رده:آثار و بناهای تاریخی و گردشگری استان زنجان
از ویکی اطلس فرهنگی ایران
جاذبههاى طبيعى و تاريخى
مهمترين اماكن ديدنى استان زنجان به شرح زير مىباشند:
شهرستان زنجان
امامزاده سيد ابراهيم زنجان
بازار قديمى زنجان
بناى تاريخى رختشوى خانه مركز شهر زنجان
پل سردار جنوب شهر زنجان
پل مير بهاء الدين رودخانه زنجان رود
چشمه آب گرم آبدال جنوب غربى جاده زنجان ـ ميانه
چشمه آب گرم آركوين بخش ايجرود، جاده بيجار
چشمه آب معدنى الله بلاغى روستاهاى ماهان، بخش طارم
چشمه آب معدنى نيگجه بخش ماه نشان
چشمه انگوران دهستان انگوران
چشمه معدنى وننق 21 كيلومترى جاده زنجان ـ ميانه
حصار شهر زنجان زنجان
حمام قديمى حاجى داداش بازار ميوه فروشهاى زنجان
حمام قديمى قيصريه بازار زنجان
حمام قديمى ميربها راسته بازار پايين
ستى قلعه ماهنشان
عمارت ذوالفقارى مركز شهر زنجان
غار تاريخى گلجيك 35 كيلومترى جنوب غربى زنجان
غار خرمنه سر روستاى شاه نشين طارم عليا
قلعه سانسيز طارم علياى زنجان
قلعه شميران طارم علياى زنجان
كاروان سراى گلشن بازار قديمى زنجان
كاروان سراى ملك بازار قديمى زنجان
مسجد تاريخى قلاير 52 كيلومترى جنوب زنجان
مسجد جامع (سيد) زنجان
مسجد ميرزايى بازار پايين زنجان
منطقه حفاظت شده انگوران بخش انگوران
شهرستان ابهر
ارگ سلطنتى سلطانيه بخش سلطانيه
امامزاده ابراهيم جنوب ابهر
امامزاده اسماعيل جاده ابهر ـ تاكستان
امامزاده زيد الكبير ابهر
امامزاده محمد ابهر
بقعه پير احمد زهرنوش جنوب ابهر
بقعه ملا حسن كاشى جنوب شهر سلطانيه
تپههاى سعيد آباد ـ كرسف جنوب غربى سلطانيه
علمدار تپه شمال شرقى امامزاده زيدالكبير
غارهاى داشكسن 10 كيلومترى جنوب شرقى سلطانيه
گنبد سلطانيه سلطانيه
مجموعه تاريخى چلبى اوغلى جاده سلطانيه ـ خدابنده
مسجد جامع ابهر ابهر
مسجد جامع قروه 16 كيلومترى شرق ابهر
شهرستان خدابنده
بقعه قيدار نبى خدابنده
چشمه آب گرم گرماب جنوب شرقى قيدار
غار كتله خورگرماب جنوب روستاى گرماب، بخش افشار
مسجد جامع سجاس 12 كيلومترى شمال غربى خدابنده
با توجه به اينكه اماكن ديدنى فراوانى در اين استان وجود دارد، ولى امكانات موجود براى رفاه گردشگران بسيار ناچيز مىباشد.
در كل اين استان در سال 1378 تعداد 3 هتل (2 هتل دو ستاره و 1 هتل يك ستاره) با 194 اتاق وجود داشته است.
لازم به ذكر است كه اين 3 هتل هم در شهر زنجان واقعند و شهر تاريخى مثل خدابنده و ساير شهرهاى استان فاقد هتل مىباشند.
آثار و بناهاى تاريخى
استان زنجان از جمله استانهايى است كه به علت برخوردارى از تاريخ و تمدن كهن، آثار تاريخى و مذهبى فراوانى را در خود جاى داده است كه مهمترين اين آثار عبارتند از:
كاخها و عمارتها
گنبد سلطانيه
اين بنا در قسمت جنوب غربى كهن دژ (ارگ سلطنتى)، شهر سلطانيه واقع است. اين بنا در دوران حكومت سلطان محمد خدابنده (اولجاتيو) در مدت 9 سال (از سال 704 الى 712 ه .ق) احداث شده است. اين بنا، سومين بناى بزرگ تاريخى در جهان و نخستين بناى بزرگ تاريخى ايران مىباشد. اين بنا در دوران برپايى، بلندترين بناى جهان بوده است. معمارى گنبد سلطانيه، نسبت به آثار مشابه، از نظر عظمت و ابعاد، منحصر به فرد است. اين بنا داراى 5/48 متر ارتفاع، 60/25 متر دهانه قوس، 87/6 متر عرض جرز، 5/17 متر طول جرز از سمت بيرونى و 60/8 متر طول جرز از سمت درونى است. اين بنا 18 ايوان مرتفع و نزديك به 50 اتاق و فضاى ويژه اتاق مانند دارد. گنبد سلطانيه نخستين بنايى است كه تحول معمارى دوران سلجوقى به معمارى دوره ايلخانى را به وضوح نشان مىدهد. سنگينى گنبد عظيم و قوس و ديگر عنصرهاى معمارى را، جرزهاى هشت گانه آن تحمل مىكنند. محاسبات به عمل آمده نشان مىدهند كه سنگينى گنبد 200 تنى بر روى جرزها كه سطح مقطع هر كدام 50 متر مربع مىباشد، استوار شده است. گنبد سلطانيه با احتساب طبقه همكف، سه طبقه مشخص دارد:
ـ طبقه همكف ايوانهاى هشت گانه را در خود جاى داده است و شامل ايوانهاى شمال غربى، شمال شرقى، ورودى و ايوان جنوبى مشرف به تربت خانه است.
