ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

محدثان استان قم

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

پرش به: ناوبری, جستجو

با فتح قم در سال 23 ه .ق به وسيله ابوموسى‏اشعرى، بسيارى از اشعريان در قم سكنى گزيدند.

اشعريان مردمى شيعه و بسيارى از آن‏ها از اصحاب ائمه بودند كه به سرعت احاديث شيعه را در قم نشر دادند تا جائى كه محدث قمى (شيخ عباس قمى)، راويان حديث اين شهر را در قرن سوم هجرى بالغ بر دويست هزار نفر مى‏داند. برخى از اين محدثان به شهر قم كوچ كرده و برخى نيز خود از اهالى قم بوده‏اند.

ابراهيم بن هاشم قمى

ابراهيم بن هاشم در فاصله قرن‏هاى دوم و سوم هجرى مى‏زيسته و از اصحاب امام كاظم عليه‏السلام، امام رضا عليه‏السلام و امام جواد عليه‏السلام بوده است. شيخ كلينى در كتاب كافى روايت‏هاى بى‏شمارى را از وى نقل كرده است. وى اولين كسى است كه روايات كوفيان را در قم منتشر ساخت. محسن امين در كتاب اعيان الشيعه وى را در اعلى درجه وثاقت دانسته است. از تأليفات اوست: كتاب النوادر، قضاياى اميرالمؤمنين.

احمد بن اسحاق

احمد فرزند عبدالله اشعرى قمى، وكيل امام حسن عسگرى عليه‏السلام و از امام جواد، امام هادى و امام حسن عسگرى عليهم‏السلام روايت نقل كرده است. احمد بن اسحاق همان كسى است كه مسجد امام حسن عسگرى عليه‏السلام را به فرمان امام حسن عسگرى در قم بنا نموده است. او از بزرگان قم محسوب مى‏شده و توقيعى از سوى امام زمان عليه‏السلام درباره توثيق وى صادر شده است. وى در حلوان (سرپل ذهاب) وفات يافت و در اين شهر داراى بارگاهى است. از كتب وى مى‏توان از علل الصوم، مسائل الرجال (از ابى الحسن الثالث عليه‏السلام كه او آنها را جمع كرده است).

زكريا بن آدم

زكريا بن آدم از خاندان اشعرى و در بين قرن‏هاى دوم و سوم هجرى در قم مى‏زيسته است. وى از اصحاب امام كاظم عليه‏السلام، امام رضا عليه‏السلام و امام جواد عليه‏السلام بوده است. سخنان بى‏نظيرى درباره وى از امام رضا عليه‏السلام نقل شده و از خواص آن امام عليه‏السلام به شمار مى‏رفت.

از جمله امام رضا عليه‏السلام درباره او فرمود:

«اى زكريا همان‏گونه كه بلا به وسيله پدرم از اهل بغداد دفع مى‏شد به وسيله تو بلا از اهل قم دفع مى‏شود». و در روايت ديگرى، امام عليه‏السلام وى را امين در امر دين و دنيا شمرده است. وى سرانجام در قم وفات يافت و در قبرستان شيخان مدفون گرديد.

احمد بن محمد بن خالد برقى

وى از اعاظم اصحاب اماميه در قرن سوم و از اصحاب امام جواد عليه‏السلام و امام هادى عليه‏السلام به شمار مى‏رود. از كتاب‏هاى مهم وى مى‏توان از «المحاسن» نام برد كه خود حاوى 350 كتاب است. شيخ طوسى و نجاشى فهرستى بلند از كتاب‏هاى وى را در كتب خود ارائه داده‏اند و ياقوت در معجم، كتاب‏هاى وى را بالغ بر صد كتاب دانسته است و او را مردى ثقه معرفى كرده است. اما احمد بن محمد بن عيسى رئيس محدثين قم، وى را از قم اخراج كرد و برخى از قميين نيز وى را متهم به استناد به روايات ضعيف نموده‏اند. گرچه احمد بن عيسى از كار خود (اخراج وى از قم) سخت پشيمان شد و با پاى برهنه در تشيع جنازه وى شركت جسته بود.

حسين بن عبيدالله قمى

او از اصحاب امام هادى عليه‏السلام بود و در قرن سوم هجرى مى‏زيسته است. وى را به اتهام غلو از قم اخراج نموده‏اند.

