ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

وضع سواد در استان گلستان

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

ویرایش در تاریخ ‏۲۱ اسفند ۱۳۹۰، ساعت ۰۵:۴۹ توسط 192.168.110.133 (بحث)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
پرش به: ناوبری, جستجو

وضع سواد

بر اساس آمار سال 1375 از 1218997 نفر جمعيت 6 ساله و بيشتر استان 938247 نفر (97/76 درصد) باسواد و 280750 نفر (03/23 درصد) بى‏سواد بوده‏اند.

در مقايسه با كل كشور، ميزان بى‏سوادى در اين استان بالا بوده است. در اين سال ميزان بى‏سوادى در كل كشور 5/20 درصد بوده است.

در سال مذكور 2/85 درصد جمعيت 6 ساله و بيشتر نقاط شهرى و 2/71 درصد جمعيت 6 ساله و بيشتر نقاط روستايى استان باسواد بوده‏اند. ميزان باسوادى براى مردان نقاط شهرى 5/89 درصد و براى مردان نقاط روستايى 2/87 درصد، براى زنان نقاط شهرى 8/80 درصد و زنان نقاط روستايى 2/64 درصد بوده است.

بر اساس سرشمارى سال 1375 از كل جمعيت باسواد استان 7/43 درصد (409779 نفر) داراى تحصيلات ابتدايى، 6/24 درصد (230679 نفر) داراى تحصيلات راهنمايى، 6/18 درصد (174516 نفر) داراى تحصيلات متوسطه، 2/0 درصد (2259 نفر) داراى تحصيلات پيش دانشگاهى، 2/4 درصد (39274 نفر) داراى تحصيلات عالى، 4/0 درصد (4214 نفر) داراى تحصيلات حوزوى و 7 درصد (66105 نفر) داراى تحصيلات نهضت سوادآموزى بوده‏اند.

آموزش

بر اساس آمار موجود، در سال 78ـ1377 تعداد 442188 نفر دانش‏آموز در استان گلستان مشغول تحصيل بوده‏اند. از كل اين جمعيت 49 درصد (217008 نفر) در مقطع ابتدايى، 1/28 درصد (124100 نفر) در مقطع راهنمايى، 8/22 درصد (101080 نفر) در مقطع متوسطه مشغول تحصيل بوده‏اند.

در اين سال دانش‏آموزان نقاط روستايى 201962 نفر و دانش‏آموزان نقاط شهرى 212367 نفر بوده‏اند. دانش‏آموزان مقطع ابتدايى در مجموع در 13638 كلاس مشغول تحصيل بوده‏اند. بنابراين تراكم نسبى دانش‏آموزان در هر كلاس 9/15 نفر بوده است. اين تراكم در نقاط شهرى 20 نفر و در نقاط روستايى 1/14 نفر بوده است. در مقطع راهنمايى تعداد 6280 كلاس وجود داشته و در هر كلاس 8/19 نفر مشغول تحصيل بوده‏اند. اين نسبت در مناطق شهرى 4/23 نفر و در نقاط روستايى 7/16 نفر بوده است.

در مقطع متوسطه نيز 4959 كلاس وجود داشته است و بطور متوسط در هر كلاس 4/20 نفر مشغول تحصيل بوده‏اند. اين نسبت براى نقاط شهرى 1/21 نفر و براى نقاط روستايى 1/17 نفر بوده است.



منابع