ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

رده:آثار و بناهای تاریخی و گردشگری استان تهران

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

پرش به: ناوبری, جستجو


جاذبه‏هاى طبيعى و تاريخى

مهمترين مكانهاى ديدنى استان عبارتند از:

شهرستان تهران

آبشار سنگان مسير امام‏زاده داوود ـ روستاى سنگان

امام‏زاده داوود شمال غرب تهران

امام‏زاده زيد بازار تهران

امام‏زاده صالح بازار تجريش

امام‏زاده عبدالله غرب تهران

امام‏زاده عين على و زين على فرح زاد ـ پونك

پارك جنگلى چيتگر اتوبان تهران ـ كرج

پارك جنگلى لويزان شمال شمس آباد

پارك جنگلى وردآورد اوايل اتوبان تهران ـ كرج

پيست توچال شمال تهران

چشمه على شمال ابن بابويه

غار بيوك آغا مسير جاده كهن

كاخ بهارستان ميدان بهارستان

كاخ سلطنت آباد شمال شهر تهران

كاخ شمس‏العماره خيابان ناصرخسرو تهران

كاخ صاحب قرانيه نياوران

كاخ عشرت آباد خيابان شريعتى تهران

كاخ گلستان ميدان ارگ تهران

كاخ مرمر خيابان ولى عصر

كاخ ياقوت شرق تهران

مدرسه دارالفنون خيابان ناصرخسرو

مدرسه مروى خيابان ناصرخسرو

مرقد مطهر امام خمينى اتوبان تهران ـ قم

مسجد امام خمينى انتهاى خيابان ناصرخسرو

مسجد جامع رجب على خيابان بوذر جمهرى

مسجد سپه سالار ميدان بهارستان

مسجد سيد عزيزالله بازار چهار سوق

مسجد شيخ عبدالحسين پاچنار

مسجد قنبر على خان خيابان مصطفى خمينى

مقبره آقا انتهاى خيابان سيروس

شهرستان دماوند

آبشار شكرآب ناحيه ميگون

آبشار لار نزديك روستاى وانا در ناحيه لار

امام‏زاده هاشم مسير جاده هراز ـ ميان آب على و پلور

پيست آب على جاده هراز

چشمه‏هاى آب معدنى آسك ـ آمل دامنه جنوبى قله دماوند

چشمه آب گرم لاريجان دره لار

چشمه آب معدنى قلعه دختر شمال دهكده آب على

چشمه اعلا 4 كيلومترى شمال شهر دماوند

چشمه تيزاب كنار جاده آب على

چشمه قلعه دختر بين گردنه امام زاده هاشم و پلور

چشمه معدنى البرز ـ آب على روستاى آب على ـ شمال شرق تهران

چشمه هرمس ـ آسك كنار رودخانه هراز

درياچه‏هاى تار و ممج بين رشته كوه قره داغ و كوه زرين

درياچه آهنگ جاده فيروزكوه ـ سيمين دشت

درياچه زيار جاده هراز

درياچه سد لار مجاورت دماوند

غار بونيك جاده دماوند ـ فيروزكوه

غار رودافشان روستاى رودافشان فيروزكوه

غار گل زرد دشت لار

مسجد جمعه سلجوقى شهر دماوند

مقبره شيخ شبلى شرق شهر دماوند

شهرستان كرج

آبشار پيچ آدران 15 كيلومترى جاده كرج ـ چالوس

پيست اسكى روى چمن ديزين جاده چالوس

پيست خور جاده كرج ـ چالوس

پيست ديزين جاده چالوس

چشمه شاه دشت 35 كيلومترى جنوب كرج

چشمه گيله گيله مسير جاده كرج ـ چالوس

چشمه وله ـ گچسر جنوب غربى گچسر

درياچه سد اميركبير 23 كيلومترى جاده كرج ـ چالوس

غار يخ مراد منطقه گچسر

شهرستان ورامين

امام‏زاده يحيى جنوب شرقى ورامين

برج علاءالدوله شمال مسجد جامع

بقعه شاه‏زاده حسين شرق شهر ورامين