حسين بن مالك قمى

وى در بين قرن‏هاى دوم و سوم هجرى مى‏زيسته و از اصحاب امام كاظم عليه‏السلام، امام هادى عليه‏السلام و امام عسگرى عليه‏السلام مى‏باشد. حسين بن مالك را علماء رجال توثيق نموده‏اند.

ريان بن شبيب

وى مردى ثقه بود و در بين قرن‏هاى دوم و سوم هجرى مى‏زيسته است و از اصحاب امام كاظم عليه‏السلام، امام رضا عليه‏السلام و امام جواد عليه‏السلام به شمار مى‏رود. ايشان از جمله محدثانى است كه در قم سكنى گزيده است و محدثين قمى از وى روايت نقل كرده‏اند.

زكريا بن ادريس بن عبدالله بن سعد اشعرى

زكريا از بزرگان اماميه و در قرن دوم هجرى مى‏زيسته است و از اصحاب ابى عبدالله عليه‏السلام، ابى الحسن الاول عليه‏السلام و ابى الحسن الثانى عليه‏السلام بوده است. روايات وى را حسنه دانسته‏اند. او داراى كتاب حديث نيز بوده است.

عبد العزيز بن مهتدى اشعرى

عبدالعزيز در بين قرن‏هاى دوم و سوم هجرى مى‏زيسته و از بزرگان اهل حديث به شمار مى‏رود. فضل بن شاذان در باره وى گفته است: «بهترين قمى است كه من ديده‏ام».

او از اصحاب ابى الحسن الاول (امام موسى كاظم عليه‏السلام)، ابى الحسن الثانى (امام رضا عليه‏السلام) و امام جواد عليه‏السلام به شمار مى‏رفت. ايشان احاديث اهل البيت را در كتاب‏هايى جمع آورى كرده است.

عبدالله بن ايوب قمى

ايشان از اصحاب امام صادق عليه‏السلام و در قرن دوم هجرى مى‏زيسته است. نجاشى در رجالش او را توثيق نموده و ابن غضائرى او را تضعيف نموده است. اما رجاليون توثيق نجاشى را بر تضعيف ابن غضائرى ترجيح داده‏اند.

عبدالله بن جعفر بن حسين بن مالك حميرى قمى

وى از شيوخ و بزرگان اهل قم و از اصحاب امام رضا عليه‏السلام و امام هادى عليه‏السلام و از وكلاء امام حسن عسگرى عليه‏السلام به شمار مى‏رود. رجاليون وى را توثيق نموده‏اند. او كتاب‏هاى متعددى بوده است كه برخى از آنها عبارتنداز: الدلائل، الامامه، التوحيد، قرب الاسناد الى الرضا عليه‏السلام.

عبدالله بن صلت قمى

او در بين قرن‏هاى دوم و سوم هجرى مى‏زيسته و از اصحاب امام كاظم عليه‏السلام، امام رضا عليه‏السلام و امام جواد عليه‏السلام و مورد توثيق و مدح رجاليون است. وى كتاب‏هايى از جمله «التفسير» را تأليف نموده است. امام جواد عليه‏السلام در حق وى دعا فرموده است.

يعقوب بن يزيد كاتب انبارى سلمى قمى

وى در بين قرن‏هاى دوم و سوم هجرى مى‏زيسته و رجاليون او را توثيق نموده‏اند. ايشان از اصحاب امام كاظم عليه‏السلام، امام رضا عليه‏السلام و امام جواد عليه‏السلام است. وى از قم به بغداد مهاجرت نموده و در آن جا سكنى گزيد. از جمله كتاب‏هاى اوست: النوادر، البدا، نوادر الحج.

محمد بن احمد بن على بن صلت قمى

وى عالمى زاهد است كه با امام زمان عليه‏السلام مكاتبه داشته است. شيخ صدوق از قول پدرش كه شاگرد وى بوده علم، عمل، زهد، فضل و دانش وى را ستوده است. محمد از مشايخ كلينى (مولف كتاب اصول الكافى) به شمار مى‏رود.

