و خراسان مرتبط مى‏سازد و دو شاخه ديگر يكى از طريق اراك، قم را به مناطق جنوب غربى و ديگرى از طريق كاشان اين شهر را به استانهاى جنوب شرقى مرتبط مى‏نمايد.
+
 
+
 
[اخيرا ايستگاه خط آهن تهران به جنوب شرق، از قم خارج شده و در ايستگاه شوراب (سى كيلومترى شرق قم) به اين شبكه مى‏پيوندد.]
 
[اخيرا ايستگاه خط آهن تهران به جنوب شرق، از قم خارج شده و در ايستگاه شوراب (سى كيلومترى شرق قم) به اين شبكه مى‏پيوندد.]
 
بدينسان قم تقريبا شبيه تهران در مركز خطوط راه‏آهن قرار دارد.
 
بدينسان قم تقريبا شبيه تهران در مركز خطوط راه‏آهن قرار دارد.
 
+
طول خطوط راه‏آهن سرتاسرى متعلق به ناحيه اراك برابر 242 كيلومتر مى‏باشد كه از ايستگاه قم شروع مى‏شود و تا ايستگاه درود ادامه دارد.
طول خطوط راه‏آهن سرتاسرى متعلق به ناحيه اراك برابر 287 كيلومتر مى‏باشد كه از ايستگاه قم شروع مى‏شود و تا ايستگاه درود ادامه دارد.
+
 
+
 
از آنجايى كه راه آهن قم در سه راهى و محورهاى حمل بار ذوب‏آهن بندرعباس ـ كرمان ـ قم، بندر امام خمينى ـ قم و تهران ـ قم واقع شده و كليه بارهاى مناطق مختلف كشور بايستى از قم حمل و نقل شود قابل اهميت بوده و همواره اين ايستگاه مد نظر مقامات راه‏آهن قرار دارد. تا آنجايى كه احداث راه‏آهن دو خطه برقى تهران ـ قم يكى از طرحهاى عمده و زيربنايى كشورمان مى‏باشد.  
 
از آنجايى كه راه آهن قم در سه راهى و محورهاى حمل بار ذوب‏آهن بندرعباس ـ كرمان ـ قم، بندر امام خمينى ـ قم و تهران ـ قم واقع شده و كليه بارهاى مناطق مختلف كشور بايستى از قم حمل و نقل شود قابل اهميت بوده و همواره اين ايستگاه مد نظر مقامات راه‏آهن قرار دارد. تا آنجايى كه احداث راه‏آهن دو خطه برقى تهران ـ قم يكى از طرحهاى عمده و زيربنايى كشورمان مى‏باشد.  
 
 
مهمترين راههاى اتومبيل رو در سطح استان قم به شرح زير است:
 
مهمترين راههاى اتومبيل رو در سطح استان قم به شرح زير است:
 
 
1ـ اتوبان تهران ـ قم در نقش يكى از محورهاى عمده ارتباط استانهاى شمالى از طريق تهران با جنوب، جنوب غربى و جنوب شرقى كشور مى‏باشد.
 
1ـ اتوبان تهران ـ قم در نقش يكى از محورهاى عمده ارتباط استانهاى شمالى از طريق تهران با جنوب، جنوب غربى و جنوب شرقى كشور مى‏باشد.
 
 
2ـ جاده قديم تهران ـ قم به مثابه عمده‏ترين محور ترافيك سنگين (حمل بار) بين تهران و جنوب كشور مى‏باشد.
 
2ـ جاده قديم تهران ـ قم به مثابه عمده‏ترين محور ترافيك سنگين (حمل بار) بين تهران و جنوب كشور مى‏باشد.
 
+
3- اتوبان قم کاشان - كه اين استان را به جنوب شرق كشور متصل مى‏نمايد.
جاده قم ـ كاشان كه اين استان را به جنوب شرق كشور متصل مى‏نمايد.
+
4- جاده قدیم قم ـ كاشان كه اين استان را به جنوب شرق كشور متصل مى‏نمايد.
 
+
5- جاده قم ـ سلفچگان كه اين شهر را به شهرهاى اراك و اصفهان متصل مى‏نمايد.
جاده قم ـ سلفچگان كه اين شهر را به شهرهاى اراك و اصفهان متصل مى‏نمايد.
+
6- جاده قم ـ ساوه كه ارتباط اين استان را با نواحى غربى كشور آسان مى‏كند.
 
+
7- جاده قديم قم ـ دليجان كه اين شهر را به اصفهان متصل مى‏نمايد.  
جاده قم ـ ساوه كه ارتباط اين استان را با نواحى غربى كشور آسان مى‏كند.
+
بر اساس آمار سال 1389، طول راههاى جاده‏اى استان قم 8/645 كيلومتر بوده است كه از اين مقدار 167 كيلومتر آزاد راه، 8/114 كيلومتر راه اصلى چهار خطه، 51 كيلومتر راه اصلى عريض5/209 كيلومتر راه اصلى معمولى5/103 كيلومتر راه فرعى آسفالته مى‏باشد.  
 