مسجد جامع شهر ورامين

مقبره كوكب الدين غرب شهر ورامين

شهرستان شميرانات

آبشار اسون دربند

آبشار پسنگ مسير پناه‏گاه شيرپلا

آبشار دوقلو زير پناه‏گاه شيرپلا

آبشار سوتك شمال غربى دربند

آبشار منظريه ناحيه شميرانات

امام‏زاده قاسم گلاب دره

پيست توچال 58 كيلومترى شمال شرق تهران

پيست دربند سر ناحيه شميرانات

پيست شمشك 56 كيلومترى شمال شرق تهران

درياچه سد لتيان 25 كيلومترى شمال شرقى تهران

شهرستان رى

آستانه حضرت عبدالعظيم شهر رى

امام‏زاده هادى شهر رى

برج طغرل شهر رى

برج نقاره خانه بالاى كوه نقاره خانه

بقاياى شهر سلجوقى پايين كوه نقاره خانه

بقعه بى‏بى شهربانو دامنه جنوبى كوه رى

بقعه جوان مرد قصاب منصور آباد شهر رى

تپه گبرى شمال شرق امين آباد

زندان هارون كوه‏هاى مسگر آباد

قلعه ايرج شمال شرق ورامين

قلعه طبرك بالاى كوه طبرك

شهرستان ساوجبلاغ

درياچه اوان طالقان

يكى از مكان‏هاى ديدنى هر استان پارك‏هاى شهرى و جنگلى مى‏باشند. برخى از پارك‏هاى استان تهران عبارتند از:

1ـ پارك على آباد واقع در خيابان شهيد رجايى

2ـ پارك شهر واقع در خيابان ورزشى تهران

3ـ پارك فدك واقع در نظام آباد شمالى نرسيده به رسالت

4ـ پارك ساعى واقع در خيابان خالد اسلامى

5ـ پارك لاله واقع در بلوار كشاورز

6ـ پارك نياوران واقع در انتهاى خيابان پاسداران

7ـ پارك ستارخان واقع در خيابان ستارخان

8ـ پارك قيطريه واقع در قيطريه

9ـ پارك ملت واقع در خيابان وليعصر، مقابل بازار صفويه

10ـ پارك جواديه واقع در تهران پارس، فلكه دوم

11ـ پارك لويزان واقع در لويزان

12ـ پارك بعثت واقع در اتوبان بعثت، جنب ترمينال جنوب

13ـ پارك ميدان آزادى واقع در ميدان آزادى.

بر اساس آمار موجود، در سال 1377 در استان تهران تعداد 80 هتل و مسافرخانه وجود داشته است كه از اين تعداد 4 هتل پنج ستاره، 7 هتل چهار ستاره، 15 هتل سه ستاره، 29 هتل دو ستاره، 20 هتل يك ستاره و 5 هتل درجه‏بندى نشده بوده‏اند.

در مجموع داراى 5216 اتاق با 10019 تحت بوده‏اند.

آثار و بناهاى تاريخى

كاخ گلستان

در زمان شاه عباس اول صفوى چهارباغ و عمارت ديوانى و چنارستانى در محل كنونى كاخ گلستان و اطراف آن احداث شده بود، تا اينكه كريم خان زند در همين ناحيه اقدام به ساختمان ارگ و حصار و برجهايى نمود. سپس در دوران قاجار بناهاى سلطنتى چندى در درون ارگ به تدريج ساخته شد. چنانكه در سال 1268 ه .ق مطابق با پنجمين سال سلطنت ناصرالدين شاه قسمت شرقى باغ سلطنتى را وسعت دادند و نيز كاخهاى ديگرى در اطراف باغ مزبور كه به نام گلستان خوانده مى‏شود بنيان نهاده شد. كاخ پنج طبقه شمس‏العماره در سال 1284 ه .ق به سرپرستى دوستعلى خان معيّرالممالك در ضلع شرقى باغ گلستان احداث گشت. عمارت بادگير و تالار الماس كه در سمت جنوب باغ واقع شده از آثار دوران ناصرى است. كاخ مشهور ابيض در ضلع غربى باغ در زمان مظفرالدين شاه ساخته شده است.

