ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

آموزش و پرورش در استان بوشهر

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
جز (۱ نسخه)
 
سطر ۱: سطر ۱:
 +
در دوره ساسانيان جامعه ايران طبقاتى بوده و پيشبرد امور فرهنگى از جمله تعليم و تربيت، به تناسب موقعيت طبقاتى افراد جامعه ميسر مى‏شده است. در اين شرايط، فراگيرى دانش مطلقا در انحصار اشراف و طبقه حاكم بود. اما با ظهور اسلام تبعيض‏ها كنار رفت و در نتيجه نياز به آموزش و پرورش در سطحى به مراتب وسيعتر از جامعه طبقاتى قبل از اسلام، پديدار شد.
 +
 +
 +
مساجد و مكتب‏خانه‏ها، اولين مراكز آموزشى در ايران و از جمله بوشهر بودند كه توسط ملاهاى مكتبى كه اولين مشعلداران علم و دانش در ايران بودند اداره مى‏شد و اينان الفباى فارسى و در نهايت قرآن را با روش‏هاى خاصى به شاگردان خود آموزش مى‏دادند تا اينكه بعد از تأسيس دارالفنون، مدارس به سبك جديد در ايران و از جمله بوشهر تأسيس گرديد.
 +
 +
 +
اولين مؤسسه تعليمى در شهر بوشهر مكتب خانه احمديه بود كه در آن علوم دينى قرآن و ديوان حافظ آموزش داده مى‏شد. بعد از مدتى در مواد درسى تغييراتى حاصل شد و مواد درسى جديدى جايگزين علوم قديمه گرديد.
 +
 +
 +
در سال 1317 شيخ محمد سعادت از تهران به بوشهر اعزام شد و مديريت مدرسه مذكور را به عهده گرفت و آن را به شكل جديد سازمان دهى و اداره نمود.
 +
 +
 +
از اين تاريخ به بعد مدرسه مذكور به «مدرسه سعادت مظفرى» تغيير نام يافت. در آغاز اهالى محل از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خوددارى كردند ولى كم‏كم به مدرسه توجه نمودند و فرزندان خود را روانه مدرسه نمودند.
 +
 +
 +
در سال 1319 ساختمان جديدى بنا گرديد و مدرسه از محل استيجارى به آنجا منتقل گرديد
  
  
 
{{منابع}}
 
{{منابع}}
 
[[رده:آموزش و پرورش]]
 
[[رده:آموزش و پرورش]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۹ بهمن ۱۳۹۰، ساعت ۱۸:۵۹

در دوره ساسانيان جامعه ايران طبقاتى بوده و پيشبرد امور فرهنگى از جمله تعليم و تربيت، به تناسب موقعيت طبقاتى افراد جامعه ميسر مى‏شده است. در اين شرايط، فراگيرى دانش مطلقا در انحصار اشراف و طبقه حاكم بود. اما با ظهور اسلام تبعيض‏ها كنار رفت و در نتيجه نياز به آموزش و پرورش در سطحى به مراتب وسيعتر از جامعه طبقاتى قبل از اسلام، پديدار شد.


مساجد و مكتب‏خانه‏ها، اولين مراكز آموزشى در ايران و از جمله بوشهر بودند كه توسط ملاهاى مكتبى كه اولين مشعلداران علم و دانش در ايران بودند اداره مى‏شد و اينان الفباى فارسى و در نهايت قرآن را با روش‏هاى خاصى به شاگردان خود آموزش مى‏دادند تا اينكه بعد از تأسيس دارالفنون، مدارس به سبك جديد در ايران و از جمله بوشهر تأسيس گرديد.


اولين مؤسسه تعليمى در شهر بوشهر مكتب خانه احمديه بود كه در آن علوم دينى قرآن و ديوان حافظ آموزش داده مى‏شد. بعد از مدتى در مواد درسى تغييراتى حاصل شد و مواد درسى جديدى جايگزين علوم قديمه گرديد.


در سال 1317 شيخ محمد سعادت از تهران به بوشهر اعزام شد و مديريت مدرسه مذكور را به عهده گرفت و آن را به شكل جديد سازمان دهى و اداره نمود.


از اين تاريخ به بعد مدرسه مذكور به «مدرسه سعادت مظفرى» تغيير نام يافت. در آغاز اهالى محل از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خوددارى كردند ولى كم‏كم به مدرسه توجه نمودند و فرزندان خود را روانه مدرسه نمودند.


در سال 1319 ساختمان جديدى بنا گرديد و مدرسه از محل استيجارى به آنجا منتقل گرديد



منابع