ـ طبقه اول در 40/9 مترى از كف كنونى بنا قرار گرفته و داراى دهليزهاى ارتباطى است كه دور تا دور بنا را احاطه كردهاند.
ـ طبقه آخر در 80/27 مترى از كف قرار گرفته است. در اين طبقه، پا طاق گنبد و پايههاى هشت ضلعى منارهها قرار دارند. ارتفاع پا طاق اين طبقه 40/1 متر و ارتفاع گنبد از طبقه آخر 19 متر است. ورودى سردابه در ايوان ضلع جنوبى قرار گرفته است. گنبد سلطانيه از نظر تزئينات نمايشگر مرحله كمال معمارى گذشته ايران است. در اين بنا، دو لايه آرايش و زينت معمارى شناسايى گرديده است: قسمتى از تزئينات لايه دوم به دوران اولجايتو واوايل دوران سلطان ابوسعيد بهادر تعلق دارد. تزئينات لايه نخست، به طور كلى، با پيشرفت كار سخت بنا اجرا گرديده و در هنگام افتتاح ابواب البر، پايان پذيرفته است. عمدهترين عنصرهاى تزئيناتى در گنبد سلطانيه عبارتاند از: تزئينات آجرى، گچ برى، كتيبه نويسى و كاشى كارى كه همگى با هم و باهماهنگى جالب توجهى سامان يافتهاند. طولانىترين كتيبه اين بناى تاريخى كتيبهاى ا ست كه در فاصله 360 سانتى مترى از كف گنبد، و در عرض75 سانتى مترى دورتادور بنا نوشته شده است و به سوى ايوانها و جرزها ادامه يافته است. اين گنبد به تنهايى يكى ازشگفتىهاى معمارى در ايران و جهان به شمار مىرود و از ارزشهاى درجه اول جهانگردى برخوردار است.
عمارت ذوالفقارى
مجموعه تاريخى عمارت
ذوالفقارى، در مركز بافت قديمى شهر زنجان واقع شده است. اين مجموعه شامل ساختمانهاى اندرونى و بيرونى است و پيش از احداث خيابان ذوالفقارى (طالقانى كنونى) از طريق شبكه ارتباطى، طبقه همكف و زيرزمين آن به يكديگر راه داشته است.
در حال حاضر، قسمتهايى از اين محوطه از بين رفته و تنها قسمت مركزى مجموعه بيرونى باقى مانده است. اين بنا در دو طبقه و يك سردابه ساخته شده و در سبك بنا از نحوه طراحى بناهاى اروپايى نيز الهام گرفته شده است. در بالاى هسته مركزى بنا، نورگير زيبايى تعبيه شده است به كلاه فرنگى معروف است. اين نورگير هشت ضلعى، با روش گره سازى به فرم گنبد تبديل شده است. سقف اتاقها در طبقات با طرحهاى هندسى و گره سازى به طرز زيبايى لمهكوبى شده است. از تزئينات داخل طبقه همكف بنا مىتوان به كاشى كارىهاى سبك دوره قاجار اشاره نمود كه طرح معروف نيلوفر آبى (لوتوس) در آن اجرا شده است.
تزئينات نماى بنا بسيار جالب توجه است. قرينه سازىهاى آن از هنر ايرانى و سبك ستونهاى آن از معمارى قرن نوزدهم اروپا متأثر است. نماى ساختمان با آجرهاى قالبى و پيش بر تزيين شده است.
بناى تاريخى چلبى اوغلى
در پانصد مترى جنوب غربى سلطانيه، بر سر راه سلطانيه ـ خدابنده آثار معروف بقعه چلبى اوغلى قرار گرفته است. باستان شناسان و محققان اين مجموعه را به سلطان چلبى نسبت دادهاند و تاريخ ساخت آن را سال 728 ه .ق ذكر كردهاند. اين مجموعه از دو بخش خانقاه و مقبره تشكيل شده است: خانقاه: شامل صحن مركزى است كه در اضلاع غربى و شرقى آن، حجرهها جاى گرفته است. طرح معمارى اين مجموعه الهام گرفته از عقايد و مراتب صوفيه است و هر يك از فضاها را با هدف، و براى عملكرد خاصى ساختهاند. طبقه دوم بنا در طرفين ايوان به شدت آسيب ديده و فرو ريخته است و در گرداگرد آن فضاهايى شبيه به جان پناه ديده مىشود. قرينه سازى، در كل مجموعه، كاملاً رعايت شده است. مصالح اصلى بنا را لاشه سنگ و ساروج تشكيل داده است. سقف حجرهها و زاويهها، گنبدى شكل است.
قسمت دوم اين مجموعه تاريخى، بقعه معروف به بقعه سلطان چلبى است. نقشه اين بنا، هشت ضعى است و هر ضلع آن از نماى خارجى به عرض 16/4 متر، به طول 17 متر و به قطر 5/7 متر است كه با زيبايى خاصى طراحى و اجرا گرديده است. فرم آجر چينى در طاق نماهاى هشت گانه متفاوت است.
آرامگاه سلطان چلبى از نظر جاىگيرى گورها در آن، جالب توجه است و حلقه ذكر صوفيه را به شيوهاى ديگر تداعى مىكند، به اين معنا كه سطح درونى آرامگاه به فضاهايى تقسيم گرديده است: سلطان در وسط و مريدان وى، با توجه به درجه و مراتب شان، در گرداگرد او دفن شدهاند. اين مجموعه تاريخى از آثار با ارزش استان زنجان است.
قلعه يا حصار شهر زنجان
حصار شهر زنجان كه به «قلعه زنجان» نيز شهرت دارد، از آثار دوران سلجوقى است كه در فتنه مغول قسمت اعظم آن تخريب شده است؛ اين حصار در دوره صفويه، مجددا منطبق بر مسير ديوار قبلى بازسازى شده است.