عمارت تخت مرمر

بناى تخت مرمر در سه سال اول حكومت كريم‏خان زند يعنى در خلال سال‏هاى 1163 و 1165 ه .ق به دستور وى ساخته شد. پس از فوت خان زند، آقا محمد خان قاجار در تكميل آن كوشش نمود. به دستور فتحعليشاه قاجار در سال 1221 ه .ق تخت مرمر بزرگى ساخته شد. نام اصلى تخت مرمر، تخت سليمانى است. در اطراف اين ايوان آثار نقاشى و تزيينات فراوانى از دوران قاجار به يادگار مانده است. پس از فتحعليشاه ساير شاهان هم به پيروى اجداد خويش در تكميل تزيينات و آراستن بناهاى كاخ اقدام كردند.

عمارت كلاه فرنگى

ساختمان كلاه فرنگى پادگان عشرت آباد كه در زمان قاجاريه ساخته شده، به صورت برج زيباى چهار طبقه‏اى است كه داراى نماهاى موزون مى‏باشد. پوشش سقف طبقه آخرين آن شيروانى است. طبقه سوم آن داراى شاه‏نشين آينه كارى و مقرنس مى‏باشد. به طور كلّى ساختمان اين كلاه فرنگى از نمونه‏هاى جالب معمارى دوران قاجار به شمار مى‏رود.

مسجد امام

مسجد امام از مساجد بزرگ و معروف تهران و از بناهاى فتحعليشاه قاجار است، كه بناى آن در سال 1240 ه .ق پايان يافته، نام فتحعليشاه در پيشانى ايوان بزرگ سمت قبله به خط نستعليق نوشته شده است. همچنين نام ناصرالدين شاه قاجار كه در سال 1307 ه .ق تعميراتى به فرمان وى در مسجد انجام يافته در سر در جلو خان شمالى ديده مى‏شود. دو مناره سر در مسجد امام از آثار زمان ناصرالدين شاه مى‏باشد. اين مسجد از لحاظ وسعت صحن و دارا بودن شبستانهاى زيبا و گنبد عظيم كاشيكارى و طاق‏نما و غرفها و سر در با شكوه، جالب است و نمونه‏هاى كاشى‏كارى بديعى در آن ديده مى‏شود.

مسجد و مدرسه عالى شهيد مطهّرى

مدرسه سپهسالار يا ناصرى تهران از مدارس بزرگ و زيباى قرن سيزدهم ه .ق است. بانى اين بناى عظيم و ساختمان مجلس شوراى ملى شادروان حاج ميرزا حسن خان سپهسالار قزوينى، صدر اعظم دوره ناصرالدين شاه قاجار و برادرش مشيرالدوله بوده‏اند. آغاز ساختمان اين بناى در سال 1296 ه .ق مى‏باشد. مجموعه اين بناى با شكوه شامل جلو خان و سر در و دهليز و ساختمان دو طبقه حجرات و چهار ايوان و مقصوره و گنبد عظيم و شبستان (چهلستون) و هشت گلدسته و مناره كاشيكارى و مخزن كتابخانه معتبرى است. درِ اصلى ورودى مدرسه در حاشيه خيابان بهارستان قرار دارد. همچنين از ضلع شرقى نيز درى به طرف مسجد و مدرسه باز مى‏شود، در اين دهليز شاهكارى از معمارى و كاشيكارى معروف به هفت كاسه «طاق معلق» به يادگار مانده است. در بالاى ايوان شمالى ساعت بزرگى نصب شده است. به طور كلى مدرسه يكى از بزرگترين مدارس تهران است. طول آن 62 و عرضش 61 متر مى‏باشد. در صحن آن باغچه‏اى مشجر و زيبا با آب‏نماى بزرگ تعبيه شده است. مجموع حجرات آن نزديك به شصت حجره است. ارتفاع گنبد آن 37 متر مى‏باشد.

