ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

راه‌های ارتباطی استان هرمزگان

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
جز (۱ نسخه)
 
سطر ۱: سطر ۱:
 +
 +
{{منابع}}
 +
[[رده:راه‌های ارتباطی]]
 +
يكى از عوامل مهم در توسعه اقتصادى هر منطقه ايجاد و نگهدارى شبكه راههاى استانى مى‏باشد كه در بهبود بخشيدن به وضع بازرگانى، صنعتى و كشاورزى حائز اهميت است. عرضه خدمات ترابرى شهرى و جاده‏اى و روستائى، مبادلات اقتصادى نيروى كار و توليد را تسهيل و تسريع مى‏كند.
 +
 +
مهم‏ترين شبكه راه موجود در استان خطوط ارتباطى بين استان‏هاى شمالى كشور از طريق كرمان و هرمزگان است كه از طريق سيرجان اين دو مركز استان را به هم متصل مى‏نمايد.
 +
 +
از راههاى مهم ديگر مى‏توان از مسير بندرعباس به جيرفت و زاهدان، بندرعباس به بوشهر و بندرعباس به جاسك و چابهار را نام برد. در حال حاضر راههاى حمل و نقل استان هرمزگان را مى‏توان به سه دسته تقسيم نمود: زمينى، هوايى و دريايى.
 +
 
== راه‌های زمینی ==
 
== راه‌های زمینی ==
 +
 +
وضعيت راههاى استان تا پايان سال 1375 به شرح زير مى‏باشد:
 +
 +
از 3710 كيلومتر طول راههاى استان، 3/8 كيلومتر (22/0 درصد) آن داراى مشخصات آزاد راه است. اين در حالى است كه ترافيك بيش از 60 درصد واردات كشور روى اين محور مى‏باشد.
 +
 +
5/302 كيلومتر (15/8 درصد) از رقم مذكور راه اصلى، 4/1699 كيلومتر (8/45 درصد) راه فرعى و 1700 كيلومتر (8/45 درصد) راه روستايى است.
 +
 +
از كل راههاى روستايى موجود در سال 1379 نيز بيش از 94 درصد آن آسفالته مى‏باشد.
 +
 +
شبكه حمل و نقل ريلى استان از 613 كيلومتر خط اصلى و 288 كيلومتر خط فرعى تشكيل شده است.
 +
 +
از سويى راه آهن بندرعباس، اين استان را با ديگر استان‏هاى كشور پيوند داده است و همچنين از طريق خطوط تازه تاسيس بندرعباس ـ بافق و مشهد ـ سرخس راه آهن ايران و خليج‏فارس را به شبكه خط آهن آسيا مركزى متصل مى‏كند.
  
 
== راه‌های هوایی ==
 
== راه‌های هوایی ==
  
== راه آهن ==
+
در حال حاضر در استان هرمزگان 3 فرودگاه بين المللى و چندين فرودگاه داخلى فعاليت حمل و نقل هوايى اين استان را به عهده دارند.
  
{{منابع}}
+
فرودگاه بين المللى شهداى 12 تير (بندرعباس) كه ماهانه بيش از 150 پرواز از اين فرودگاه انجام مى‏گيرد در سطح استان رتبه اول را داراست. همچنين فرودگاه بين المللى جزيره كيش و فرودگاه بين المللى قشم داراى يك شبكه منظم پرواز داخلى و خارجى بوده كه به نقاط مختلف پرواز مى‏نمايد.
[[رده:راه‌های ارتباطی]]
+
 
 +
پروازهاى محلى كه از فرودگاه‏هاى داخلى كشور انجام مى‏گيرد، از ديگر فعاليتهاى هوايى اين استان است. فرودگاه ابو موسى، بندر لنگه در شبكه هوايى هرمزگان فعاليت دارند.
 +
 
 +
همچنين بعضى از نقاط همچون لاوان و سيرى داراى فرودگاه اختصاصى شركت نفت مى‏باشد.
 +
 
 +
== راه دریایی ==
 +
 
 +
با اين كه سواحل خليج‏فارس شنى و كم عمق مى‏باشد، با اين وجود براى كشتيرانى مناسب است. ايجاد مجتمع‏هاى بندرى جديد (مجتمع بندر شهيد رجائى كه در سال 1363 رسما افتتاح گرديد) كه در منطقه خاور ميانه نمونه بوده، خود بيانگر همين ويژگى است.
 +
 
