ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

عزاداری‌های استان کرمان

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

پرش به: ناوبری, جستجو

عزادارى ماه محرم

مراسم عزادارى بر حضرت سيدالشهدا عليه‏السلام در استان كرمان، مانند ساير مناطق ايران اسلامى از چند روز قبل از محرم شروع مى‏شود. مردم با شور و علاقه خاص با سياه‏پوش كردن تكايا، مساجد و خيمه‏ها در سطح شهر و برقرارى مجالس به استقبال محرم مى‏روند.

در ايام محرم از تمامى تكايا و مساجد صداى روضه‏خوانى به گوش مى‏رسد و فضاى شهر را حزن و اندوه فرا مى‏گيرد. هيئتهاى عزادارى تا پاسى از شب را به عزادارى و زنجيرزنى مشغول هستند. در اكثر مساجد و تكايا، مجالس با صرف شام كه معمولاً آب گوشت مى‏باشد ختم مى‏يابد.

در روز تاسوعا و عاشورا مراسم عزادارى به اوج خود مى‏رسد. هيئتهاى عزادارى در مناطق مختلف استان مانور مى‏دهند. نمايش صحراى كربلا در گوشه و كنار استان به چشم مى‏خورد.

تعزيه‏خوانى در اين روزها گرمى روزافزونى دارد. در روز عاشورا هيئتهاى مختلف به مكانهاى مذهبى مثل امامزاده‏ها يا مساجد جامع مى‏روند و در آنجا عزادارى مى‏كنند.

مراسم عزادارى ماه محرم در بعضى مناطق تا بيست و هشتم صفر مصادف با رحلت رسول گرامى اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ادامه دارد. البته بعد از عاشورا از همگانى بودن آن كاسته مى‏شود و كمتر به زنجيرزنى و عزادارى مى‏پردازند و شبها را تنها با مراسم روضه‏خوانى به عزادارى مى‏پردازند. در روز اربعين و بيست و هشتم صفر نيز هيئتهاى عزادارى از مساجد و تكاياى مختلف به سوى امامزاده‏ها، مساجد جامع و گلزار شهدا حركت مى‏كنند.

هيئتهاى عزادارى با خود بيرق، علم و پرچم‏هاى سبز و سياه و پرچم جمهورى اسلامى ايران را حمل مى‏كنند.

مجالس ترحيم

وقتى فردى از دنيا مى‏رود، پس از غسل و دفن او، روز بعد مجلس ترحيمى برگزار مى‏نمايند. در اين مجلس قارى قرآن به قرائت قرآن مى‏پردازد، صاحبان عزا جلو در مسجد مى‏ايستند و از مردم استقبال مى‏كنند و مردم نيز براى تسلى خاطر آنها در مجلس ترحيم شركت كرده و پس از قرائت فاتحه و اگر سواد داشته باشند و قرائت قرآن را ياد داشته باشند يك حزب يا يك جزء از قرآن را به ياد تازه گذشته قرائت مى‏كنند و به خانواده عزادار تسليت مى‏گويند و براى آنها از خداوند متعال طلب صبر مى‏نمايند. اين مراسم با سخنرانى واعظ قبل از اذان ظهر و در بعضى جاها نيز با اقامه نماز و صرف نهار خاتمه مى‏يابد.

در هفتمين روز درگذشت متوفى، مراسمى بنام هفتم برگزار مى‏كنند. مجلس هفتم و چهلم و سالگرد، معمولاً روز پنج شنبه برگزار مى‏شود. اين مجلس از ساعت دو بعد از ظهر آغاز مى‏شود. مجلس زنانه و مردانه در مسجد برگزار مى‏شود. پس از قرائت چند جزئى از قرآن، واعظ چهل دقيقه تا يك ساعت سخنرانى مى‏كند و درباره مرگ و مصيبت و آخرت سخنانى بيان مى‏دارد، سپس بر سر مزار تازه گذشته مى‏روند و با قرائت فاتحه‏اى، براى او طلب مغفرت مى‏كنند.

در بعضى جا مثل رفسنجان، تا روز چهلم هر پنج‏شنبه بر سر قبر تازه گذشته خود مراسم روضه خوانى دارند و چند روز مانده به چهلم قبر را سنگ مى‏بندند و مراسم روز چهلم نيز، دقيقا مثل روز هفتم برگزار مى‏شود. ديگر مراسمى ندارند تا سالروز متوفى. سالگرد متوفى نيز در يك عصر پنج شنبه مثل مراسم چهلم برگزار مى‏شود.

در ايل بچاقچى، چنانچه يكى از افراد ايل فوت كند، همه مردم ايل اعم از بستگان، آشنايان و غيره براى عرض تسليت نزد خانواده متوفى حاضر شده و از طرف صاحبان عزا از آنان پذيرايى به عمل مى‏آيد.

تا چهل روز نزديكان متوفى عزا دارند و حق شادى ندارند. عمل خاك بندى بعد از چهار ماه انجام مى‏شود و پس از آن عزاداران لباس عزا را از تن در مى‏آورند.

در ايل جبال بارز هنگامى كه كسى از مردم ايل فوت مى‏كند، همه مردم ايل جمع شده و در مراسم غسل و دفن متوفى شركت مى‏كنند. آنها پس از صرف نهار به خانه‏هاى خود برمى‏گردند.

در اولين پنجشنبه مرد و زن جمع شده و به مزار او مى‏روند و با قرائت فاتحه‏اى روحش را شاد مى‏كنند. از آن پس هر روز عده‏اى از نزديكان و آشنايان از جاهاى ديگر براى عرض تسليت به خانواده متوفى مى‏آيند و از آنها پذيرايى مى‏شود. اين رسم در بعضى نواحى تا يك سال ادامه دارد.


منابع