حمدالله مستوفى در نزهة القلوب، اندازه پيرامون باروى شهر را ده هزار گام گزارش كرده است.
اگر در ازاى هر گام 45 سانتى متر در نظر گرفته شود، اندازه دور قلعه 4500 متر خواهد بود كه در حال حاضر نيز تقريبا با ابعاد آن مطابقت مىكند. عرض حصار در پى آن، 250 سانتى متر و ارتفاع آن 8 متر بوده است.
اين حصار با خشتهايى به ابعاد 10×50×50 سانتى متر و ملاط گل ساخته شده است و تعداد برجهاى دفاعى آن به درستى معلوم نيست. شواهد موجود نشان مىدهند كه فاصله برجها از يكديگر، با احتمال نزديك به يقين، 150 متر بوده است. بدين ترتيب، در حدود 30 برج دايرهاى شكل با قطر 7 متر در گرداگرد حصار شهر ساخته شده بوده است كه از آن ميان، قطر برجهاى چهارگوشه آن كه تا امروز باقى ماندهاند، حدود 15 متر بوده است.
مصالح داخل برجها خشت وگل است و بر فراز آن، سقفى مخروطى جاى دارد. در هر برج جان پناهى به ارتفاع 50/2 متر ساخته شده است. دريچههاى ديده بانى و تيراندازى برجها كه ابعادى معادل 15×35 سانتى متر دارند، در فضاى جان پناه تعبيه شدهاند. قلعه زنجان از طريق 6 دروازه ورودى با روستاهاى حوزه نفوذ زنجان و شهرهاى هم جوار آن مرتبط بوده است. در داخل اين حصار عناصر تاريخى شهر احداث شدهاند.
ارگ سلطنتى سلطانيه
محدوده ارگ سلطنتى كه «كهن دژ» نيز ناميده مىشود، در وسط شهر سلطانيه با ابعاد 450×450 متر و در زمينى به مساحت تقريبى 20 هكتار واقع شده است. اين محدوده از دو بخش خندق و حصار تشكيل يافته است. حد فاصل خندق و حصار (حداقل در جبهه جنوبى) پهنهاى به عرض 17 متر و طول 30 تا 40 متر مىباشد و ارگ سلطنتى در ميان حصار، قرار گرفته است. اين مجموعه به شكل مستطيلى با ابعاد 315×295 متر، از سنگ سبز تراشيده همراه با 16 برج و يك دروازه بسيار زيبا ساخته شده است. در حال حاضر، ارتفاع متوسط حصار 4 متر است و قسمتى از آن در زير خاك قرار دارد. اين ديوار عظيم، در پى خود، يك پيش آمدگى به عنوان ازاره تزئينى دارد و چهار برج با قطر 55/17 متر در گرداگرد آن شناسايى شده است. قلعه سلطانيه، آثار ارزشمندى از معمارى و شهرسازى دوران مغول را در خود جاى داده است. به طورى كه در متنهاى تاريخى آمده است، اين قلعه داراى عناصر شهرى گوناگونى بوده است. جالبترين عنصر شهرى ارگ سلطانيه، مجموعهاى معروف به «ابواب البر» است. اين مجموعه شامل مدرسه، دارالشفاء، دارالضيافه، دارالسياده، خانقاه، دارالكتب، بيت القانون، ديوانخانهاى به نام كرياس، مسجد جامع و بالاخره آرامگاه سلطنتى با موقوفات بسيار و مديريت ويژه بوده است و خواجه رشيد الدين فضل الله نيز نايب التوليه آن بوده است.
از ديگر قلعههاى استان زنجان كه اطلاعات كافى درباره آنها وجود ندارد، مىتوان به قلعههاى زير اشاره كرد:
ـ قلعه شميران، (ناحيه طارم علياى زنجان)
ـ قلعه سانسيز، (گورقلعه) (ناحيه طارم علياى زنجان)
ـ ستى قلعه، (ماه نشان)
ـ قلعه قمچى، در دهكده اركبين (110 كيلومترى زنجان) كه به 800 تا 900 سال بيش از ميلاد تعلق دارد.
بازارها و كاروانسراها
بازار زنجان
بازار زنجان در قلب بافت قديمى شهر و در راستاى راههاى ورودى آن قرار گرفته است و از دو قسمت بازار بالا و بازار پائين تشكيل مىشود.
به استناد بررسى سبك معمارى و متنهاى تاريخى موجود، به نظر مىرسد كه بازار زنجان در حدود 1205 ه .ق، ساخته شده و در سال 1213 ه .ق كامل شده است.
به مرور زمان كاروان سراها، گرمابهها، مسجدها و راستهها در اطراف آن شكل گرفتهاند؛ به طورى كه در سال 1324، همزمان با سلطنت محمد على شاه قاجار، به مجموعه كاملى تبديل شده بوده است. از كاروانسراهاى اين بازار، سراى ملك و سراى گلشن را مىتوان نام برد كه هر دو، در سال 1345 ه .ق بازسازى و مرمت گرديدهاند.
اين بازار به علت ارزشهاى فرهنگى و قدمت تاريخى آن به شماره 44/1، در فهرست آثار تاريخى ايران به ثبت رسيده است.
كاروانسراى سرچم
كاروان سراى سرچم يكى از كاروان سراهاى مهم مسير تجارى رى به آذربايجان در قرن هشتم هجرى بوده است. اين كاروان سرا كه طبق نوشته كتيبه سردر آن، رباط نام دارد، در سال 734 ه .ق در دوره ايلخانى، در روستاى سرچم در 80 كيلومترى محور زنجان ـ ميانه در ساحل رودخانه زنجان چاى و مشرف به جاده قديم تبريز احداث شده است. بررسى آثار وبقاياى اين كاروان سرا نشان مىدهد كه طرح آن از نوع كاروان سراهاى چهارايوانى بوده و شامل صحن مركزى و حجرههاى شاه نشين بوده است.