 +
وجود خليج‏فارس و پيوستگى آن با اقيانوس هند و آبهاى آزاد جهان، اين امكان را به كشورمان مى‏دهد كه روز به روز حمل و نقل دريايى خود را به تمام كشورهاى جهان گسترش دهد.
 +
 
 +
ايجاد چندين مسير حمل و نقل دريايى از بنادر ايران به سواحل جنوبى خليج‏فارس از جمله مسير دريايى بندرعباس ـ شارجه، بندرعباس ـ كيش، بندر لنگه ـ كيش و بالعكس به وسيله كشتيرانى والفجر 8 برقرار شده است.
 +
 
 +
ايجاد خط كشتيرانى جديد بين ايران (بنادر استان هرمزگان) و قاره آفريقا (كشورهاى كنيا، تانزانيا و موزامبيك) در سال 1368 يكى از اقدامات گسترش همكاريهاى فرهنگى و بازرگانى بين بنادر مومباسا، دارالسلام و ماپوتو بوده است.
 +
 
 +
همچنين پيش بينى‏هاى لازمه در سال 1368 انجام شد كه خط جديد كشتيرانى در مسير بندرعباس ـ كراچى و مسيرهاى بندر لنگه ـ امارات متحده عربى و بندرعباس ـ جاسك و مسقط برقرار گرديد.
 +
 
 +
از طريق ساير بندرهاى استان هرمزگان حمل و نقل بار و مسافر به جزيره‏هاى ايران در خليج‏فارس و شيخ نشين‏هاى و ديگر كشورها انجام مى‏گيرد، و كالاها از طريق همين بندرها، به ويژه بندرعباس، بندر شهيد رجايى و بندر شهيد باهنر، و... وارد و يا صادر مى‏شود.
 +
 
 +
مهمترين بندر استان هرمزگان، بندرعباس است.
 +
 
 +
ساير بندرها عبارتند از: لنگه، جاسك، خمير، سيريك، معلم، كنگ، كوهستك، چارك، تياب، بستانو، گچين، مغان (مغوئيه)، بونجى، بريزك، و...
 +
 
 +
روزانه بيش از يك هزار كاميون وارد بندرعباس مى‏شوند تا كالاهاى گوناگون بخش كشاورزى، صنايع و مصالح ساختمانى را حمل كنند.

نسخهٔ کنونی تا ‏۷ فروردین ۱۳۹۱، ساعت ۱۲:۳۲


محتویات

منابع

يكى از عوامل مهم در توسعه اقتصادى هر منطقه ايجاد و نگهدارى شبكه راههاى استانى مى‏باشد كه در بهبود بخشيدن به وضع بازرگانى، صنعتى و كشاورزى حائز اهميت است. عرضه خدمات ترابرى شهرى و جاده‏اى و روستائى، مبادلات اقتصادى نيروى كار و توليد را تسهيل و تسريع مى‏كند.

مهم‏ترين شبكه راه موجود در استان خطوط ارتباطى بين استان‏هاى شمالى كشور از طريق كرمان و هرمزگان است كه از طريق سيرجان اين دو مركز استان را به هم متصل مى‏نمايد.

از راههاى مهم ديگر مى‏توان از مسير بندرعباس به جيرفت و زاهدان، بندرعباس به بوشهر و بندرعباس به جاسك و چابهار را نام برد. در حال حاضر راههاى حمل و نقل استان هرمزگان را مى‏توان به سه دسته تقسيم نمود: زمينى، هوايى و دريايى.

راه‌های زمینی

وضعيت راههاى استان تا پايان سال 1375 به شرح زير مى‏باشد:

از 3710 كيلومتر طول راههاى استان، 3/8 كيلومتر (22/0 درصد) آن داراى مشخصات آزاد راه است. اين در حالى است كه ترافيك بيش از 60 درصد واردات كشور روى اين محور مى‏باشد.

5/302 كيلومتر (15/8 درصد) از رقم مذكور راه اصلى، 4/1699 كيلومتر (8/45 درصد) راه فرعى و 1700 كيلومتر (8/45 درصد) راه روستايى است.