مسجد حاج رجبعلى

اين مسجد كه از مساجد قديمى تهران مى‏باشد داراى صحن وسيع و شبستان تابستانى و زمستانى و ايوان و مدرس زيبايى است. ايوان مدرسه و شبستان قديمى مسجد از لحاظ سبك ساختمان و اسلوب كاشيكارى و كتيبه خط ثلث كه بر سه بدنه ايوان رفيع نصب شده بسيار جالب و ارزنده است. طاقنماهاى اطراف ايوان و دو گوشوار فوقانى آن داراى طاق‏بندى و كاشيكارى ممتاز مى‏باشد در اين قسمت بنا دو كتيبه به خط ثلث سفيد رنگ بر متن خشت‏هاى كاشى لاجوردى نصب شده كه مى‏رساند اين مسجد مرمت گرديده است. طاقنماهاى صحن مسجد عموما مزين به كاشيكارى گِرِه خوش طرح و الوان مى‏باشد. در وسط قطعات كاشى به سبك دوران صفوى و مدرسه شاه سلطان حسين صفوى در اصفهان با كاشى و رسم الخط كوفى كلمات «الله» و «على» ساخته‏اند. در عقب اين ايوان رفيع شبستان و محراب مسجد واقع شده، اين شبستان از نظر هنر معمارى و تزيينات كاشيكارى دوران قاجار بى‏نهايت زيبا و حائز اهميت است. بالاخص از لحاظ نقوش بسيار جالب و رنگ‏آميزى از جمله‏ى هنرهاى ظريف و ممتاز مى‏باشد.

منار پامنار

اين مناره كاشيكارى در نتيجه توسعه معبر پامنار در جنب خيابان قرار گرفته است. سابقا در پاى مناره مزبور مسجدى بوده است. ساختمان اين مناره ساده و متعلق به قرن سيزدهم هجرى است.

مدرسه خان مروى

مدرسه خان مروى از بناهاى دوره فتحعليشاه قاجار است، بناى مدرسه شامل جلوخان و سر در و هشت و صحن وسيع و حجرات و دو مدرس و ايوانهاى متعدد مى‏باشد، كه مزين به كاشيكارى خشتى است، و از مدارس قديمى شهر تهران به شمار مى‏رود. ايوان مقابل در ورودى مدرسه و در بالاى مدرس آن كه داراى مقرنس كارى است.

مسجد سيد عزيزالله

مسجد سيد عزيزالله از بناهاى زمان فتحعليشاه قاجار است، اين مسجد زيبا شامل سر در و جلو خان و هشتى و صحن و شبستان قديمى و جديد مى‏باشد. اين مسجد كه به صورت مساجد چهار ايوانى ساخته شده، در شمار زيباترين مساجد زمان قاجار است، منظره صحن آن در اثر نصب خشت‏هاى كاشى هفت رنگ و گِرِه كارى ظريف الوان و شمسه‏بندى و نقوش و ترسيمات هندسى بسيار جالب و زيبا مى‏باشد. طاق‏بندى و يزده بندى و شمسه‏كارى و كاسه‏هاى معلق سقف سه ايوان بالاخص ايوان رفيع آن كه مدخل شبستان قديمى مى‏باشد، از آثار تزيينى بسيار ارزنده و مهمّ اين مسجد به شمار مى‏رود.

مدرسه و مسجد شيخ عبدالحسين

مسجد و مدرسه از بناهاى دوره ناصرالدين شاه قاجار است، از مسجد قديمى اكنون تنها يادبودى كه از زمان ساختمان آن باقى مانده كتيبه كاشى خشتى سر در است، كه مى‏رساند بناى مسجد در سال 1270 ه .ق از محل ثلث مرحوم ميرزا تقى خان امير نظام و به سعى شيخ عبدالحسين اتمام پذيرفته است. تاريخ تعمير ديگرى در سر در ثبت شده كه تاريخ آن سال 1363 ه .ق است. اكنون در نتيجه تعميرات كلى در بناى مسجد و شبستان آن شده، به صورت بناهاى تازه‏اى درآمده است و اثرى از معمارى دوران قاجار در آن ديده نمى‏شود. ساختمان مدرسه شيخ عبدالحسين كه همزمان با مسجد ساخته شده است تا حدود زيادى وضع و اسلوب زمان گذشته خود را حفظ نموده است، همچنين كاشيكارى معرف و گره كارى برخى از پشت بغلهاى طاقنماهاى داخلى كه متعلق به زمان ساختمان مدرسه است بى‏نهايت زيبا و ارزنده مى‏باشد. سر در مدرسه و گوشوارهاى طرفين آن قديمى و مزين به مقرنس گچبرى و كاشى معرق است، درِ چوبى مدرسه كه داراى كَنده كارى برجسته و كتيبه‏اى به خط نستعليق مى‏باشد از نمونه‏هاى ممتاز نجارى قرن سيزدهم ه .ق به شمار مى‏رود.