در چهار گوشه اين كاروان سرا حداقل چهار برج تعبيه شده بوده است كه امروزه همه بخشهاى ساختمان كاروان سرا، به استثناى در ورودى، ويران و به تلى از خاك تبديل شده است. در ورودى آن مشتمل بر دو برج آجرى در طرفين، و يك دروازه با پوشش قوس جناغى كه با سنگ سياه تزئين شده است، مىباشد.
بالاى دروازه، كتيبه بسيار زيبايى كه حكايت از احداث آن در زمان ابوسعيد ايلخان در سال 733 ه .ق دارد، كار گذاشته شده است. تزئينات لچكىها، كاربندىها و بندكشى در ورودى، ناقص و نيمه تمام باقى مانده است.
كاروانسراى نيكپى
اين كاروان سرا به شدت دچار خرابى شده و تنها بخشى از آن باقى مانده است كه نماينگر رونق و عظمت آن در دوران برپائى آن است. كاروانسرا از آجرهايى به رنگ قرمز ساخته شده و از نوع چهار ايوانى است.
حمامهاى قديمى
حمامهاى قديم از ارزشهاى معمارى، هنرى و جهانگردى برخوردارند. از حمامهاى قديمى استان زنجان مىتوان به حمامهاى زير اشاره كرد:
ـ حمام قيصريه واقع در بازار قيصريه زنجان و متعلق به دوره قاجاريه.
ـ حمام سينا واقع در شهر زنجان و متعلق به دوره پهلوى.
ـ حمام جامى داداش واقع در بازار ميوه فروشهاى زنجان و متعلق به دوره قاجاريه.
ـ حمام مير بها واقع در شهر زنجان واقع در راسته بازار پائين قرار دارد و متعلق به دوره قاجار.
رختشوى خانه زنجان
رختشوى خانه زنجان در مركز بافت تاريخى شهر و در محل معروف به «باباجامال چوقورى» (گودال باباجمال) ساخته شده است و از طريق كوچه فرهنگ به خيابان سعدى زنجان كه به فاصله يكصد متر، و از سمت غربى آن مىگذرد، راه دارد. اين بنا، در سال 1347 ه .ق و به دست دو برادر به نامهاى مشهدى اكبر (معمار) و مشهدى اسماعيل (بنا) و در مدت 15 ماه ساخته شده.
آب مجموعه، از قنات قلعه حاجى مير بهاء الدين تأمين مىگرديده است. متولى اين رختشوى خانه توسط رئيس بلديه گمارده مىشده و رختشوى خانه را بر عهده داشت. رختشوى خانه براى همه شهروندان شبانه روز داير، و استفاده از آن مجانى بوده است. در يك بررسى كلى مىتوان اين مجموعه را به دو بخش تقسيم كرد:
بخش نخست، سرايدارى و محل مديريت رختشوى خانه است كه شامل حياط و اعيانى مسكونى است.
بخش دوم، فضاى شست و شوى رخت است كه از چند قسمت تشكيل يافته است:
قسمت اول، خزينه يا محل جمع آورى آب است. اين مخزن در منتها اليه سمت شمالى مجموعه، و مشرف به سالن شست وشو قرار دارد. سقف مخزن هماهنگ با سقف سالن، متشكل از سه واحد تاق و تويزه است كه قوسهاى نوع خوزى، آن را زينت دادهاند. قسمت دوم، فضاى اصلى رختشوى خانه است. مصالح به كار رفته در جرزها، لاشه سنگ با ملاط ساروج است. نماى داخلى اين ديوارها لاشه سنگ بندكشى شده است و نماى بيرونى، با اندودى از كاهگل پوشانيده شده است.
فضاى داخل بنا از دو رديف تاق و تويزه، به طور متوالى كه ستونهاى سنگى آنها را از همديگر جدا مىسازند، ساخته شده است. در حال حاضر، اين اثر منحصر به فرد تاريخى به موزه باستانشناسى و مردمشناسى تبديل شده است و هر روز مورد بازديد مراجعه كنندگان قرار مىگيرد.
در اين محل، لباسهاى محلى و سنتى مردم مناطق مختلف ايران، هنرهاى دستى و سنتى استان شامل چاروق، مليله دوزى، معرق، ساختههاى چوبى، فرش و گليم، چاقو، نمونههايى از توليدات كارگاههاى كاشى سنتى، آجر و سفال سلطانيه، اشياى تاريخى و يافتههاى باستانى و ميراث فرهنگى استان به معرض تماشاى عموم گذاشته شده است.
اين مجموعه تاريخى در سال 1319 ه .ش به شماره 1198، در دفتر انديكاتور اداره ثبت اسناد و املاك زنجان به ثبت رسيده است.
پلهاى قديمى
استان زنجان داراى چندى پل با قدرت تاريخى مىباشد كه عبارتند از:
پل مير بهاء الدين، پل سردار و پل حاج سيد محمد.
غارهاى تاريخى
غار خرمنه سر
غار خرمنه سر،در روستاى شاه نشين و در بلندى كوه خرمنه سر واقع شده و به «شانشين» نيز معروف است. سنگهاى خارا و سنگهاى سفيد آهكى به صورت ستونهاى استالا كتيت و آويزههاى استالا گميت مانند چلچراغهاى زيبا از سقف غار آويخته و آن را زيبا كرده است.
در اين غار چاههاى بسيار و درههاى خطرناك و لغزندهاى وجود دارد؛ بنابراين براى بازديد از آن حتما بايد از وسايل غارنوردى و كوه نوردى بهره گرفت.
