آموزش و پرورش در استان کرمان
از ویکی اطلس فرهنگی ایران
مدیر سیستم (بحث | مشارکتها) جز (۱ نسخه) |
|||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
+ | براى ساليان متمادى تنها منبع آموزشى در ايران كتاب مقدس قرآن بود. قرآن در مساجد و مكتب خانهها تعليم داده مىشد. تا زمان حكومت سلجوقيان مدرسهاى وجود نداشت و آموزش و پرورش نظم و نسق خاصى پيدا نكرده بود. در اين دوره به همت خواجه نظامالملك، مدارس نظاميه در ايران تأسيس مىشود. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | در كرمان نيز در زمان توران شاه سلجوقى مدارس درب ماهان و رباط ريص يزديان ساخته شده است. در اين دوره كتاب خانهاى با پنج هزار كتاب در كرمان تأسيس گرديد. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | در دوره صفويه نوعى نظام ملى و همگانى در آموزش مدرسهاى به وجود آمد. مدارس مورد حمايت مالى دولت قرار گرفت. املاك زيادى براى مدرسه و اداره آن وقف گرديد. در اين دوره آموزش علوم عقلى و فلسفى منسوخ و بعضا تكفير گرديد. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | از مدارس فعال كرمان در اين دوره، مدرسه گنج على خان بود كه در آن دروس فقهى تدريس مىشد. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | در دوره قاجاريه با گسترش روابط با غرب و پيدايش مشروطيت، آموزش و پرورش نيز دستخوش تغيير و دگرگونى واقع شد. مدارس جديد با محتواى آموزشى غرب تأسيس گرديد. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | آموزش و پرورش همگانى به دو بخش آموزش ابتدايى و متوسطه تقسيم شد و براى عموم رايگان اعلام گرديد. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | آموزش ابتدايى براى همگان الزامى و اجبارى شد. در اين دوره به موازات آموزش جديد، آموزش سنتى نيز گسترش يافت. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | دوره رضاخان دوره تثبيت نظام تعليم و تربيت جديد در ايران مىباشد. دولت بطور كامل بر مدارس نظارت داشت. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | مهمترين مشخصه آموزش اين دوره، تقليد و پيروى از رويكردهاى غربى هم در نظام آموزشى و هم در خصوصيات فيزيكى فضاى آموزشى بود. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | براى اولين بار دانشآموزان روى ميز و نيمكت نشستند و به شكلى كه هم اكنون در جامعه وجود دارد درآمدند. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | حوزههاى علميه از نسل آموزش و پرورش سنتى هستند و دانشگاهها و مدارس فعلى از نسل آموزش و پرورش جديد مىباشند. | ||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
[[رده:آموزش و پرورش]] | [[رده:آموزش و پرورش]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ بهمن ۱۳۹۰، ساعت ۱۹:۲۸
براى ساليان متمادى تنها منبع آموزشى در ايران كتاب مقدس قرآن بود. قرآن در مساجد و مكتب خانهها تعليم داده مىشد. تا زمان حكومت سلجوقيان مدرسهاى وجود نداشت و آموزش و پرورش نظم و نسق خاصى پيدا نكرده بود. در اين دوره به همت خواجه نظامالملك، مدارس نظاميه در ايران تأسيس مىشود.
در كرمان نيز در زمان توران شاه سلجوقى مدارس درب ماهان و رباط ريص يزديان ساخته شده است. در اين دوره كتاب خانهاى با پنج هزار كتاب در كرمان تأسيس گرديد.
در دوره صفويه نوعى نظام ملى و همگانى در آموزش مدرسهاى به وجود آمد. مدارس مورد حمايت مالى دولت قرار گرفت. املاك زيادى براى مدرسه و اداره آن وقف گرديد. در اين دوره آموزش علوم عقلى و فلسفى منسوخ و بعضا تكفير گرديد.
از مدارس فعال كرمان در اين دوره، مدرسه گنج على خان بود كه در آن دروس فقهى تدريس مىشد.
در دوره قاجاريه با گسترش روابط با غرب و پيدايش مشروطيت، آموزش و پرورش نيز دستخوش تغيير و دگرگونى واقع شد. مدارس جديد با محتواى آموزشى غرب تأسيس گرديد.
آموزش و پرورش همگانى به دو بخش آموزش ابتدايى و متوسطه تقسيم شد و براى عموم رايگان اعلام گرديد.
آموزش ابتدايى براى همگان الزامى و اجبارى شد. در اين دوره به موازات آموزش جديد، آموزش سنتى نيز گسترش يافت.
دوره رضاخان دوره تثبيت نظام تعليم و تربيت جديد در ايران مىباشد. دولت بطور كامل بر مدارس نظارت داشت.
مهمترين مشخصه آموزش اين دوره، تقليد و پيروى از رويكردهاى غربى هم در نظام آموزشى و هم در خصوصيات فيزيكى فضاى آموزشى بود.
براى اولين بار دانشآموزان روى ميز و نيمكت نشستند و به شكلى كه هم اكنون در جامعه وجود دارد درآمدند.
حوزههاى علميه از نسل آموزش و پرورش سنتى هستند و دانشگاهها و مدارس فعلى از نسل آموزش و پرورش جديد مىباشند.