ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

آموزش و پرورش در استان مرکزی

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
جز (۱ نسخه)
 
سطر ۱: سطر ۱:
 +
در گذشته‏هاى نه چندان دور، مكتبخانه‏ها در شهرها و روستاهاى ايران، آموزش قرآن مجيد، تعليم خواندن و نوشتن را بر عهده داشتند و «هجى» با اشكال مختلف آن روش معمول در تدريس الفبا بود.
 +
 +
 +
اين روش سنتى به رغم پاره‏اى دشواريها، مدتهاى مديدى كارايى داشته است اما به تدريج منسوخ شد و مدارس، به سبك جديد عهده‏دار آموزش خواندن و نوشتن گرديدند.
 +
 +
 +
در استان مركزى مكتبخانه‏هاى زيادى وجود داشت كه به شيوه الفباى مكتبى يا تعليم زبرى (تعليم ابجدى) خواندن و نوشتن را ياد مى‏دادند.
 +
البته تدريس الفباى مكتبى با هدف آموزش قرآن و زبان عربى انجام مى‏شد اما خواندن و نوشتن كلمات فارسى نيز به تبع آموزش قرآن و زبان عربى حاصل مى‏شد.
 +
 +
 +
از كتابهاى معروف مورد استفاده در مكتبخانه، عم جزء قرآن مجيد، گلستان، بوستان و غيره بود.
 +
 +
 +
در تدريس حروف الفبا و نحوه خواندن و نوشتن، شعرهايى وجود داشت كه توسط آخوند مكتب خوانده مى‏شد تا دانش آموزان بتوانند درس را بهتر فرا گرفته و در خاطر بسپارند.
 +
 +
 +
اين روشها تا سه چهار دهه پيش مرسوم بود ولى با پيدايش مدارس جديد و تغيير سيستم آموزشى از اعتبار آنها كاسته شد.
  
  
 
{{منابع}}
 
{{منابع}}
 
[[رده:آموزش و پرورش]]
 
[[رده:آموزش و پرورش]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۹ بهمن ۱۳۹۰، ساعت ۱۹:۳۴

در گذشته‏هاى نه چندان دور، مكتبخانه‏ها در شهرها و روستاهاى ايران، آموزش قرآن مجيد، تعليم خواندن و نوشتن را بر عهده داشتند و «هجى» با اشكال مختلف آن روش معمول در تدريس الفبا بود.


اين روش سنتى به رغم پاره‏اى دشواريها، مدتهاى مديدى كارايى داشته است اما به تدريج منسوخ شد و مدارس، به سبك جديد عهده‏دار آموزش خواندن و نوشتن گرديدند.


در استان مركزى مكتبخانه‏هاى زيادى وجود داشت كه به شيوه الفباى مكتبى يا تعليم زبرى (تعليم ابجدى) خواندن و نوشتن را ياد مى‏دادند. البته تدريس الفباى مكتبى با هدف آموزش قرآن و زبان عربى انجام مى‏شد اما خواندن و نوشتن كلمات فارسى نيز به تبع آموزش قرآن و زبان عربى حاصل مى‏شد.


از كتابهاى معروف مورد استفاده در مكتبخانه، عم جزء قرآن مجيد، گلستان، بوستان و غيره بود.


در تدريس حروف الفبا و نحوه خواندن و نوشتن، شعرهايى وجود داشت كه توسط آخوند مكتب خوانده مى‏شد تا دانش آموزان بتوانند درس را بهتر فرا گرفته و در خاطر بسپارند.


اين روشها تا سه چهار دهه پيش مرسوم بود ولى با پيدايش مدارس جديد و تغيير سيستم آموزشى از اعتبار آنها كاسته شد.



منابع