برخوردارى غار مزبور از فضاهاى تالار مانند، دالانها و دهليزهاى زيبا و دخمههاى شبيه مغازههاى قديمى بازارهاى شهرهاى سنتى (كه چنين بر مىآيد كه از زيستگاههاى انسانهاى نخستين بوده است) از جمله عواملى است كه غار خرمنه سر را از ويژگىهاى منحصر به فرد برخوردار ساخته است.
براى رسيدن به دهانه غار (خرمنه سر)، ابتدا از بستر رودخانهاى كه از كوههاى شمالى شانشين سرچشمه مىگيرد و از ميان درختان سر سبز زيتون و انجير بايد گذشت و به سوى ارتفاعات شمالى پيش رفت تا در نزديكى قله كوه خرمنه سر، دهانه مشبك و پنجره مانند وسيع غار را ديد.
غار تاريخى گلجيك
اين غار در 35 كيلومترى جنوب غربى شهرستان زنجان، در ارتفاعات مشرف به روستاى حاج ارش، از توابع شهرستان زنجان واقع شده است و در حال حاضر راه سواره ندارد.
اين غار عظيم كه به طور طبيعى، از فرسايش سنگهاى آهكى موجود در آن پديد آمده است، با داشتن آب و هواى مناسب، پناهگاه و مسكن انسانهاى دوران پيش از تاريخ بوده است. ابعاد آن 700×100 متر و ارتفاع تقريبى آن 50 متر است. درون اين غار آثارى از زندگى انسانهاى دوره آشولين تا بردوستين متعلق به شانزده تا سى هزار سال پيش از ميلاد كشف شده است. درون غار، ابزار، ادوات، تيغههاى سنگى و استخوان حيوانات شكارى به مقدار فراوان ديده مىشود. آنچه كه بيشتر از همه در خور بررسى و اهميت است، آثار معمارى درون غار است كه نشان از محصور نمودن فضاهاى زيستى و تعيين حريمها دارد و تعيين حدود مالكيت را در آن دوره نشان مىدهد.
مجموعه غارهاى داشكن
اين مجموعه در 10 كيلومترى جنوب شرقى سلطانيه، در نزديكى روستاى وير، از توابع همين بخش قرار گرفته است. اين مجموعه در محوطهاى به شكل مستطيلى ناقص، به طول 400 متر و عرض 50 تا 300 متر ديده مىشود. در درون اين مجموعه، سه غار نسبتا عميق در دل كوه كنده شده است كه كنده كارىهاى زيبايى دارند. از نقشهاى اين كنده كارىها، مىتوان به دو تصوير اژدها كه در مقابل يكديگر به شكل قرينه حك شدهاند و طول هر يك 5/3 متر است، اشاره كرد. در طرفين اين نقشها، محرابهاى زيباى نقش دارى با طرحهاى اسليمى، گل و بوته و مقرنسهاى سنگى كنده كارى شدهاند. مجموعه آثار كنده كارى اين محل، يادگار هنرمندان چينى است كه به فرمان اولجايتو از چنين فراخوانده شده بودند. بر اساس فرضيهاى، غارهاى «داش كن» در دو دوره تاريخى جدا از هم مورد استفاده قرار گرفته است.
در دوره نخستين، اين غار نيايشگاه مهرپرستان در عهد ساسانى بوده است؛ اما از اين دوره آثارى به جاى نمانده است. دوره دوم كه نقشهاى اژدها، برگ مو، پيچك و طرحهاى اسليمى، يادگار آن دوره است، به دوران فرمانرواى ايلخانان تعلق دارد. سنگهاى سبز به كار گرفته شده در حصار ارگ سلطانيه، مطمئنا از محل تاريخى داش كن (سنگ بر) بريده شده است. در نتيجه برش و انتقال سنگ، فضاى لازم جهت كنده كارى و دخمه سازى در اين محل فراهم شده و اين مكان با اندكى تغييرات به آرامگاه تبديل شده است.
بنابراين، محوطه تاريخى داش كن را مىتوان در رديف آرامگاههاى دوره ايلخانى نيز طبقهبندى كرد.
تپههاى تاريخى
تپه صائين قلعه
تپه تاريخى صائين قلعه در داخل محوطه زيارتگاه امامزاده يحيى قرار گرفته است. وسعت اين تپه تاريخى به مراتب بيشتر از تپه موجود امروزى بوده است. وسعت كنونى تپه 4×60 متر و ارتفاع آن 4 متر است. بررسىهاى اجمالى نشانگر آن است كه اين تپه در سه دوره متمايز، زيستگاه انسان بوده است و سنگ قبرهايى از قرن هشتم تا كنون بر رو تپه قرار دارد كه نشانگر دفن مردگان در اين مكان مىباشد.
علمدار تپه
اين تپه كوچك در قسمت شمال شرقى امامزاده زيدالكبير قرار گرفته است. مردم محلى هنگام دچار شدن به تب ولرز، مدتى بر روى اين تپه مىخوابند و عقيده دارند كه تب آنها قطع خواهد شد.
تپههاى سعيدآباد (كرسف)
تپههاى سعيدآباد (كرسف) كه در جنوب غربى سلطانيه واقع شدهاند و مورد توجه بازديد كنندگان ازسلطانيه مىباشد.
