ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

جشن‌ها و اعیاد در استان قم

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

پرش به: ناوبری, جستجو

مردم استان قم در جشن‏هاى مختلفى از جمله: نيمه شعبان (تولد حضرت مهدى«عج»)، 17 ربيع‏الاول (تولد پيامبراكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله)، 20 جمادى الثانى (تولد حضرت فاطمه‏زهرا عليهاالسلام)، 13 رجب (تولد حضرت على عليه‏السلام) و 11 ذى القعده (تولد امام رضا عليه‏السلام)، به جشن و سرور مى‏پردازند.

در اين روزها مردم، معابر و خيابان‏ها را چراغانى كرده و با نقل و شيرينى و شربت از رهگذران پذيرايى مى‏كنند. هم‏چنين در بعضى از مساجد شهر از جمله: مسجد عشقعلى، تكيه آقاسيدحسن، حسينيه نجفى‏ها، حسينيه كربلائى‏ها و ... از مردم با شام و ناهار پذيرايى مى‏شود.

لازم به ذكر است كه در جشن نيمه شعبان كه مصادف با تولد حضرت مهدى(عج) است مردم شور و شوق زيادى از خود نشان مى‏دهند، به خصوص كودكان و نوجوانان كه با سينى‏هايى در دست و گاهى نيز در آنها اسپندى دود كرده‏اند، براى تأمين مخارج تزئينات محله‏شان به جمع‏آورى پول از منازل و عابرين مى‏پردازند.

در اين استان چند روز مانده به نيمه شعبان خيابان‏ها را با انواع و اقسام تزئينات (چراغ، پرچم‏هاى گوناگون، مجسمه‏هاى مختلف و ...) مزين مى‏كنند، كه مركز ثقل اين مراسم در خيابان چهارمردان مى‏باشد. در كوچه و خيابان‏هاى ديگر نيز جوانان و نوجوانان به تزيين محله‏هاى خود مى‏پردازند. در اين روزها در هر كوچه و محله‏اى چادرى برپا مى‏كنند و در داخل آن مجسمه‏ها و آب‏نماهاى زيبايى مى‏سازند.

مردم نيز در اين ايام به گشت و گذار در كوچه‏ها و خيابان‏ها پرداخته و به تماشاى اين شور و شوق مى‏پردازند.

در اين روزها در هر كوچه و خيابان، صداى بلندگوها و ضبط‏هايى كه خوانندگان آنان در مدح امام زمان(عج) ترانه‏سرايى مى‏كنند به گوش مى‏رسد، كه اين‏ها همه نشان دهنده عشق و ارادت مردم اين استان به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت مى‏باشد.

محتویات

عيد فطر

رؤيت هلال ماه شوال در اسلام مستحب است. به همين خاطر در روز آخر ماه مبارك رمضان برخى از مردم براى رؤيت هلال ماه شوال به پشت بام‏ها مى‏روند و مدت زمانى را صرف مى‏كنند تا اينكه ماه را ببينند.

عده‏اى ديگر به بيوت مراجع، مراجعه مى‏كنند و از آنها كسب اطلاع مى‏كنند.

مراسم عيد فطر با دادن فطريه آغاز مى‏شود و مردم فطريه خود را به مراكز كميته امداد يا نيازمندان مورد نظر خود مى‏دهند. بعد از فطريه دادن، براى برگزارى نماز عيد مهيا مى‏شوند.

نماز عيد فطر در اكثر مساجد شهر برگزار مى‏شود كه شلوغ‏ترين آنها در حرم حضرت معصومه عليهاالسلام، مصلى قدس و مسجد امام حسن عسگرى عليه‏السلام مى‏باشد. بعد از اتمام نماز، مردم براى تبريك گفتن روز عيد، به خانه بزرگان خود مثل پدر و مادر مى‏روند.

همچنين عده‏اى از مردم براى عرض تبريك، به بيوت مراجع عظام مى‏روند كه مورد پذيرايى واقع مى‏شوند. در بيوت مراجع عظام، مراسم مديحه‏سرايى نيز برگزار مى‏شود.

عيد قربان

يكى از عيدهاى بزرگ مذهبى ايرانيان عيد قربان مى‏باشد. در اين روز كه مصادف با دهم ماه ذى الحجه است، هر كسى كه استطاعت داشته باشد، گوسفند، گاو و يا شتر قربانى مى‏كند.

در قم نيز كسانى كه استطاعت مالى دارند گوسفند و يا گاوى را قربانى كرده و گوشت آن را بين همسايگان و مستمندان تقسيم مى‏كنند. در قديم اين مراسم با تشريفات خاصى از جمله تزيين قربانى صورت مى‏گرفت.