آستانه حضرت عبدالعظيم عليه‏السلام

آستانه مبارك حضرت عبدالعظيم عليه‏السلام يكى از زيارت‏گاه‏هاى بزرگ و معتبر شيعيان جهان در شهر رى واقع شده است. حضرت عبدالعظيم از نوادگان امام حسن عليه‏السلام است كه در قرن سوم هجرى شهيد و در محل كنونى دفن شد. بخش اصلى و مركزى آن همان بناى اوليه حرم بود كه رفته رفته در طول سده‏هاى مختلف بناها و سازه‏هايى ديگر پيرامون آن احداث گرديد. اين مجموعه مشتمل بر حرم، رواق‏ها، مسجدها، ايوان‏ها، صحن‏ها و ديگر آثار متعلق و وابسته به آن است. بقعه‏هاى امام‏زاده حمزه برادر امام رضا عليه‏السلام و امام زاده طاهر از فرزندان امام سجاد عليه‏السلام نيز در همين مجموعه قرار دارد. بناى اصلى و نخستين اين آستانه، يعنى حرم، در نيمه دوم قرن سوم ه .ق (قرن نهم ميلادى) تعمير اساسى شد و درگاه اصلى ورودى آن كه در سمت شمال قرار دارد ابتدا به فرمان پادشاهان آل بويه و سپس به همت مجدالملك رادستانى قمى تكميل شد و آذين يافت. همچنين گنبد مطهر به دستور مجدالملك قمى ساخته و بعدها با روكش طلا پوشيده شد. قديمى‏ترين اثر تاريخى اين آستانه كه از آثار بسيار نفيس و كم‏نظير است، صندوق مطهر آستانه حضرت عبدالعظيم است كه از چوب عود، فوفل و گردو ساخته شده است. چهار طرف اين صندوق گران‏بها، كتيبه‏اى به خط نسخ و ثلث برجسته حكاكى شده كه مربوط به سال ساخت صندوق يعنى 725 ه .ق است. درِ منبت كارى سمت مقبره ناصرالدين شاه نيز از ديگر قسمت‏هاى تاريخى بنا است كه قبل از اين كه به صورت آرامگاه درآيد، به نام مسجد هلاكو خان خوانده مى‏شد. قدمت اين بنا به سال 848 ه .ق (دوران سلطنت شاهرخ بهادر تيمورى) مى‏رسد. از سده هشتم تا قرن دهم ه .ق، آثار هنرى با ارزشى از جمله درهاى منبت‏كارى شده با خطوط زيبا و نفيس باقى مانده است. ايوان، رواق و سر در اين بنا از آثار شاه تهماسب اول صفوى است. ضريح نقره بنا به دستور فتح على شاه قاجار تهيه و نصب شده است. آينه كارى، نقاشى و طلاكارى گنبد به دستور ناصرالدين شاه انجام شده و متعلق به قرن سيزدهم ه .ق است. در نزديكى مرقد مطهر، مقبره‏هاى برخى از شاهان قاجار، و شمارى از علما و رجال ديده مى‏شود.

بى‏بى شهر بانو

در شمال امين آباد به فاصله يك كيلومتر و نيم، در دامنه جنوبى كوه رى (= كوه بى‏بى شهر بانو) بر فراز صخره‏اى كوهستانى كه از دامنه كوه پيش آمده، بنايى با گنبد مينايى واقع است، كه هنگام تابش آفتاب تلألؤ و درخشندگى جالب و زيباى آن از فاصله‏هاى دور نظر هر بيننده را به سوى خود مى‏كشد. اين بنا را مردم محل آرامگاه بى‏بى شهربانو دختر يزدگرد سوم و همسر حضرت امام حسين عليه‏السلام، و مادر امام چهارم مى‏دانند. محوطه‏اى به طول 33 متر (شمالى جنوبى) و عرض 22 متر (شرقى غربى) با ديوار سنگى بسيار قديم محصور گرديده سمت شمال آن سنگ طبيعى كوهستان قرار دارد. اين محوطه در طرف شمال متصل به كوه است ... سمت جنوب اين محوطه چند بناى محكم و استوار سنگى با پوششهاى گنبدى از سنگ و قسمتى از آجر ساخته بودند و وضع بنا مى‏رساند كه تمام محوطه و ابنيه مزبور در يك زمان به منظور آرامگاههاى ابدى احداث گشته است، و در ادوار بعد به وسيله احداث ديوارهاى جديد و رواقها و اطاقها و راهرو و غيره محوطه اصلى را به دو صحن تقسيم نموده صحن‏هاى مردانه و زنانه، و اطاقهاى مسكونى و محل توقف و استراحت زوار را به نحوى شايسته در اين بناى قديمى فراهم ساخته‏اند.