مساجد قديمى
مسجد جامع زنجان (مسجد سيد)
مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سيد، درقلب بافت تاريخى و قديمى شهر قرار گرفته است. اين مسجد از ضلع غربى با بازار قيصريه، از ضلع شرقى از راه كوچه مسجد سيد و از جبهه شمالى با خيابان امام و سبزه ميدان در ارتباط است. مجموعه مسجد و مدرسه سيد توسط عبدالله ميرزا دارا فتحعلى شاه، در هنگام حكمرانى در زنجان در سال 1242 ه .ق احداث شده است. سقف ايوان همه حجرههاى با استفاده از مقرنس كارى گچى تزئين گرديده است و در بعضى از حجرهها فرو ريخته است. فيل پوش حجرهها با كاشىهاى ختايى دوران قاجار كه نقشهاى اسليمى و گل و بوته دارند، با تنوع خاصى تزئين گرديده است و در آنها، دور نگ زرد و مشكى بر ساير رنگها غلبه دارد.
شبستان اين مسجد، در جبهه جنوبى صحن، شامل سه شبستان است: شبستان زنانه و مردانه در طرفين و شبستان گنبددار در وسط و پشت ايوان.
در وسط شبستانان يك محراب ساخته شده است. اين عناصر با كاشىهاى سبك قاجار به رنگ زرد، سياه و سفيد با نقش معقل تزئين شدهاند.
مسجد ميرزائى
مسجد ميرزايى در مجموعه بازار پائين قرار گرفته است و قديمىترين بناى مذهبى پا برجاى شهر زنجان است اين بنا، احتمالاً در حد فاصل اواخر دوره صفويه تا اوايل قاجار ساخته شده است. مسجد ميرزايى از دو بخش تشكيل يافته است: بخش نخست معروف به شبستان قديم و بخش دوم، مسجد جديدى است كه تقليدى ناقص از مسجد چهار ايوانى را به نمايش مىگذارد و از عناصر مسجد چهار ايوانى، فقط صحن مركزى، ايوانهاى چهارگانه، حجرههاى طلاب، وضوخانه، شبستان زنانه و مردانه آن را دارد. تاقهاى بنا كه ازنوع خوزى (رومى) با سبك آجر چينى هستند، در هر چشمه از شبستانها به طرز خاصى اجرا شدهاند تاقهاى شبستان زنانه در راستاى يكديگر بوده و مشتمل بر 4 چشمهاند.
گرداگرد صحن مركزى مسجد را حجرهها و ايوانهاى چهارگانه به طور قرينه پوشانيدهاند و جمعا 14 حجره در سه طرف صحن قرار دارد.
در گاهىهاى صحن با استفاده از كاشىهاى پيش بر به رنگهاى سفيد، مشكى، فيروزهاى، زرد و سبز در طرحهاى هندسى متنوع ساخته شده است و طرفين ايوانهاى چهارگانه با كاشىهاى خشتى و با طرحهاى اسليمى و هندسى زينت داده شده است. در بالاى ايوان جنوبى، تاريخ 1301 ه .ق نوشته شده است.كاشىهاى اين مسجد به دوران قاجار تعلق دارند و از نظر شباهت با كاشىهاى مسجد جامع و مسجد خاتم زنجان قابل مقايسه است.
مسجد جامع ابهر
اين مجموعه در سال 90 هجرى و به دستور محمد بن ابوبكر ساخته شده است. اين مسجد در قسمت غربى و شرقى داراى در است. در گذشته، آب آن از فاصله 3 فرسخى به وسيله يك آبراه زير زمينى تأمين مىشد و از حوض وسط مسجد كه دو ـ سه متر پايينتر از سطح حياط مسجد است، به صورت چشمه خارج مىشده است. در سالهاى اخير، با توسعه و گسترش شهر و تخريب آبراه، آب مسجد قطع شد و هم اكنون در اين مسجد از آب لوله كشى استفاده مىشود.
مسجد جامع قروه (ابهر)
مسجد جامع در روستاى قروه در فاصله 16 كيلومترى شرق ابهر قرار دارد و از بناهاى مربوط به قرن پنجم (دوره سلجوقى) است. اين مسجد به سبك چهار تاقى كه گنبدى بر روى آن قرار دارد ساخته شده است و از يك شبستان گنبددار و شبستانهاى اطراف آن تشكيل شده است. در داخل شبستانها نقاشىهايى كه داراى طرحهاى گياهى دوره آل بويهاند بر روى گچ ديده مىشود. در محراب مسجد كتيبهاى به خط نسخ زيبا گچبرى شده است كه مفاد آن، آغاز ساختمان مسجد در سال 413 ه .ق را اعلام مىدارد. كتيبه ديگرى به خط ثلث بر حاشيه داخلى بنا نقش بسته است كه بسيار زيبا و با ارزش است. تاريخ پايان كتيبه، سال 585 ه .ق است.
گنبد عظيم آجرى مسجد بر روى چهار رومى استوار است و فضاى زير آن شامل محوطه چهارگوشى است كه مزين به خطوط كوفى، كتيبهها و برجهاى گچبرى شده مىباشد. قسمت بالاى محراب مسجد، به سبك معمارى آل بويه، در شكلهاى مختلف و با تاق بندىهاى زيبا تزئين شده است.