+
علاوه بر موارد مذكور، بزرگ راههاى قم ـ اراك ـ سربند به طول 160 كيلومتر و قم ـ كاشان به طول 95 کیلو متر قرار دارد. بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه قم فاقد ارتباط هوايى مى‏باشد.
جاده قديم قم ـ دليجان كه اين شهر را به اصفهان متصل مى‏نمايد.  
+
 
+
بر اساس آمار سال 1375، طول راههاى جاده‏اى استان قم 8/490 كيلومتر بوده است كه از اين مقدار 191 كيلومتر آزاد راه، 2/52 كيلومتر راه اصلى چهار خطه، 69 كيلومتر راه اصلى عريض، 3/43 كيلومتر راه اصلى معمولى، 5/63 كيلومتر راه فرعى عريض و 8/71 كيلومتر راه فرعى درجه يك مى‏باشد.  
+
 
+
علاوه بر موارد مذكور، بزرگ راههاى قم ـ اراك ـ سربند به طول 160 كيلومتر و قم ـ كاشان در برنامه آينده راهسازى قرار دارد. بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه قم فاقد ارتباط هوايى مى‏باشد.
+

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۱ تیر ۱۳۹۱، ساعت ۱۳:۲۵

راه‏هاى ارتباطى استان قم به علت قرار گرفتن در مركز ثقل هندسى كشور، بعد از تهران داراى بزرگترين مركز شبكه ارتباطى راههاى آهن، آسفالته و شوسه در درجات مختلف مى‏باشد كه اين استان را به شهرهاى مجاور، مراكز استانها و بنادر تجارى خليج فارس و درياى خزر، متصل مى‏سازد. راه آهن سراسرى ايران كه از اين استان عبور مى‏نمايد، در شهر قم به سه شاخه تقسيم مى‏شود. يك شاخه، قم را از شمال به تهران متصل نموده و از طريق تهران به استانهاى آذربايجان، مازندران و خراسان مرتبط مى‏سازد و دو شاخه ديگر يكى از طريق اراك، قم را به مناطق جنوب غربى و ديگرى از طريق كاشان اين شهر را به استانهاى جنوب شرقى مرتبط مى‏نمايد. [اخيرا ايستگاه خط آهن تهران به جنوب شرق، از قم خارج شده و در ايستگاه شوراب (سى كيلومترى شرق قم) به اين شبكه مى‏پيوندد.] بدينسان قم تقريبا شبيه تهران در مركز خطوط راه‏آهن قرار دارد. طول خطوط راه‏آهن سرتاسرى متعلق به ناحيه اراك برابر 242 كيلومتر مى‏باشد كه از ايستگاه قم شروع مى‏شود و تا ايستگاه درود ادامه دارد. از آنجايى كه راه آهن قم در سه راهى و محورهاى حمل بار ذوب‏آهن بندرعباس ـ كرمان ـ قم، بندر امام خمينى ـ قم و تهران ـ قم واقع شده و كليه بارهاى مناطق مختلف كشور بايستى از قم حمل و نقل شود قابل اهميت بوده و همواره اين ايستگاه مد نظر مقامات راه‏آهن قرار دارد. تا آنجايى كه احداث راه‏آهن دو خطه برقى تهران ـ قم يكى از طرحهاى عمده و زيربنايى كشورمان مى‏باشد. مهمترين راههاى اتومبيل رو در سطح استان قم به شرح زير است: 1ـ اتوبان تهران ـ قم در نقش يكى از محورهاى عمده ارتباط استانهاى شمالى از طريق تهران با جنوب، جنوب غربى و جنوب شرقى كشور مى‏باشد. 2ـ جاده قديم تهران ـ قم به مثابه عمده‏ترين محور ترافيك سنگين (حمل بار) بين تهران و جنوب كشور مى‏باشد. 3- اتوبان قم کاشان - كه اين استان را به جنوب شرق كشور متصل مى‏نمايد. 4- جاده قدیم قم ـ كاشان كه اين استان را به جنوب شرق كشور متصل مى‏نمايد. 5- جاده قم ـ سلفچگان كه اين شهر را به شهرهاى اراك و اصفهان متصل مى‏نمايد. 6- جاده قم ـ ساوه كه ارتباط اين استان را با نواحى غربى كشور آسان مى‏كند. 7- جاده قديم قم ـ دليجان كه اين شهر را به اصفهان متصل مى‏نمايد. بر اساس آمار سال 1389، طول راههاى جاده‏اى استان قم 8/645 كيلومتر بوده است كه از اين مقدار 167 كيلومتر آزاد راه، 8/114 كيلومتر راه اصلى چهار خطه، 51 كيلومتر راه اصلى عريض5/209 كيلومتر راه اصلى معمولى5/103 كيلومتر راه فرعى آسفالته مى‏باشد. علاوه بر موارد مذكور، بزرگ راههاى قم ـ اراك ـ سربند به طول 160 كيلومتر و قم ـ كاشان به طول 95 کیلو متر قرار دارد. بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه قم فاقد ارتباط هوايى مى‏باشد.