ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

آداب ویژه ماه مبارک رمضان در استان مرکزی

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

پرش به: ناوبری, جستجو

آداب ويژه ماه رمضان

از گذشته تا به امروز آداب و رسوم ويژه‏اى مربوط به ماه مبارك رمضان در بين مردم ايران وجود داشته است. در اكثر نقاط ايران آداب و رسوم مخصوص اين ماه كمابيش مشترك و يكسان است.

برخى از اين آداب و رسوم در استان مركزى به شرح زير مى‏باشد:

كلوخ اندازان

در اكثر نقاط ايران روز آخر ماه شعبان را روز «كلوخ اندازان» مى‏گويند. در اين روز ضمن اينكه مردم دور هم جمع مى‏شوند و به شادى و شادمانى مى‏پردازند خود را براى ماه رمضان آماده مى‏كنند.

روز كلوخ اندازان بعضى‏ها در خانه بزرگ خانواده جمع مى‏شوند و بسيارى از مردم در صورت مناسب بودن هوا؛ اغلب در بهار و تابستان به باغها و گردشگاه‏هاى اطراف شهر و آباديشان مى‏روند و به تفريح و برپايى مراسم مخصوص روز كلوخ اندازان مى‏پردازند.

خوراكى‏هاى اين روز بسيار متنوع است و سعى مى‏كنند آنچه ميلشان باشد بخورند و خود را براى ماه رمضان كه ماه امساك و پرهيز از زياده‏خورى است آماده كنند.

بسيارى از خانواده‏هايى هم كه به پيشواز ماه رمضان مى‏روند و روز آخر ماه شعبان را روزه مى‏گيرند و از طرفى مقيد به برگزارى مراسم «كلوخ اندازان» هستند، دو يا چند روز به ماه رمضان مانده به «كلوخ اندازان» مى‏روند.

در اين استان كلوخ اندازى را «كلوخ خيسان» يا در اصطلاح محل «كلوخ خيسون» گويند.

در برخى نقاط استان رسم است كه اهل آبادى در خانه يكى از ريش سفيدان جمع مى‏شوند و آش رشته كه به آش «بلگ» معروف است مى‏پزند.

همچنين در برخى مناطق استان دو تا سه روز قبل از ماه رمضان روزه پيشوازى مى‏گيرند. اين روزه را روزه نذرى ناميده و شفاى دردها، و سلامت مسافران، اداء قرض‏ها و آمرزش گناهنشان را از خداوند طلب مى‏كنند.

مردم استان مركزى وقتى هلال ماه رمضان را مى‏بينند به يكديگر تبريك مى‏گويند و آرزوى توفيق روزه و عبادت براى خود و ديگران مى‏كنند.

همچنين مرسوم است هنگام ديدن ماه چشمشان را روى قرآن يا آب روان بگشايند. بعضى آب روان را روشنايى و بعضى سرگردانى مى‏دانند.

عده‏اى هم ماه را در آيينه‏اى كه رو به روى ماه نگه مى‏دارند مشاهده مى‏كنند و ديدن ماه را در آيينه مبارك مى‏دانند.

در برخى نقاط استان مركزى هنگام رؤيت ماه رسم است چند پيرمرد به پشت بام يا گلدسته مساجد بروند و اذان بگويند.

از قديم الايام براى بيدار شدن در سحرهاى ماه مبارك رمضان و انجام اعمال مخصوص سحر از وسايل و روشهاى گوناگونى استفاده مى‏كردند. بعضى از اين روشها امروزه نيز متداول و برخى منسوخ شده است.

مراسم مخصوص ماه رمضان

با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان مردم استان مركزى بيش از گذشته به سوى قرآن روى آورده و با برگزارى مراسم ختم قرآن شكوه خاصى به اين ماه مبارك مى‏بخشند.

ختم قرآن در اغلب مساجد و تكايا و يا در بسيارى از خانه‏ها صورت مى‏پذيرد. محل برگزارى ختم قرآن مردها اغلب در مساجد است و اكثرا بعد از افطار و يا قبل از نماز مغرب و عشاء انجام مى‏پذيرد.

مجلس زنانه ختم قرآن نيز معمولاً در خانه‏ها برپا مى‏شود. اغلب اين مجالس صبحها كه زنان فراغت بيشترى دارند برگزار مى‏شود.

در اين استان در طول ماه مبارك رمضان، مساجد پر رونق بوده و از صفاى خاصى برخوردار است. نمازهاى جماعت در سه نوبت با شكوه تمام و با شركت نمازگزاران بر پا مى‏شود.

در تمام شبها پس از افطار و اقامه نماز مغرب و عشاء، مراسم ويژه شبهاى ماه رمضان كه شامل قرائت دعاى افتتاح، منبر و مداحى است برقرار است.

در بسيارى از مساجد بعد از اقامه نماز صبح، مراسم ختم قرآن، زيارت عاشورا و دعاى ندبه (در روز جمعه) مرسوم مى‏باشد. در برخى از مساجد نيز مراسم منبر و مداحى بعد از نماز ظهر برقرار مى‏باشد.

در روزهاى تيغ يا ايام شهادت حضرت على عليه‏السلام كه مصادف با روزهاى نوزدهم، بيستم و بيست و يكم ماه مبارك رمضان است مردم استان مركزى مانند مردم ساير نقاط ايران در حزن و اندوه فرو مى‏روند و همه جا يكپارچه سياه پوش مى‏گردد.

كسب و كار و بازار يكسره تعطيل و تعزيه و عزادارى و سينه زنى و نوحه خوانى بر پا مى‏شود.

اين ايام كه با شبهاى قدر مصادف است مردم سرتاسر استان شب هنگام تا سحر به دعا و نيايش پروردگار مشغول مى‏شوند.

مردم با جمع شدن در مساجد و تكايا و به خصوص مصلاى شهر به نوحه خوانى و سينه زنى پرداخته و در سوگ امام خود اشك مى‏ريزند.

در مساجد و تكايا علماى روحانى و در مصلاى منطقه، امام جمعه و يا عالمان برجسته شهر به وعظ مردم مى‏پردازند. در طول ايام شهادت على عليه‏السلام هر روزه دسته‏جات نوحه‏خوانى و سينه‏زنى در شهرها و روستاهاى استان برقرار است.

لازم به ذكر است كه دعاى جوشن كبير و بر سر گرفتن قرآن در شبهاى قدر از مهمترين و رايج‏ترين اعمال است. مردم معتقدند كه تقدير و سرنوشت انسان در شب قدر معلوم مى‏شود، بنابراين تا سحر به عبادت، خواندن قرآن، نمازهاى قضا، مستحبى و غيره مى‏پردازند.


منابع