بى‏بى زبيده

بقعه‏اى بر فراز مكان بلندى در زمينهاى حسين آباد، در كنار خيابان شهر رى از سوى مغرب، در محاذات كارخانه گليسيرين واقع است، كه مردم عامى آن را به بى‏بى زبيده منسوب مى‏دانند و معتقدند اين بانو دختر حضرت امام حسين و بى‏بى شهربانو است كه به اتفاق مادر خويش به رى آمده، و پس از مرگ در اين محل مدفون گرديده است. بر ديوار رواق اين بقعه لوحه‏اى نصب است، كه در آن شرح سفر بى‏بى شهربانو و دخترش زبيده خاتون از كربلا به رى، و حوادثى كه بر سرشان آمد، تا آنجا كه قاسم ثانى فرزند قاسم بن حسن از زبيده خاتون ولادت يافت، و بعدها به دست افراد حجاج بن يوسف در قلعه شميران مقتول، و در دزج عليا در جنب رأس پدر مدفون شده؛ آمده است.

ابن بابويه

يكى از بقاع موجود در پهنه رى قديم بقعه ابن بابويه، در نزديكى برج طغرل است. بر روى سكوى هشت ضلعى بلندى، در ميان محوطه مشجر و با نزهتى كه تفرجگاه مردم تهران و يكى از گورستانهاى اين شهر است، بقعه ابن بابويه به صورت هشت ضلعى از خارج جلب نظر مى‏كند. مدخل اصلى آن از طرف مشرق است كه از ايوان به رواق و از آنجا داخل حرم مربع وسيعى مى‏گردد. تمام بنا از آثار عهد فتحعلى شاه قاجار به نظر مى‏سرد و هيچ اثر و نوشته قديمى در آن ديده نمى‏شود. در داخل حرم لوحى بر ديوار قرار دارد كه توسط مرحوم حاج مير سيد هادى افجه‏اى در ربيع‏الاول 1354 نوشته و نصب گرديده است و در آن با عبارات بسيار عالمانه و مفصل شرح جامعى درباره صاحب مرقد يعنى محمد بن على بن حسين بن موسى بن بابويه كه كنيه مباركش ابوجعفر است نوشته‏اند و مطابق همان شرح ولادت با سعادتش در شهر قم بوده و در شهر رى در سنه 380 از هجرت وفات نمود و لقبش صدوق و ثقه‏المحدثين است.

بقعه جوانمرد قصاب

ابن بقعه در فاصله يك كيلومتر، در سوى مغرب جاده تهران به شهر رى واقع است. بناى بقعه به صورت چهارضلعى، طول و عرض داخل آن هر طرف نزديك به شش متر است و در وسط آن سكوى مستطيلى به ارتفاع يك متر و طول دو متر و عرض يك متر قرار دارد كه نرده آهنى بر چهار طرف بالاى سكو و لوحه سنگى در وسط آن نصب نموده‏اند. بر روى لوحه سنگى مزبور دو بيت به خط نستعليق برجسته نگاشته شده است كه به زحمت خوانده مى‏شود: جوانمرد قصّاب اين شير دل كمر بسته شير يزدان بود مزارش كه باشد بهشت نوين زيارتگه اهل ايمان بود هم بقعه و هم سنگ مزبور از آثار زمان فتحعلى‏شاه به نظر مى‏رسد.

