ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

آموزش و پرورش در استان کرمان

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

پرش به: ناوبری, جستجو

براى ساليان متمادى تنها منبع آموزشى در ايران كتاب مقدس قرآن بود. قرآن در مساجد و مكتب خانه‏ها تعليم داده مى‏شد. تا زمان حكومت سلجوقيان مدرسه‏اى وجود نداشت و آموزش و پرورش نظم و نسق خاصى پيدا نكرده بود. در اين دوره به همت خواجه نظام‏الملك، مدارس نظاميه در ايران تأسيس مى‏شود.


در كرمان نيز در زمان توران شاه سلجوقى مدارس درب ماهان و رباط ريص يزديان ساخته شده است. در اين دوره كتاب خانه‏اى با پنج هزار كتاب در كرمان تأسيس گرديد.


در دوره صفويه نوعى نظام ملى و همگانى در آموزش مدرسه‏اى به وجود آمد. مدارس مورد حمايت مالى دولت قرار گرفت. املاك زيادى براى مدرسه و اداره آن وقف گرديد. در اين دوره آموزش علوم عقلى و فلسفى منسوخ و بعضا تكفير گرديد.


از مدارس فعال كرمان در اين دوره، مدرسه گنج على خان بود كه در آن دروس فقهى تدريس مى‏شد.


در دوره قاجاريه با گسترش روابط با غرب و پيدايش مشروطيت، آموزش و پرورش نيز دستخوش تغيير و دگرگونى واقع شد. مدارس جديد با محتواى آموزشى غرب تأسيس گرديد.


آموزش و پرورش همگانى به دو بخش آموزش ابتدايى و متوسطه تقسيم شد و براى عموم رايگان اعلام گرديد.


آموزش ابتدايى براى همگان الزامى و اجبارى شد. در اين دوره به موازات آموزش جديد، آموزش سنتى نيز گسترش يافت.


دوره رضاخان دوره تثبيت نظام تعليم و تربيت جديد در ايران مى‏باشد. دولت بطور كامل بر مدارس نظارت داشت.


مهمترين مشخصه آموزش اين دوره، تقليد و پيروى از رويكردهاى غربى هم در نظام آموزشى و هم در خصوصيات فيزيكى فضاى آموزشى بود.


براى اولين بار دانش‏آموزان روى ميز و نيمكت نشستند و به شكلى كه هم اكنون در جامعه وجود دارد درآمدند.


حوزه‏هاى علميه از نسل آموزش و پرورش سنتى هستند و دانشگاهها و مدارس فعلى از نسل آموزش و پرورش جديد مى‏باشند.



منابع