در اين روز اغلب مردم به ديدار بزرگ فاميل و خانواده مى‏روند و اين عيد را به همديگر تبريك مى‏گويند. برخى نيز در بيوت مراجع عظام حضور مى‏يابند و ضمن تبريك اين روز با عظمت، در مراسم ويژه اين روز شركت مى‏كنند.

عيد غدير

روز هجدهم ذى‏الحجه سال دهم هجرى براى شيعيان روز بسيار مهم و مباركى است. روزى كه خداوند بهترين عيدى خود را به دوستداران ولايت هديه كرد. اين روز را ايرانيان با آذين‏بندى و چراغانى معابر و خيابانها جشن مى‏گيرند. در شهر قم كه مركز فقاهت شيعه است، اين مراسم داراى ويژگى خاصى مى‏باشد. شب عيد غدير خيابانها، مراكز دولتى و غير دولتى و مغازه‏ها چراغانى مى‏شود و مجالس جشن و سرور در سراسر شهر بر پا مى‏گردد.

با شكوه‏ترين اين مراسم در حرم حضرت معصومه عليهاالسلام مى‏باشد كه مداحان بعد از نماز مغرب و عشاء به مديحه‏سرايى در وصف اين روز بزرگ و امير مؤمنان على عليه‏السلاممى‏پردازند. از جمله مراسم باشكوه ديگر مى‏توان به دفتر مقام معظم رهبرى، هيئت عاشقان بقيع، هيئت محبان اهل بيت عليهم‏السلام و دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم اشاره كرد.

برخى از مردم نيز در اين روز براى عرض تبريك به بيوت مراجع عظام مى‏روند و مورد پذيرايى قرار مى‏گيرند. در زبان عامه مردم قم اين روز به عيد سيدها شهرت دارد و مردم به پاس احترام اين روز به ديدار اقوام يا آشنايان سيد خود مى‏روند و مورد محبت آنان قرار مى‏گيرند. اغلب سادات سكه‏هايى را كه از قبل آماده كرده‏اند به رسم عيدى به بازديد كنندگان مى‏دهند.

عيد نوروز

نوروز يكى از بزرگ‏ترين و قديمى‏ترين اعياد ايران و از جمله قم مى‏باشد. از آن‏جا كه اين عيد مصادف با بيدارى و تجديد حيات طبيعت است، با نشاط و سرور بيشترى برگزار مى‏شود.

از چند هفته به نوروز مانده، جنب و جوش خاصى در مردم پديد مى‏آيد. همه در حال تهيه لباس نو و خانه تكانى هستند.

هم‏چنين پيش از عيد بعضى از خانواده‏ها به نيت سلامتى و تندرستى و خوشبختى و گشايش روزى به تعداد افراد خانواده در ظرف‏هاى كوچك، گندم يا عدس و يا ماش ريخته و منتظر سبز شدن آن تا موقع سيزده بدر مى‏شوند. نزديك تحويل سال نو در اغلب خانه‏ها سفره هفت‏سين انداخته مى‏شود كه روى اين سفره، يك جلد كلام‏الله مجيد، آينه، تنگِ بلور پر از آب با ماهى قرمز، نان، نقل و نبات، آجيل و هفت‏سين (شامل: سبزى، سكه، سمنو، سنجد، سركه، سماق و سيب) چيده مى‏شود.

هنگام تحويل سال عده‏اى به حرم حضرت معصومه عليهاالسلام و يا اماكن متبركه ديگر مى‏روند تا دعا بخوانند و از بركت آن دعا در تمام مدت سال از خطرات مصون باشند.

گروهى نيز در خانه نزد زن و فرزندان خود مى‏مانند، زيرا عقيده دارند كه موقع تحويل سال نبايد از خانه و خويشان خود دور باشند.

در موقع تحويل سال كه در قديم با شليك توپ و امروزه از طريق راديو و تلويزيون اعلام مى‏شود، اهل خانه، دعاى تحويل سال را قرائت مى‏كنند و بزرگ‏ترها از درگاه خداوند براى افراد خانواده سلامت و تندرستى و خير و بركت آرزو مى‏كنند، و بعد اهل خانه يكديگر را بوسيده و اين عيد و سال نو را به همديگر تبريك مى‏گويند. روز اول عيد معمولاً بزرگ خانواده در خانه مى‏نشيند تا همه به ديدن او بروند و عيد را به او تبريك بگويند و ايشان نيز متناسب با مقام و موقعيت و استطاعت خود به هر يك از افراد خانواده عيدى مى‏دهد و با ميوه و شيرينى و در بسيارى مواقع با دادن ناهار يا شام از آنها پذيرايى مى‏كند. اين ديد و بازديدها تا روز دوازدهم فروردين ادامه مى‏يابد.