مسجد تاريخى قلاير
روستاى قلاير در 52 كيلومترى جنوب زنجان واقع شده است. در اين روستا، آثارى از قلعه زيبايى در بالاى كوه مشرف بر روستا ديده مىشود. در دامنه غربى اين ارتفاعات، تل تاريخى مسجد جامع قلاير قرار گرفته است. با كاوشهاى باستانشناسى كه با همكارى روستائيان در اين تل تاريخى انجام گرفت، مجموعه بسيار ارزشمندى از دل خاك نمايان شد. اين مجموعه از يك مسجد و يك خانقاه كه احتمالاً بقعه نيز مىباشد، تشكيل شده است. طرح مسجد، مربع نسبتا كوچكى است كه دور تا دور آن تا ارتفاع 5/1 مترى از سنگ تراورتن نامرغوب ساخته شده است و در منتها اليه آن كتبيهاى به خطى متمايل به خط نسخ دور تا دور مسجد وجود دارد. محراب آن به تمامى از سنگ سفيد ساخته شده است و اسماء الله و ائمه اطهار عليهالسلام و كلمه فاطمه، همراه با نقشهاى اسليمى درون آن حكاكى شده است. هنگام خاكبردارى هيچ اثرى از سقف مسجد به دست نيامده است؛ از اين رو نوع سقف مسجد دانسته نيست و باقى ماندههاى ديوارها نيز به علت خرابى، راهنما و الگويى به دست نداده است. ليكن لاشه سنگهاى اطراف بنا و شباهتهاى اين بنا با بناهاى هم رديف آن نشان مىدهد كه سقف ابتدايى مسجد، گنبد مدورى بوده كه به جهت عدم انسجام سنگها، فرو ريخته و در دورههاى بعدى با تير و تخته، بر روى مسجد سقف زدهاند. هم اكنون سقف مسجد با تير چوبى بازسازى شده است و به عنوان مسجد مردانه مورد استفاده اهالى مىباشد.
مسجد جامع سجاس
مسجد جامع سجاس در شهرك سجاس در 12 كيلومترى شمال غربى شهرستان خدابنده قرار دارد. در اين شهرك، از دورههاى گوناگون اسلامى آثارى تاريخى بر جاى مانده است. اين مسجد از لحاظ گچبرى و كتيبهها بسيار ارزنده و قابل توجه است و چهار كتيبه در آن به چشم مىخورد. محراب مسجد سجاس با گچ برىهاى ارزنده و طرحهاى اسليمى و گياهى طراحى و اجرا شده است. تزئينات مسجد جامع سجاس نيز از نظر شباهت، با گچ برىهاى مساجد جامع اصفهان و قروه قابل مقايسه است. اين مسجد در اوايل قرن پنجم هجرى قمرى ساخته شده است.
مقابر و امامزادهها
بقعه امامزداه سيد ابراهيم
بقعه امامزاده سيد ابراهيم يكى از بقعههاى معتبر شهر زنجان است. بناى امامزاده در سال 1340 ه .ش، منطبق بر بناى قديمى نوسازى گرديد. گنبد آن كه ازنوع تك پوششه است، با واسطه چهار گوشواره بر جرزها استوار شده است. تزئينات گنبد از داخل مقرنس كارى و گره سازى است و سوره «جمعه»، كه به خط زيباى ثلث و به قلم استاد «جواد ميرمحمد رضايى زنجانى» بر آن نقش بسته است، و گچ برىهاى «استاد شعبان آزادى زنجانى» زيبايى چشم نوازى را در آن پديد آوردهاند. بر نماى بيرونى امامزاده، سوره مباركه «اسماء ذات البروج» به خط ثلث زنجيرى نقش بسته است. ضريح امامزاده در اصفهان ساخته شده است و در سال 1358 بر روى مزار آن نصب گرديده است. قديمىترين قسمت اين بقعه سردر ورودى سمت شمالى ومنارههاى دو طرف آن مىباشد. در بالاى منارهها، آيه 55 از سوره مباركه «احزاب»، به خط زيباى ثلث و به قلم استاد «جواد ميرمحمد رضايى زنجانى» رقم گرديده است.
بقعه پيراحمد زهرنوش
بقعه پيراحمد زهرنوش معروف به «پير» كه در قسمت جنوبى شهرستان ابهر و در انتهاى خيابان 17 شهريور قرار دارد، يكى از آثار ارزشمند تاريخى وزيارتى اين شهر مىباشد و از آثار دوره ايلخانى (قرن هشتم) است. ساختمان بنا از آجر چهارگوش مربع شكل ساخته شده و گنبد كوتاه آن نيز آجرى است و بر روى قاعدهاى كثيرالاضلاع قرار دارد. اين بنا در سال 1365 تعمير شده است.
بقعه امامزاده زيدالكبير
بقعه امامزاده زيدالكبير ابهر، معروف به شاه زاده زيدالكبير، در انتهاى خيابان استاد مطهرى ابهر واقع شده است. برج و گنبد آن كه به شكل مخروط است، از آجر ساخته شده است و مركب از پايههاى آجرى و بدنه مدور است. اين بقعه يك در چوبى دارد كه روى آن سه بيت شعر نوشته شده است. از مضمون شعر چنين بر مىآيد كه بنا در سال 850 ه .ق به وسيله استاد حسين تعمير شده است، اما سبك معمارى آن متأثر از معمارى قرن نهم هجرى است.
بقعه امامزاده ابراهيم
اين بقعه در قسمت جنوب ابهر واقع شده است. بقعه ازگل وخشت ساخته شده است و گنبد كوچكى دارد.
امامزاده اسماعيل
بناى امامزاده اسماعيل، بناى تاريخى و زيارتى قرن نهم هجرى در جاده ترانزيتى ابهر ـ تاكستان قرار گرفته است. بنابر نوشتههاى تذكره نويسان، نسبت وى به على ابن ابيطالب عليهالسلام مىرسد. طرح بنا از بيرون هشت ضلعى و از درون مربع است. ساختمان اين بنا تماما از آجر است و اضلاع هشت گانه آن، يك در ميان، به طور قرينه از چهار ايوان با در ورودى به شبستان بقعه، به سبك قوسهاى جناغى ساخته شده است. تزئينات ايوانها، مقرنس و كاربندى گچى وگره سازى است و در قسمت بالاى ورودىها، در هر ضلع پنجره چوبى و زيبايى تعبيه شده كه نقشهاى آن گره سازى است. اضلاع چهارگانه ديگر بنا، در نماى بيرونى، به صورت طاق نماست و در وسط هر ضلع، كلمه «الله اكبر» و در سه كتيبه ديگر كلمه «محمد» صلىاللهعليهوآله نوشته شده است.
