آداب ویژه ماه مبارک رمضان در استان مازندران
از ویکی اطلس فرهنگی ایران
مردم مازندران مانند ساير مسلمانان با تمام وجود به استقبال ماه رمضان مىروند. شور و شوق وصف ناپذيرى در ميان مردم به وجود مىآيد. مساجد تميز شده و مردم به فكر مراسمهاى مذهبى شبهاى ماه رمضان مىافتند. روحانى دعوت مىشود و هر شب دعاى افتتاح براى عموم در مساجد خوانده مىشود.
تهيه مايحتاج افطارىها و سحرىها مانند تهيه آرد برنج، خرما و ... بسيار مورد عنايت است. بعضى از خانوادههاى روستايى آرد برنج را خود با آسياب دستى تهيه مىكنند.
يكى از رسوم پسنديده به عنوان استقبال ماه رمضان، ايجاد آشتى و صلح بين افرادى است كه به سببى كدورتى با هم دارند. مردم معتقدند در حالت قهر و دشمنى با برادران ايمانى روزه قبول نيست.
مردم اين سامان به روحانيت اعتقاد زيادى دارند و پذيرايى از روحانى را افتخار خود مىدانند. رقابت در دعوت و پذيرايى به حدى است كه در بعضى مناطق افطار يك نفر و سحر نفر ديگر روحانى را دعوت مىكنند. مردم علاوه بر توجه به نظافت مساجد به نظافت خانههاى خود نيز قبل از رسيدن ماه رمضان توجه مىكنند. ديدن هلال ماه رمضان از امور مورد علاقه مردم اين سرزمين است. شب اول ماه مردم به پشت بامها مىروند تا خبر حلول ماه را به يكديگر بشارت دهند.
روزه پيشواز، از ديگر اعتقادات مردم، قبل از ماه رمضان براى استقبال از اين ماه است. سحرهاى ماه رمضان مردم سعى مىكنند يكديگر را بيدار كنند، اگر چراغى خاموش باشد، سراغ او رفته و درش را مىكوبند كه مبادا بدون سحرى روزه بگيرد. اعتقاد مردم به دادن افطارى و اطعام بسيارى قوى بوده و در حد توان مردم سعى مىكنند در طول ماه رمضان حداقل چند نفرى را افطارى بدهند.
نيمه ماه رمضان، تولد امام حسن مجتبى عليهالسلام مراسم جشن برگزار مىشود و سعى مىشود كه افطارى عمومى داده شود. شبهاى احيا (نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم) از ويژگى خاصّى برخوردارند. كمتر كسى است كه در منزل بماند، حتى بچههاى كوچك را به مسجد مىآورند.
از يك طرف روح مناجات و از سوى ديگر حالت عزا و ماتم مردم اين سامان را چنان منقلب مىكند كه اماكن مذهبى حتى ورزشگاهها پر از جمعيت شده و تا صبح به عزادارى و راز و نياز مىپردازند.
يكى از رسمهاى اين شبها پخت نانهاى محلى، نان روغنى، كاك و حلوا است كه به عنوان نذرى به اماكن مذهبى آورده و بين مردم تقسيم مىكنند. بعضى خرما و بعضى ساير ميوهها را به عنوان نذرى مىآورند.
در بعضى مساجد رسم است كه بعد از مراسم عزادارى و قرآن سرگرفتن در نيمههاى شب دوباره سفره انداخته و چيزهايى را كه مردم مىآورند و نيز مقدار غذاى مختصرى كه تهيه شده را سر سفره مىگذارند و جمعيت با اشتياق تمام حتى لقمهاى هم شده استفاده مىكنند.
در طول ماه رمضان روزها خانمها و شبها مردها و پسربچهها جلسات قرآن تشكيل مىدهند. افطارى اكثر مردم اين سامان فرنى و آبگوشت است و خرما نيز مانند ساير جاها به عنوان آغاز افطارى مصرف مىشود و مردم معتقدند با خرما افطار كردن ثواب دارد. مراسم شبهاى احيا، قرآن سرگرفتن، خواندن دعاى جوشن كبير، روضه و مداحى و منبر است. بعد از اتمام برنامهها قرائت قرآن انجام مىشود و در بعضى مساجد دعاى مجير مىخوانند. لعن بر ابن ملجم در شبهاى احيا و شهادت امام على عليهالسلام از ديگر رسمها بين مردم است.