سيزده بدر

مردم قم به پيروى از سنن باستانى، معتقدند كه روز سيزدهم فروردين، بايد از خانه بيرون بروند. به همين خاطر تدارك روز سيزده را يكى دو روز مانده به سيزده انجام مى‏دهند و صبح روز سيزده، افراد خانواده وسايل خورد و خوراك و زيرانداز برداشته و دسته دسته رو به صحرا و باغها مى‏گذارند.

بعضى از خانواده‏ها صبحانه را هم در بيرون از خانه صرف مى‏كنند. در اين روز انواع و اقسام بازيهاى محلى از جمله: توپ مره بازى، الك دو لك، خربزه گردك، كمربند بازى، فوتبال و ... توسط مردان انجام مى‏شود. در اين روز، مردم عموما ناهار را در صحرا صرف مى‏كنند و آنچه آجيل و شيرينى از ايام عيد باقى مانده است به مصرف مى‏رسانند.

در ضمن در اين روز سبزه‏هايى را كه در بشقاب يا دور كوزه سبز كرده و تا سيزده نگه‏داشته‏اند، همراه خود به صحرا برده و در آب روان مى‏اندازند.

در بين بعضى از افراد رسم است كه در موقع سيزده بدر، سبزه گره بزنند و به اين خاطر، در اولين فرصت، خود را به سبزه‏ها رسانده و با گره زدن سبزه‏ها حاجت خواهى مى‏كنند و در آخر مى‏گويند اى سبزه، به حق شاه مردان، حاجات دلم به كام گردان.

شب يلدا (چله)

آخرين شب فصل پاييز كه مصادف با اولين شب فصل زمستان مى‏باشد، «شب يلدا» يا «شب چله» نام دارد. شب يلدا بلندترين شب سال است. مردم در اين شب فصل پاييز را پشت سرگذاشته و مى‏خواهند وارد فصل زمستان بشوند.

در خانواده‏هاى قمى از قديم الايام رسم بوده كه در اين شب اقسام ميوه (از قبيل هندوانه، انار، انگور، خيار، سيب و ...) و تنقلات را تهيه كرده و معمولاً در خانه بزرگ خانواده دور هم جمع مى‏شوند و ضمن گفت و شنود ميل مى‏كنند.

از مراسم ويژه اين روزها كه در استان قم معمول مى‏باشد فرستادن انواع و اقسام ميوه‏هاى ذكر شده از طرف داماد براى خانواده عروس مى‏باشد، در مقابل خانواده عروس از خانواده داماد براى صرف ميوه و گاهى هم براى صرف شام در شب يلدا دعوت مى‏كند. در اين شب خانواده عروس معمولاً هديه‏اى براى داماد تهيه مى‏كنند.

جشن عروسى

ازدواج در قم با خواستگارى خانواده پسر از خانواده دختر شروع مى‏شود. در وهله اوّل مادر داماد به همراه چند تن از نزديكان براى صحبتهاى اوليه و ديدن عروس به خانه پدر دختر مى‏روند.

بعد از اتمام صحبتهاى اوليّه، گزارش اين ديدار و بيان خصوصيات ظاهرى دختر را به پسر مى‏دهند؛ اگر پسر پذيرفت صحبتها و جلسات بعدى شروع مى‏شود، تا اينكه نوبت به ديدن و صحبت كردن پسر و دختر مى‏رسد. بعد از اينكه همديگر را ديدند، در يك اطاق با يكديگر به گفتگو مى‏پردازند تا با شرايط و خصوصيات يكديگر آشنا شوند.

ازدواج‏هاى فاميلى

تا دو دهه قبل، بيشتر ازدواجها در قم فاميلى بود و ازدواج با غير فاميل بسيار نادر و حتى در بعضى خانواده‏ها اين نوع ازدواج را امرى ناپسند مى‏دانستند. اين طرز فكر در حال حاضر در بسيارى از خانواده‏ها از بين رفته است به طورى كه جوانان رغبت بيشترى نسبت به ازدواج با غير فاميل نشان مى‏دهند.

همچنين در بعضى موارد هم خود پسر، دختر مورد علاقه خود را انتخاب كرده و او را به خانواده خود معرفى مى‏كند تا برايش خواستگارى كنند. اين موارد بيشتر در قشر تحصيل كرده يافت مى‏شود كه در دانشگاهها و يا مؤسسات ديگر با دختر مورد نظر خود آشنا مى‏شوند.

سن ازدواج

سن ازدواج در بين جوانان پسر معمولاً بين 24 تا 29 سال است. برخى از جوانان بعد از اتمام تحصيلات دانشگاهى و پيدا كردن شغل مناسب تمايل به ازدواج پيدا مى‏كنند و برخى ديگر بعد از اتمام خدمت سربازى و ورود به بازار كار تمايل به زندگى مشترك پيدا مى‏كنند.