محمد بن اسحاق قمى

ابن اسحاق در قرن سوم هجرى مى‏زيسته و از اصحاب امام جواد عليه‏السلام محسوب مى‏گردد. رجاليون احاديث وى را موثقه دانسته‏اند. احمد بن ابى عبدالله برقى از راويان وى به شمار مى‏رود.

محمد بن اورمه قمى

وى از اصحاب امام رضا عليه‏السلام و در قرن دوم هجرى مى‏زيسته است. رجاليون روايات وى را حسنه دانسته‏اند. قمى‏ها وى را متهم به غلو كرده‏اند. ابن غضائرى وى را ستوده است، اما نجاشى و شيخ طوسى روايات او را در صورتى قابل اعتماد مى‏دانند كه در كتاب حسين بن سعيد نيز آمده باشد. وى داراى كتاب‏هاى متعددى است از جمله: الوضوء، الصلاة، الزكاة، الصيام، حقوق المومن و فضله.

محمد بن احمد بن جعفر (جعفرى) عطار قمى

او در قرن سوم هجرى مى‏زيسته و وكيل امام حسن عسگرى عليه‏السلام مى‏باشد و امام زمان عليه‏السلامرا درك كرده است. رجاليون وى را مدح كرده‏اند.

محمد بن ابى صهبان عبدالجبار قمى

محمد بن ابى صهبان در قرن سوم هجرى مى‏زيسته و رجاليون وى را توثيق كرده‏اند. وى از اصحاب امام جواد عليه‏السلام، امام هادى عليه‏السلام و امام عسگرى عليه‏السلام بوده و روايات متعددى را نقل نموده است.

محمد بن حسن شنبوله

وى از محدثين مشهور قرن سوم هجرى در قم مى‏باشد و از اصحاب امام جواد عليه‏السلام به شمار مى‏رود. موسى مبرقع (فرزند امام جواد عليه‏السلام) در قم نزد وى سكونت داشته است.

ادريس بن عبدالله بن سعد اشعرى

ادريس در قرن دوم هجرى مى‏زيسته و از اصحاب امام صادق عليه‏السلام، امام كاظم عليه‏السلام و امام رضا عليه‏السلام بوده است. ادريس را مردى ثقه دانسته‏اند كه داراى كتاب نيز بوده است.

عيسى بن عبدالله

عيسى بن عبدالله بن سعد بن مالك اشعرى قمى از محدثان قرن دوم و از اصحاب بزرگ امام صادق عليه‏السلام، امام كاظم عليه‏السلام و امام رضا عليه‏السلام است و در نزد امام صادق عليه‏السلام جايگاهى رفيع داشته‏است. ايشان داراى كتاب «مسائل» است كه از امام رضا عليه‏السلام سوال كرده است.

جعفر بن عبدالله بن حسين بن جامع قمى حميرى

وى از اصحاب امام هادى عليه‏السلام در قرن سوم بوده و مكاتباتى با امام زمان عليه‏السلامداشته است.

حسن بن مالك قمى

ايشان محدثى ثقه بود كه در بين قرن‏هاى دوم و سوم هجرى مى‏زيسته و از اصحاب امام كاظم عليه‏السلام و امام هادى عليه‏السلام به شمار مى‏رود.

حسن بن نصر قمى

حسن بن نصر، در قرن سوم هجرى مى‏زيسته است. وى از اصحاب امام زمان(عج) و از كسانى است كه معجزات ايشان را ديده است. بعد از وفات امام عسگرى عليه‏السلام او اموال امام عليه‏السلام را به ناحيه مقدسه مى‏برده است.

احمد بن ادريس بن احمد اشعرى

وى در قرن‏هاى سوم و چهارم هجرى مى‏زيسته و از اصحاب امام حسن عسگرى عليه‏السلام به شمار مى‏رود. او مردى ثقه و داراى كتاب با ارزش «النوادر» است. ايشان در سال 306 ه .ق در راه مكه در محلى به نام قرعاء دار فانى را وداع گفته است.

حسين بن روح قمى

وى در بين قرن سوم و چهارم هجرى مى‏زيسته و از خواص اصحاب امام عسگرى عليه‏السلامو نائب سوم از نواب اربعه مى‏باشد. ايشان در فاصله سال‏هاى 305ـ326 ه .ق به مدت 21 سال نيابت امام زمان(عج) را به عهده داشت. وى منتسب به خاندان نوبختى است، ولى كشى (رجالى مشهور) وى را به قم منتسب نموده است.