امام زاده داود عليه‏السلام

امامزاده داود، واقع در جنوب غربى توچال البرز در ميان دره‏هاى واقع در 6 كيلومتر جنوب غربى توچال و 4 كيلومترى شمال شرقى قريه كيگا و 15 كيلومترى شمال فرح زاد، زيارتگاهى به نام امامزاده داود واقع است. سيد محمد تقى مصطفوى، نسبت امامزاده را چنين ذكر كرده: «نسب حضرت امامزاده داود عليه‏السلام از روى لوحه اذن دخول و زيارت نامه بقعه، داود بن عماد بن جعفر بن نوح بن عقيل بن هادى بن امام زين‏العابدين عليه‏السلاماست». وى در معرفى بنا و حرم مى‏نويسد: در وسط حرم ضريح آلت‏سازى به سبك معروف جعفرى، به رنگ ساده چوب قرار دارد كه طول آن تقريبا 5/2 متر و عرض آن قريب 30/1 متر مى‏باشد. در گوشه شمال شرقى حرم از كف زمين دريچه پنجره آهنى به طرف سرداب باز مى‏شود كه به وسيله چند پله باريك از آن پايين مى‏روند و مرقد امامزاده را در وسط سرداب زيارت مى‏نمايند، و اين قسمت در تمام زيارتگاههاى داخل و خارج شهر تهران منحصر به بقعه امامزاده داود است، كه از درون حرم داخل سرداب مى‏شوند. بقعه قديمى پيشتر از زمان صفويه بنا گرديده بوده است. حرم هشت ضلعى كنونى را به زمان فتحعليشاه قاجار به جاى بناى قديم كه يقينا برج ساده سنگى بى‏پيرايه‏اى بيش نبوده ساخته‏اند. در سالهاى اخير طومارها و وقف‏نامه‏هايى به دست آمده كه مربوط به زمان شاه طهماسب اول صفوى و فرزند او حيدر ميرزا مى‏باشد.

بناى تاريخى كرج

اين بنا ساختمان اصلى و اوليّه آغاز دوران قاجاريّه است كه در باغ سلطنتى كرج ساخته شده و باغ آن محل دانشكده كشاورزى گرديده است. عمارت تاريخى مورد بحث در تاريخ دوّم اسفند ماه 1327 ذيل شماره 370 در فهرست آثار تاريخى ايران به ثبت رسيده مشتمل بر تالار بزرگ مركزى و دهليزها و اتاقهايى در جانبين آن و همچنين طبقه تحتانى مى‏باشد. تالار بزرگ مركزى از دو جانب شمال و جنوب به وسيله پنجره‏هاى معروف به ارسى مشرف به باغ بوده در قسمت بالاى ديوارهاى شرقى و غربى آن تصاوير بزرگان قاجاريّه را در دو رديف نقّاشى كرده و نام هر كدام را نيز نوشته‏اند.

تخت كيكاوس

آنچه از تخت كيكاوس باقى مانده آثار سكّوى مصنوعى چهار ضلعى غير منظّمى است كه هر ضلع آن در حدود 10 متر با سنگ لاشه و ملاط گچ ساخته شده، در قلّه تپه مزبور از بلندى قريب 80 متر به اراضى وسيعى از جلگه مشرف و مسلط است. در سمت جنوب پايين تپه در كنار درخت انجير كوهى كهن سالى كه بيش از 300 سال عمر دارد ديوار كوتاهى از سنگ و گچ ديده مى‏شود كه سابقا اطاق چهار گوشى بوده و مدخلى از سمت شمال شرقى داشته آفتاب به درون آن نمى‏تابيده است. طول و عرض خارجى اين اتاق هر كدام مختصرى كمتر از 5 متر مى‏باشد. اين اتاق چهارگوش را مردم محل «چارطاق» مى‏خوانند و همچنين خود دليل ديگرى بر آتشكده بودن تخت كيكاوس در زمان قديم مى‏باشد. آتش مقدّس را در درون اين اتاق محفوظ نگهداشته هنگام اداى مراسم مذهبى آن را بر فراز سكّوى بالاى كوه مى‏بردند و پس از انجام آيين مذهبى آن را مجددا به اتاق مزبور آورده نگهدارى مى‏نمودند و ظاهرا بعدها هم در ادوار اسلامى اين اتاق مورد استفاده‏هاى ديگر مذهبى قرار گرفته است. متأسفانه از اين چهار طاق تاريخى عهد ساسانى جز قسمت كمى از يك ديوار چيز ديگرى باقى نمانده است.