در ميان دختران نيز سن ازدواج معمولاً بين 17 تا 24 سالگى مى‏باشد. آنچه كه در حال حاضر بين دختران دبيرستانى رايج است، اين است كه تا قبل از ديپلم تمايل كمترى به ازدواج نشان مى‏دهند.

مهربرون

بعد از اينكه دختر و پسر يكديگر را پسنديدند، شبى را براى تعيين مهريه كه به نام مراسم مَهر برون معروف است تعيين مى‏كنند كه اقوام درجه اول دو طرف در خانه پدر دختر جمع مى‏شوند و مراسم تعيين مهريه توسط ريش سفيدان يكى از دو طرف شروع مى‏شود.

اين مراسم غالبا جنبه تشريفات دارد و مقدار مهريه در يك جلسه خصوصى با حضور پدر و مادر دو طرف مشخص شده و اين جلسه فقط براى بيان مقدار مهريه مى‏باشد.

معيار تعيين مهريه، سكه بهار آزادى است كه اين معيار نسبت به وضعيت خانوادگى افراد متغير است. عده‏اى به چهارده سكه به نيت چهارده معصوم بسنده مى‏كنند و عده‏اى هم بيشتر از آن تعيين مى‏كنند و حتى در بعضى موارد به بيش از صد تا دويست سكه نيز مى‏رسد.

مراسم خريد

بعد از اينكه مراسم مَهر برون با خوبى و خوشى تمام شد، خانواده دو طرف روزى را براى خريد بازار تعيين مى‏كنند و عروس و داماد همراه با خانواده خود با حضور در بازار، مراسم خريد را انجام مى‏دهند؛ بدين صورت كه خانواده عروس براى داماد و خانواده داماد براى عروس خريد مى‏كنند.

در حال حاضر يك رسم جديدى در حال گسترش است و آن اينكه اول صيغه عقد كه به صيغه حلاليت معروف شده، خوانده مى‏شود و بعد خود عروس و داماد به بازار رفته و پس از انتخاب اجناس مورد نظر، با ساير اعضاء خانواده مراسم خريد را انجام مى‏دهند.

عقد كنان

مراسم عقد در اكثر موارد بدون تشريفات عمومى برگزار مى‏شود و مراسم اصلى براى زمان عروسى است. اين مراسم با حضور خانواده و بستگان درجه يك دو طرف انجام مى‏گيرد و با خوردن ميوه و شيرينى و شام اين مراسم خاتمه مى‏پذيرد.

عروسى

عروسى در قم با تشريفات مفصّلى انجام مى‏گيرد كه مقدارى براى روز قبل از عروسى و مقدارى هم براى بعد از عروسى است. قبل از عروسى مراسم جهازبران و حنابندان انجام مى‏گيرد و بعد از عروسى هم مراسم پاتختى.

مراسم جهازبران توسط نزديكان عروس صورت مى‏گيرد و جهاز را يكى دو روز به عروسى مانده به خانه داماد مى‏برند و هر كدام را در جاى خود مى‏چينند، كه اين مراسم توسط دختران جوان و هم سن و سالان عروس انجام مى‏گيرد. در اين بين خانواده داماد به پذيرايى از ميهمانان مشغول مى‏شود.

مراسم حنابندان هم يك روز قبل از عروسى است؛ بدين صورت كه يك نفر زن به خانه دعوت مى‏شود تا اينكه آرايش مختصرى روى عروس و كسان ديگر انجام دهد و در حين آرايش عروس، حاضران در مجلس هر كدام پولى را به عنوان هديه به آرايشگر مى‏دهند.

در روز موعد عروسى، عروس توسط داماد به آرايشگاه برده مى‏شود و بعد از اينكه اقوام و مدعوين در مجلس جمع شدند، داماد با ماشين مخصوصى كه از قبل تهيه و با گل زينت داده شده، عروس را از آرايشگاه به مراسم عروسى مى‏آورد و او را تا مكانى كه براى عروسى مهيا شده همراهى مى‏كند. اين مجلس هم باصرف شيرينى و شام پايان مى‏پذيرد.

پاتختى

يك روز بعد از عروسى مراسم پاتختى انجام مى‏گيرد و بانوانى كه در مراسم عروسى شركت كرده بودند، هدايايى از طرف خانواده خود به خانه عروس و داماد مى‏برند. اين هدايا شامل پول نقد، و ساير اجناس مورد احتياج زندگى مى‏باشد. پس از آن عروس و داماد زندگى جديد خود را آغاز مى‏كنند.



منابع