اقبال آشتيانى مى‏گويد:

«اگر اين نسبت صحيح باشد نسبت نوبختى كه به وى داده‏اند نظر به وصلتى است كه پدر وى با خاندان نوبخت داشته است». وى پس از انتصاب به نيابت خاص با عزت تمام در بغداد مى‏زيسته و در ميان شيعه مقامى بس والا داشته است و ايشان را فهيم‏ترين و عاقل‏ترين مردم روزگار خود معرفى كرده‏اند.

او در سال 326 ه .ق وفات يافته است.

سعد بن عبدالله بن ابى خلف اشعرى

وى در قرن سوم هجرى مى‏زيسته و شيخ و مقتداى اماميه و از اصحاب امام حسن عسگرى عليه‏السلام به شمار مى‏رفته است. وى را فردى ثقه دانسته‏اند و اشتياق فراوانش به حديث، او را به مسافرت‏هاى متعدد رهنمون ساخته است. اشعرى احاديث فراوانى از علماى اهل سنت استماع نموده و كتاب‏هاى متعددى تصنيف نموده كه برخى از آنها عبارتند از: الوضوء، الصوم، الزكاة، الصيام، الحج.

محمد بن حسن بن فروخ صفار

وى از بزرگان اماميه در قرن سوم هجرى در قم مى‏باشد و از اصحاب امام عسگرى عليه‏السلام به شمار مى‏رود. رجاليون وى را توثيق كرده‏اند. او غلام آزاد شده عيسى بن موسى اشعرى است. وفات وى در قم به سال 290 ه .ق اتفاق افتاده است.

على بن الحسين بن موسى بن بابويه

خاندان بابويه از خاندان‏هاى بزرگ علمى در قسمت مركزى ايران هستند كه رجال بزرگى از اين خاندان برخاسته‏اند. نخستين عالم بزرگ اين خاندان على بن بابويه پدر شيخ صدوق، از فقيهان و محدثان بزرگ قم است. وى از اصحاب امام حسن عسگرى عليه‏السلام بوده است و در زمان غيبت صغرى با نائب امام عصر(عج)، حسين بن روح، ديدار و مكاتبه داشته است و چنين مشهور است كه فرزند وى شيخ صدوق به دعاى امام زمان عليه‏السلام به دنيا آمده است.

از افتخارات خاندان وى، توقيعى است كه از سوى امام حسن عسگرى عليه‏السلامبراى وى صادر شده است. وى به سال 329 ه .ق وفات يافته و در قم جنب مدرسه آيت‏الله العظمى گلپايگانى داراى گنبد و بارگاهى است. برخى از آثار وى عبارت است از: التوحيد، الوضوء، الصلاة.

شيخ صدوق

ابو جعفر محمد بن على بن الحسين بن موسى بن بابويه مشهور به شيخ صدوق فرزند على بن بابويه قمى از علماء بزرگ شيعه، در حدود سال 311 ه .ق چشم به جهان گشود.

وى در مدارس قم، علوم ادبى، شرعى و عقلى را فرا گرفت و سپس به بسيارى از مراكز مهم حديث مانند كوفه، بغداد، نيشابور و رى مسافرت نمود و نزديك به سيصد اثر مهم از خود بر جاى گذاشت كه مهم‏ترين آن كتاب «من لا يحضره الفقيه» است. محدث قمى احاديث مرسله او را همانند مراسيل ابن ابى عمير دانسته است. كتاب مدينة العلم او را از كتاب‏هاى معتبر در كنار ساير كتاب‏هاى چهارگانه شيعه (كافى، تهذيب، استبصار و من لا يحضره الفقيه) دانسته‏اند كه متاسفانه اين كتاب مفقود گرديده است.

