عزاداریهای استان یزد
از ویکی اطلس فرهنگی ایران
عزادارى ماه محرم
عزادارى ماه محرم در استان يزد مثل ساير نقاط ايران برگزار مىشود، تنها ويژگى اين مراسم، اجراى مراسم «نخل گردانى» است كه از قديم الايام در منطقه مرسوم بوده است. «نخل» كه تابوت سيدالشهدا شناخته مىشود و از سنتى كهن حكايت مىكند، چوب بستى عظيم به شكل درخت است كه شباهتى به درخت خرما ندارد ولى ظاهرا به علت آن كه اصل اين چوب بست از جنوب غربى كشور و سرزمين بين النهرين است، به نام «نخل» معروف شده است.
از چند روز پيش از محرم «باباهاى ميدان» (خادمان) شروع به آذين بستن نخل مىكنند كه لااقل يك هفته طول مىكشد. بستن نخل مهارت و سليقهاى لازم دارد كه دانش آن از پدر به پسر مىرسد.
ابتدا بدنه آن را با پارچه سياه مىپوشانند. آنگاه روى پارچه را صدها شمشير و قمه و خنجر برهنه كه بعضى از آنها از جنس بسيار عالى هستند و نام سازندهشان روى آن نقر شده است، به رديف و با دقت تمام بر دو بدنه نخل مىبندند و هيچ جاى خالى باقى نمىماند.
آنگاه روى شمشيرها تزيينهاى ديگر جاى مىگيرد كه عبارت است از چند آينه بزرگ، منگولهها، دستمالهاى ابريشمى رنگى و زرىها. بر تارك نخل جقههاى فلزى از فولاد و برنج مىگذارند و بر نوك جقهها انار مىزنند. هيأت نخل در مجموع هول انگيز و در عين حال چشم نواز است.
شمشيرها و قدارههاى لخت، رنگ سياه پارچهها و طيفى رنگارنگ از لطيفترين پارچهها، وجود پولكها، آينهها و ميوهها، و هيكل چوبى بسيار زيبا آراسته مىشود و عطر زيادى بر آن مىزنند. درون نخل، زنگهايى بزرگ با طناب آويخته شده كه هنگام حركت، بچهها آنها را به صدا درمىآورند.
روز شروع نخل گردانى غوغايى بىنظير به وجود مىآيد. امام عليهالسلام كشته شده است و بايد جنازهاش را بر دوش گرفت.
همه اهالى آشفته حال، با سر و پاى برهنه و شال سياه به گردن به جانب نخل مىدوند و بيش از صد مرد در چهار رديف جلو و عقب، نخل را بر شانه مىكشند.
بچهها نيز خود را از چوب بست وسط به بالا مىرسانند و زنگها را به صدا درمىآورند. اين هيكل عظيم، همراه با «يا على عليهالسلام، گويان»، مانند كشتىاى به جنبش درمىآيد. در همان لحظه طنابها را مىكشند تا زنگها به صدا درآيند و نخل از آشيانه خود بيرون برده مىشود. زنها در مكانهاى خود ايستاده، شيون مىكنند. يكى از روضه خوانها دستار را از سر برمىدارد و دور گردن مىپيچد و پا برهنه و رو به نخل، عقب عقب قدم برمىدارد و ذكر مصيبت مىكند.
نخل، آرام آرام شبيه به جنازهاى پرشكوه به حركت درمىآيد. برق آفتاب بعدازظهر بر آينهها و شمشيرها و پولكها مىتابد، پارچهها و دستمالهاى رنگارنگ و منگولههايى كه بر نخل آويختهاند لرزهاى ملايم برمىدارند و منظره خون گوسفند قربانى بر شدت موضوع مىافزايد.
بدين گونه نخل سه دور، گرد ميدان مىچرخد و آنگاه آرام آرام به درون آشيانه خود باز مىگردد و به اين ترتيب، مراسم و يادبود شهادت امام حسين عليهالسلام پايان مىيابد.
مجالس ترحيم
با مرگ شخصى تمام بستگان وى براى عرض تسليت در خانه او جمع مىشوند و مقدمات كفن و دفن او را فراهم مىكنند. بعد از اينكه ميت را غسل و كفن كردند براى اداى نماز به مسجد يا حسينيه محل مىآورند.
بعد از اتمام مراسم نماز به سوى قبرستان و مزار حركت مىكنند و در حين تشييع ذكر لا اله الا الله و محمدا رسول الله مىگويند.
موقع دفن مردم بر اين باور هستند كه روى ميت بايد تا مدتى سبك باشد و به همين خاطر روى قبر را سبك مىگيرند و از ريختن خاك زياد خوددارى مىكنند حتى براى مدتى سنگ قبر براى مرحوم نمىگذارند.
بعد از اتمام مراسم دفن، مشايعين، خانواده مرحوم را با اكرام از مزار برمىگردانند و روزهاى اول آنها را تنها نمىگذارند و عدهاى در منزل مرحوم باقى مىماند يا اينكه خانواده عزادار را به خانه خود مىبرند. خصوصا اگر مرحوم داراى فرزندان كوچكى باشد، بستگان مرحوم آنها را چند روز در خانه خود نگهدارى مىكنند.
مجالس ختم در اين استان در قالب سومين روز، هفتمين روز و چهلمين روز و در برخى موارد سالگرد نيز برگزار مىشود. مجلس ختم در استان به «پُرسه» شهرت دارد و غالبا مراسم پرسه از صبح تا ظهر طول مىكشد.
در اين مراسم چند ختم قرآن خوانده مىشود و سه الى چهار روحانى هر كدام به مدت حدود بيست دقيقه سخنرانى مىكنند و ما بين سخنرانى مداحى نيز انجام مىگيرد