داخل اين بنا كه به صورت چهارگوش است، گچ كارى و آينه كارى بسيار زيبايى دارد كه متشكل ازگل و بوتههاى اسليمى و تصويرهاى پرندگان است.
اين تزئينات با استفاده از رنگ و گره سازى در هم آميخته شده و جلوه خاصى به اندرون بقعه بخشيده است. در گرداگرد بقعه، سوره مباركه «جمعه» به خط ثلث جلى نوشته شده است. برفراز اين شبستان، گنبد بسيار زيبايى به سبك دو پوششه قرار گرفته كه از پايين به بالا، تماما كاشى كارى شده است. در بعضى از تذكرهها، از دفن امامزاده اسماعيل در اوايل قرن ششم هجرى در اين بنا سخن گفتهاند، اما سبك معمارى بنا نشان دهنده احداث آن در قرن نهم هجرى، و تزئينات اسحاقى آن در اواخر دوره صفويه است.
بقعه ملا حسن كاشى
بقعه زيباى ملا حسن كاشى، در فاصله 5/2 كيلومترى جنوب شهر سلطانيه قرار گرفته است. اين بقعه، از نماى بيرونى داراى طرح هشت ضلعى است و در نماى داخلى، طرح بنا با تركيب و تلفيق ايوانهاى جانبى به مربع تبديل شده است. ايوانهاى چهارگانه در طبقه همكف با دهليزهاى زيبايى به يكديگر مرتبط شدهاند.
بنا داراى گنبد زيبايى است كه بر هسته چهارگوش مركزى جاى گرفته است. اين گنبد با ساقهاى نسبتا بلند، از نوع گنبدهاى دو پوششه است كه يك پوشش تزئينى نيز بر آن افزوده شده است.
ساقه گنبد، از نظر تزئينات، به چهار بخش تقسيم شده است:
ـ در بخش نخست، نقش معقل به طور معكوس تكرار گرديده است؛
ـ در قسمت دوم، اسماء جلاله به خط كوفى اجرا شده است؛
ـ قسمت سوم، تزئينات زيگزاك بر روى گنبد اجرا شده است؛
ـ و سرانجام در قسمت چهارم، تزئيناتى با خطهاى موازى كه از تلفيق آجر با كاشى فيروزهاى پديد آمده گنبد را پوشانده است. تزئينات داخلى بنا كه عبارت از مقرنس كارى گچى است، در دوره فتحعلى شاه قاجار به هزينه حاكم زنجان صورت گرفته است. اين بقعه با ديوارى محصور شده است.
در ورودى اين مجموعه، ساختمانى قرار دارد كه شامل اتاقهاى نگهبانى و سرايدارى در دو طرف آن است. ديوار اتاقها از نماى بيرونى، به طاق نماهايى تبديل گرديده است و در وسط آن واژههاى الله، محمد و على به خط كوفى معقل نوشته شده است. اين نوشتههاى از تركيب آجر و كاشى فيروزهاى شكل گرفتهاند و در حاشيه طاق نما عبارت «لااله الا الله» تكرار شده است.
بقعه قيدار نبى
بناى بقعه به قيدار بن اسماعيل بن ابراهيم كه از پيامبران بنى اسرائيل تعلق دارد. اين نسبت ابتدا بر روى سه رديف سنگ سبز تراشيده، و با آجر ساخته شده است و تركيب كلى آن، از دو چهار تاقى چسبيده به هم تشكيل يافته است. چهارتاقى نخستين به عنوان هشتى با پوشش گنبدى ساخته شده و سقف آن بر چهار جرز استوار گشته است. تزئينات بنا با توجه به سبك گچ برىها و مفهوم تصويرها به دوره صفويه مربوط است.
ساختمان بقعه در سه تاريخ به پايان رسيده است:
ساختمان بقعه در سال 719 ه .ق بنا نهاده شد؛
گنبد بنا در سال 751 ه .ق بر فراز آن ساخته شد،
و گچ برى بنا در قرن 11 ه .ق اجرا شد.
گنبد اين بنا، در عين سادگى، بسيار جالب و به سبكى خاص و از نوع گنبدهاى زنگولهاى است. ضريح قيدار نبى به طرز زيبايى از چوب گردو ساخته شده است و تزئيناتى از قبيل طرحهاى هندسى و گل و بوته را بر روى آن حكاكى كردهاند. در دوران صفويه به لحاظ حفاظت آن، ضريح ديگرى بر آن نصب گرديده كه با تركيبى از گره سازى و شمسه اجرا شده است.
امامزاده ابراهيم
اين آرامگاه كه بنايى ساده و كوچك است، در سجاس، در پنج فرسخى غرب سلطانيه واقع شده است. پوشش گنبد آن به كمك چهار ترنبه انجام گرفته كه بر روى يكى از آنها و بر حاشيه پا كار گنبد، نشانههايى از تزئينات با نقشهاى گياهى مشابه آثار دوران سلجوقى به جاى مانده است. در اين بقعه، صندوق چوبى منبت كارى شدهاى قرار دارد كه با توجه به وضع ساخت آن و كتيبه روى صندوق، مكرر مورد مرمت قرار گرفته است. وجود چند قطعه چوب منبت كارى شده بسيار نفيس در داخل بقعه كه از زيبايى و ظرافت خاصى بهرهمند است، مؤيد اين امر است كه صندوق اوليه بقعه، دست كم به حدود قرن ششم هجرى مربوط مىشده است؛ ولى بخش عمده صندوق كنونى، مربوط به قرن دوازدهم هجرى است.
تاريخ كتيبه مرمت صندوق مربوط به سال 1143 ه .ق است.
این رده در حال حاضر حاوی هیچ صفحه یا پروندهای نیست.