ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

موسیقی در استان گلستان

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
 
سطر ۱: سطر ۱:
ـ چوپان اگر دلش بخواهد از تكه نر شير مى‏دوشد.
+
توسعه گستره موسيقى در استان گلستان همانند ساير استانهاى كشور امرى پذيرفته شده است و به لحاظ فرهنگ، موسيقى داراى تنوع و گوناگونى چشمگيرى است. علت اين تنوع در موسيقى را مى‏توان حضور اقوام مختلف و مهاجرت يا كوچ اجبارى بسيارى از اقوام در طى سده‏هاى گذشته دانست. علاوه بر آن از تأثير فرهنگهاى همجوار و نيز گسترش موسيقى مذهبى در اشكال بسيار متنوع نمى‏توان چشم پوشى كرد.
  
(وقتى اين مثل به كار مى‏رود كه بخواهند بفهمانند مخاطب اگر بخواهد مى‏تواند كار را انجام دهد.)
+
مهمترين ساز رايج در موسيقى استان گلستان دوتار است. اين ساز هسته مركزى موسيقى شرق مازندران را تشكيل مى‏دهد كه ريشه عميق در موسيقى تركمنى و شمال خراسان دارد.
ـ گرگ به گله مى‏زند چوپان را دستشويى مى‏گيرد.
+
  
(كار بى‏موقع كردن مراد است.)
+
مضامين شعرى در اين نوع موسيقى در برگيرنده داستانهاى عاشقانه، روايت‏هايى از كوچ و مهاجرت، اندوه و غربت و آروزهاى شيرين و دست نيافتنى است. موسيقى كتولى از تنوع واژه‏ها در زبان تبرى على آبادى و ارتباط با ساير اقوام همجوار و مهاجر مازندران تأثير ويژه‏اى پذيرفته است.
  
ـ سالى كه نيكوست از بهارش پيداست.
+
در اين ميان دو جريان بزرگ موسيقيايى يعنى موسيقى تركمنى و خراسانى بيشترين تأثير را در موسيقى اين ناحيه به جا گذاشته است. به عبارت ديگر، تنه موسيقى تنومند موسيقى كتولى، ريشه‏هاى خود را از سمت شمال به دشت‏هاى تركمن نشين و از سوى مشرق به سرزمين خراسان و مناطق ترك نشين و كرد نشين آن دوانيده است.
  
ـ كار ورزا مى‏كنه، ان و ان را ماده گاو مى‏كنه.
+
سازهاى اين منطقه عبارتند از:
  
(وقتى از اين مثل استفاده مى‏شود كه كار را كسى انجام دهد و ادعا و سخن گفتن درباره آن را ديگرى انجام دهد.)
+
دوتار، ساز تركمنى و خراسانى،
  
ـ آدم كلّه دلا، ارّه‏اش از ته زمين كار ميكُنه.
+
نى هفت بند (لله وا)، دهل،
  
(آدمى كه سر به زير است ارّه‏اش از زير زمين كار مى‏كند).
+
نى سنتى‏تركمنى (يدبقوم)، شمشاد،
 
+
ـ يَه وِجِد قد و چل وِجِد ريش.
+
 
+
يك وجب قد و چهل وجب ريش (كنايه به انسانى كه كم مايه و پر مدعا باشد).
+
 
+
ـ نه او بيار، نه كوزه بشكن.
+
 
+
(اگر دست خير ندارى شر مرسان).
+
 
+
ـ ورجه ورجه مكند.
+
 
+
(خيلى بالا و پايين مى‏پرد).
+
 
+
ـ هزار تا كلاغ يك كُلخ بسه.
+
 
+
(يك قدرتمند در برابر هزار نفر بهتر است).
+
 
+
ـ هر چى خورده، پس نداده.
+
 
+
(خيلى چاق است يا كنايه به انسان پولدارى كه خيلى جمع كرده است).
+
 
+
ـ هر چى پيدا مُكُنه خرج انّا اَتينا مُكنه.
+
 
+
(يعنى انسان ولخرجى است).
+
  
 +
كمانچه، سورنا.
  
 
{{منابع}}
 
{{منابع}}
 
[[رده:موسیقی]]
 
[[رده:موسیقی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۶ آبان ۱۳۹۱، ساعت ۱۶:۱۸

توسعه گستره موسيقى در استان گلستان همانند ساير استانهاى كشور امرى پذيرفته شده است و به لحاظ فرهنگ، موسيقى داراى تنوع و گوناگونى چشمگيرى است. علت اين تنوع در موسيقى را مى‏توان حضور اقوام مختلف و مهاجرت يا كوچ اجبارى بسيارى از اقوام در طى سده‏هاى گذشته دانست. علاوه بر آن از تأثير فرهنگهاى همجوار و نيز گسترش موسيقى مذهبى در اشكال بسيار متنوع نمى‏توان چشم پوشى كرد.

مهمترين ساز رايج در موسيقى استان گلستان دوتار است. اين ساز هسته مركزى موسيقى شرق مازندران را تشكيل مى‏دهد كه ريشه عميق در موسيقى تركمنى و شمال خراسان دارد.

مضامين شعرى در اين نوع موسيقى در برگيرنده داستانهاى عاشقانه، روايت‏هايى از كوچ و مهاجرت، اندوه و غربت و آروزهاى شيرين و دست نيافتنى است. موسيقى كتولى از تنوع واژه‏ها در زبان تبرى على آبادى و ارتباط با ساير اقوام همجوار و مهاجر مازندران تأثير ويژه‏اى پذيرفته است.

در اين ميان دو جريان بزرگ موسيقيايى يعنى موسيقى تركمنى و خراسانى بيشترين تأثير را در موسيقى اين ناحيه به جا گذاشته است. به عبارت ديگر، تنه موسيقى تنومند موسيقى كتولى، ريشه‏هاى خود را از سمت شمال به دشت‏هاى تركمن نشين و از سوى مشرق به سرزمين خراسان و مناطق ترك نشين و كرد نشين آن دوانيده است.

سازهاى اين منطقه عبارتند از:

دوتار، ساز تركمنى و خراسانى،

نى هفت بند (لله وا)، دهل،

نى سنتى‏تركمنى (يدبقوم)، شمشاد،

كمانچه، سورنا.


منابع