|
|
سطر ۱: |
سطر ۱: |
− | توسعه گستره موسيقى در استان گلستان همانند ساير استانهاى كشور امرى پذيرفته شده است و به لحاظ فرهنگ، موسيقى داراى تنوع و گوناگونى چشمگيرى است. علت اين تنوع در موسيقى را مىتوان حضور اقوام مختلف و مهاجرت يا كوچ اجبارى بسيارى از اقوام در طى سدههاى گذشته دانست. علاوه بر آن از تأثير فرهنگهاى همجوار و نيز گسترش موسيقى مذهبى در اشكال بسيار متنوع نمىتوان چشم پوشى كرد.
| |
− |
| |
− | مهمترين ساز رايج در موسيقى استان گلستان دوتار است. اين ساز هسته مركزى موسيقى شرق مازندران را تشكيل مىدهد كه ريشه عميق در موسيقى تركمنى و شمال خراسان دارد.
| |
− |
| |
− | مضامين شعرى در اين نوع موسيقى در برگيرنده داستانهاى عاشقانه، روايتهايى از كوچ و مهاجرت، اندوه و غربت و آروزهاى شيرين و دست نيافتنى است. موسيقى كتولى از تنوع واژهها در زبان تبرى على آبادى و ارتباط با ساير اقوام همجوار و مهاجر مازندران تأثير ويژهاى پذيرفته است.
| |
− |
| |
− | در اين ميان دو جريان بزرگ موسيقيايى يعنى موسيقى تركمنى و خراسانى بيشترين تأثير را در موسيقى اين ناحيه به جا گذاشته است. به عبارت ديگر، تنه موسيقى تنومند موسيقى كتولى، ريشههاى خود را از سمت شمال به دشتهاى تركمن نشين و از سوى مشرق به سرزمين خراسان و مناطق ترك نشين و كرد نشين آن دوانيده است.
| |
− |
| |
− | سازهاى اين منطقه عبارتند از:
| |
− |
| |
− | دوتار، ساز تركمنى و خراسانى،
| |
− |
| |
− | نى هفت بند (لله وا)، دهل،
| |
− |
| |
− | نى سنتىتركمنى (يدبقوم)، شمشاد،
| |
− |
| |
− | كمانچه، سورنا.
| |
| | | |
| {{منابع}} | | {{منابع}} |
| [[رده:نژاد و تیره]] | | [[رده:نژاد و تیره]] |