از كل راههاى روستايى موجود در سال 1379 نيز بيش از 94 درصد آن آسفالته مى‏باشد.

شبكه حمل و نقل ريلى استان از 613 كيلومتر خط اصلى و 288 كيلومتر خط فرعى تشكيل شده است.

از سويى راه آهن بندرعباس، اين استان را با ديگر استان‏هاى كشور پيوند داده است و همچنين از طريق خطوط تازه تاسيس بندرعباس ـ بافق و مشهد ـ سرخس راه آهن ايران و خليج‏فارس را به شبكه خط آهن آسيا مركزى متصل مى‏كند.

راه‌های هوایی

در حال حاضر در استان هرمزگان 3 فرودگاه بين المللى و چندين فرودگاه داخلى فعاليت حمل و نقل هوايى اين استان را به عهده دارند.

فرودگاه بين المللى شهداى 12 تير (بندرعباس) كه ماهانه بيش از 150 پرواز از اين فرودگاه انجام مى‏گيرد در سطح استان رتبه اول را داراست. همچنين فرودگاه بين المللى جزيره كيش و فرودگاه بين المللى قشم داراى يك شبكه منظم پرواز داخلى و خارجى بوده كه به نقاط مختلف پرواز مى‏نمايد.

پروازهاى محلى كه از فرودگاه‏هاى داخلى كشور انجام مى‏گيرد، از ديگر فعاليتهاى هوايى اين استان است. فرودگاه ابو موسى، بندر لنگه در شبكه هوايى هرمزگان فعاليت دارند.

همچنين بعضى از نقاط همچون لاوان و سيرى داراى فرودگاه اختصاصى شركت نفت مى‏باشد.

راه دریایی

با اين كه سواحل خليج‏فارس شنى و كم عمق مى‏باشد، با اين وجود براى كشتيرانى مناسب است. ايجاد مجتمع‏هاى بندرى جديد (مجتمع بندر شهيد رجائى كه در سال 1363 رسما افتتاح گرديد) كه در منطقه خاور ميانه نمونه بوده، خود بيانگر همين ويژگى است.

وجود خليج‏فارس و پيوستگى آن با اقيانوس هند و آبهاى آزاد جهان، اين امكان را به كشورمان مى‏دهد كه روز به روز حمل و نقل دريايى خود را به تمام كشورهاى جهان گسترش دهد.

ايجاد چندين مسير حمل و نقل دريايى از بنادر ايران به سواحل جنوبى خليج‏فارس از جمله مسير دريايى بندرعباس ـ شارجه، بندرعباس ـ كيش، بندر لنگه ـ كيش و بالعكس به وسيله كشتيرانى والفجر 8 برقرار شده است.

ايجاد خط كشتيرانى جديد بين ايران (بنادر استان هرمزگان) و قاره آفريقا (كشورهاى كنيا، تانزانيا و موزامبيك) در سال 1368 يكى از اقدامات گسترش همكاريهاى فرهنگى و بازرگانى بين بنادر مومباسا، دارالسلام و ماپوتو بوده است.

همچنين پيش بينى‏هاى لازمه در سال 1368 انجام شد كه خط جديد كشتيرانى در مسير بندرعباس ـ كراچى و مسيرهاى بندر لنگه ـ امارات متحده عربى و بندرعباس ـ جاسك و مسقط برقرار گرديد.

از طريق ساير بندرهاى استان هرمزگان حمل و نقل بار و مسافر به جزيره‏هاى ايران در خليج‏فارس و شيخ نشين‏هاى و ديگر كشورها انجام مى‏گيرد، و كالاها از طريق همين بندرها، به ويژه بندرعباس، بندر شهيد رجايى و بندر شهيد باهنر، و... وارد و يا صادر مى‏شود.

مهمترين بندر استان هرمزگان، بندرعباس است.

ساير بندرها عبارتند از: لنگه، جاسك، خمير، سيريك، معلم، كنگ، كوهستك، چارك، تياب، بستانو، گچين، مغان (مغوئيه)، بونجى، بريزك، و...

روزانه بيش از يك هزار كاميون وارد بندرعباس مى‏شوند تا كالاهاى گوناگون بخش كشاورزى، صنايع و مصالح ساختمانى را حمل كنند.