ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

فرق مذهبی استان آذربایجان غربی

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

ویرایش در تاریخ ‏۲۱ فروردین ۱۳۹۱، ساعت ۱۹:۱۵ توسط 172.16.1.19 (بحث)
پرش به: ناوبری, جستجو

اهل حق

پيروان طريقت اهل حق در مياندوآب به «گوران» مشهور هستند و در شهر و روستاها به ويژه روستاهاى يارجان سفلى و عليا، اوج تپه، قشلاق و يقين على تپه به طور پراكنده زندگى مى‏كنند. جمع خانه آنان در خيابان 17 شهريور واقع شده است. پيروان اين طريقت خود را تابع سيد كرمانشاهى مى‏دانند و عزل و نصب خليفه مياندوآب به وسيله او صورت مى‏پذيرد. خليفه سيد، در سال 1370 در مياندوآب و اطراف آن آقاى سليمان اسكندرى بوده است.

پيروان اهل حق در مياندوآب هر ساله براى زيارت او به كرمانشاه مى‏شتابند و همه ساله مقدارى از درآمد خود را به نام «الله مالى» به او تقديم مى‏كنند.

تابعين اين طريقت همديگر را «طايفه» و ديگران را «مقدم» خطاب مى‏كنند. از مشخصات ظاهرى آنان داشتن سبيل‏هاى بلند و پرپشت است كه هرگز تراشيده يا كوتاه نكرده‏اند.

دراويش

خانقاه مياندوآب در سال 1280 ه .ش به وسيله درويش محمدعلى، بنيان گذارده شد.

درويش در ابتدا گوشه‏اى از خانه خود را خانقاه قرار داد و سپس در سال 1308 ه .ش خانه او به صورت خانقاه تجديد بنا شد. اين خانقاه در سال 1353 ه .ش تخريب و از نو ساخته شده است. مردم محل خانقاه را «تكيه» مى‏گويند.

در اين محل دوستداران و ارادتمندان اهل البيت گرد هم آمده و در گرد شيخ طريقت خود كه به «خادم الفقراء» مشهور است جمع مى‏شوند. ارادتمندان، شيخ طريقت، خادم الفقرا، در نزد مردم به درويش مشهوراند.

در ايام هفته و در اعياد مذهبى پيروان اين طريقت (دراويش) در خانقاه گرد هم آمده و ذكر يا على مى‏گويند و به خواندن اشعار عرفانى مى‏پردازند و در ديگر ايام همچون محرم به عزادارى، روضه‏خوانى، تعزيه‏خوانى مى‏پردازند.

در شب‏هاى جمعه نيز در اين خانقاه به اطعام فقرا پرداخته مى‏شد. در روزهاى جمعه نيز دراويش در خانقاه گرد هم مى‏آيند و ذكر جلى يا على، اشعار مولوى و حافظ را دسته جمعى مى‏خوانند.

مقام شيخ طريقت (خادم الفقرايى) در ميان خاندان درويش محمدعلى از نسلى به نسل ديگر منتقل شده است.

پس از درويش محمد على، ميرزا على خلوتى مشهور به نصرتعلى شاه سپرده شد و با مرگ او فرزند درويش محمد على، ميرزا حسن عرفانى و سپس به برادرش ميرزا على‏اكبر عرفانى سپرده شد.

طريقيه ذهبيه

طريقه ذهبيه در نيمه اول قرن چهاردهم با ظهور عبدالكريم، اعجوبه زنجانى و شاگردش پرويز خان سلماسى «سفير العارفين» در خوى گسترش پيدا كرد.

در خوى مراسم ذكر و ورد آنها در دروازه محله، در بقعه اولياء الله برگزار مى‏شد و آنجا را خانقاه خود قرار داده بودند.

عبدالكريم زنجانى، پرويز خان سلماسى، پسر و نوه‏اش در آن مدفون هستند و ضريحى بر قبر آنان قرار دارد.

اين طريقه در شهرهاى ديگر استان، مانند اروميه نيز داراى پيروانى بوده است و آقا زمان، مشهور به سفير العارفين رياست اين فرقه را دارا بوده است و پس از مرگ او سيد آقا در مسجد جامع اروميه به تعليم و تربيت دراويش ذهبى پرداخته است.


منابع