تخت رستم

بر خلاف تخت كيكاوس كه چيزى مهمى از آن باقى نيست، در تخت رستم آثار بيشتر و مهم‏ترى از آتشكده عهد ساسانى باقى و پديدار مانده است و به طور كلى مشتمل بر دو قسمت مى‏باشد: يك قسمت صفّه بزرگى در دامنه تپه سنگى در ارتفاع قريب 40 مترى جلگه ديوار سنگى مفصّل با ملاط و اندود گچ اطراف آن ساخته‏اند و در نتيجه محوطه وسيعى از تپه را به شكل متوازى الاضلاع به طول تقريبى 23 متر و به پهناى قريب به همين اندازه به صورت سكوئى در آورده‏اند كه محل اجتماع نيايش كنندگان در هنگام اداى مراسم مذهبى بوده است. نزديك همين صفّه بر روى تپه بناى سنگى با پوشش گنبدى شكل ساخته‏اند كه هنوز باقى و مشتمل بر يك اتاق و يك ايوان مى‏باشد. طول مجموع اين بنا از خارج كمى بيش از 8 متر و عرض آن بالغ بر 5/4 متر است. قسمت ديگر، سكوى دو طبقه نزديك به نيم دايره شكل بر فراز تپه در ارتفاع قريب 140 مترى كف جلگه است كه با احداث ديوارهاى سنگ و گچ و استفاده از تيزى‏هاى نوك تپه سكوئى به وجود آورده‏اند و اين سكوى دو طبقه هم مانند طبقه بالاى تخت كيكاوس محل افروختن آتش بوده و از دور و نزديك مردم اطراف ناظر و شريك در مراسم عبادت مى‏گشته‏اند.

برج علاءالدين

در كنار ميدان مركزى شهر ورامين برج مدورى آجرى خارجى مضرس داراى 34 ترك و گنبد مخروطى شكل كتيبه كوفى تزئينى از كاشى فيروزه فام بر بالاى بدنه مضرس آن نصب شده زيبايى مخصوص بدان مى‏بخشد. اين كتيبه حاوى القاب علاءالدين ـ نام امير محلى ـ است كه در سال 688 ه .ق برج مزبور را براى مقبره خود بنياد نهاده است. اين برج در دى ماه 1310 ه .ش ذيل شمال 177 در فهرست آثار تاريخى ايران به ثبت رسيده است.

مسجد جامع

مهمترين بناى تاريخى شهر ورامين كه در جنوب شهر واقع گرديده است داراى گچ‏برى‏هاى عالى و كاشى‏كارى‏هاى زيباى دوران مغول در زمان سلطان محمد اولجاتيو خدابنده آغاز گرديده و در زمان فرزندش ابوسعيد ادامه يافته است. تاريخ‏هاى 722 و 726 ه .ق در شبستان و گنبد اصلى ديده مى‏شود ايوان جنوبى در زمان شاهرخ تيمورى احداث گشته كتيبه‏هاى تاريخى در آن نصب است كه نام شاهرخ و يوسف خواجه وزير آن شهريار و سال 815 ه .ق را در بردارد. نقشه اين مسجد بسيار بديع و از نمونه‏هاى ممتاز معمارى قرن هشتم ايران به شمار مى‏رود. اين مسجد در سال 1310 ه .ش ذيل شماره 176 در فهرست آثار تاريخى ايران به ثبت رسيده است.

مسجد جمعه

مسجد جمعه دماوند، بناى جالبى بر فراز ستونها و روميهاى آجر و سنگ‏پوش ساخته شده كاملاً به معمارى عهد ساسانى پيوستگى و شباهت دارد. بر چوبهاى بالاى ستونهاى شبستان مسجد، نام شاه اسماعيل اول صفوى و تاريخ 927 ه .ق و مصطفى بن جمال‏الدين (بانى) و محمد شجاعى (كاتب) نوشته شده است. در سال 812 ه .ق نيز خواجه ياقوت، بانى تجديد ساختمان مسجد شده است. در مسجد از آثار اواخر صفويه است. بر اثر نوسازى مسجد، همگى اين آثار از بين رفته و تنها دو ستون آن بر اثر اقدامات باستان‏شناسى به صورت نامأنوس و غير عادى بر پا مانده است.

برج شبلى

برج هشت گوش آجرى زيبا و متناسبى كه تصور مى‏شود مربوط به قرن ششم هجرى باشد. اين برج در شرق شهر دماوند قرار دارد؛ داراى ساختمانى مخروطى است كه از آهك و آجر ساخته شده و قدمت آن نزديك به 250 سال است.

این رده در حال حاضر حاوی هیچ صفحه یا پرونده‌ای نیست.