وى در سال 381 ه .ق در شهر رى وفات يافت. مزار اين محدث بزرگ در شهر رى و به نام خود ايشان «ابن بابويه» مشهور است. شيخ صدوق متجاوز از 190 و بعضى گفته‏اند 380 جلد كتاب و رساله تأليف كرده است كه برخى از آنها به شرح زير است: كتاب الخصال، اكمال‏الدين و اتمام النعمه فى اثبات الغيبه و كشف الحيره، كتاب التوحيد، عيون اخبار الرضا، علل الشرايع، معانى الاخبار، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، جامع الاخبار، من لا يحضره الفقيه، مجالس معروف به أمالى، كتاب المقنع، كتاب الهدايه، اعتقادات الاماميه، مصادقة الاخوان و... .

حسين بن على بن الحسين بن موسى بن بابويه قمى

ابو عبدالله ،حسين بن على، پسر ابن بابويه قمى ،فقيه ،محدث و متكلم از پدر و برادر خود خود، شيخ صدوق روايت نقل كرده است.همچنين سيد مرتضى و نجاشى به واسطه حسين غضائرى از او نقل روايت كرده‏اند. نجاشى و علامه او را توثيق و كثير الرواية دانسته‏اند. وى در سال 378 ه .ق زنده بوده است.

از جمله كتاب‏هاى اوست: التوحيد، نفى التشبيه، سيرة النبى و الائمه عليهم‏السلام، الرد على الواقفه.

محمد بن على بن محبوب الاشعرى قمى

محمد بن على بن محبوب، مكنى به ابوجعفر، در عصر خود شيخ قميين بوده است. علماء رجال او را توثيق كرده‏اند. وى محدثى فقيه بوده و نجاشى كتاب‏هاى او را بالغ بر 15 اثر دانسته است.

برخى از كتاب‏هاى وى عبارتند از: كتاب النوادر، الصلوة، الزكوة، الصوم، النكاح، الديات، كتاب الضياء و النور فى الحكومات.

على ابن ابراهيم

على بن ابراهيم فرزند هاشم قمى، نويسنده تفسير مشهور على بن ابراهيم و از اساتيد كلينى (مولف كتاب اصول كافى) است. روايات زيادى از وى نقل شده است. از ديگر تاليفات وى مى‏توان از كتاب قرب الاسناد نام برد. قبر على بن ابراهيم جنب مدرسه آيت‏الله العظمى گلپايگانى واقع شده است.

شيخ عباس قمى

شيخ عباس قمى مشهور«به خاتم المحدثين»، فرزند محمدرضا از محدثان و تاريخ‏نگاران بزرگ در سال 1294 ه .ق در شهر قم متولد شد و پس از سپرى كردن تحصيلات ابتدايى، در سن هجده سالگى عازم نجف اشرف گرديد و از محضر درس محدّث بزرگ «حاج ميرزا حسين نورى» بهره‏ها برد. پس از فوت حاج ميرزا حسين، به قم مراجعت كرد و چند سال در قم به تأليف و موعظه اشتغال داشت تا اينكه در سال 1332 به علت فقر و تنگدستى از قم به سوى مشهد مقدس حركت كرد و در آنجا از بركت امام هشتم عليه‏السلام مشكلاتش برطرف گرديد و به تأليف كتب و نشر معارف اهل بيت عليهم‏السلامپرداخت.

وى سپس در سال 1352 از مشهد مقدس عازم نجف اشرف گرديد و تا پايان عمر در اين شهر مقيم بودند. محدّث قمى يكى از پركارترين علماى شيعه است كه در تاريخ اين سرزمين از جايگاهى ويژه برخوردار مى‏باشد.

او به منظور تهيه و تدوين آثار تشيّع، مسافرتهاى گوناگونى را با پاى پياده در سرزمينهاى مختلف انجام داد تا به نوشته‏ها و تأليفاتش رنگ جاودانگى بخشيد؛ به گونه‏اى كه امروز هيچ واعظ و مروّج دينى يافت نمى‏شود كه از آثار وى بهره‏اى نبرده باشد. كتاب «مفاتيح الجنان» درياى عميق عرفان از آثار برجسته وى مى‏باشد.

اين عالم وارسته پس از عمرى تلاش و كوشش، سرانجام در سال 1359 ه .ق به جهان باقى شتافت و پيكر پاكش در كنار صحن على بن ابى‏طالب عليه‏السلام در نجف اشرف به خاك سپرده شد. از آثار او مى‏توان از: الانوار الالبهيه، الكنى و الالقاب، منازل الاخرة، سفينة البحار، منتهى الامال.



منابع