ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

موسیقی در استان لرستان

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
جز (۱ نسخه)
 
سطر ۱: سطر ۱:
 +
مردم لرستان از ديرباز با موسيقى انس و الفتى خاص داشته‏اند و موسيقى در لحظه لحظه‏هاى زندگى ايشان حضور چشمگير داشته است.
 +
 +
محققانى كه در زمينه موسيقى لرستان تحقيق كرده‏اند، به طور كلى موسيقى اين خطه را به شش نوع متفاوت تقسيم كرده‏اند، ولى در اين تقسيم‏بندى‏ها تاكنون اشاره‏اى به نوع «موسيقى ارتباطى» نشده است.
 +
 +
اين شش نوع عبارتند از:
 +
 +
1) موسيقى غنايى (شادخوانى و شادنوازى)؛
 +
 +
2) موسيقى سوگ (سوگ آواها و سوگ نوازى)؛
 +
 +
3) موسيقى حماسى؛
 +
 +
4) ترانه‏هاى هجوآلود و طنزآميز؛
 +
 +
5) موسيقى عرفانى (موسيقى اهل حق)؛
 +
 +
6) آوازهاى عاشقانه؛
 +
 +
همان گونه كه گفته شد زندگى مردم لرستان با موسيقى در آميخته بوده است و از موسيقى به عنوان «وسيله‏اى ارتباطى» نيز بهره جسته‏اند. اين نوع موسيقى تا چند دهه قبل در ميان عموم مردم لرستان رايج بوده ولى امروز جز در موارد محدود، آن هم در ميان ايلات و عشاير مورد استفاده ندارد، و استثنائا يك مورد آن در شهر خرم‏آباد مورد استفاده قرار مى‏گيرد.
 +
 +
اجراى موسيقى ارتباطى معمولاً با سازهاى سرنا و دهل انجام مى‏گيرد. زيرا كه اين دو ساز رسايى بيشتر دارند و حوزه پيام رسانى وسيع‏ترى را در بر مى‏گيرند.
 +
 +
نوازندگان به منظور پيام رسانى در محلى مرتفع و مشرف بر آباديها يا مقر ايلات مستقر مى‏شوند و آهنگ مورد نظر را طى مدتى طولانى مى‏نواختند و ضمن آن سرِ «ساز» را به جوانب مختلف مى‏گرداندند تا صداى ساز تمام اطراف را فرا گيرد.
 +
 +
«موسيقى ارتباطى» لرستان را مى‏توان به گونه‏هاى زير طبقه‏بندى كرد:
 +
 +
1) موسيقى پيام رسان تولد؛
 +
 +
2) موسيقى پيام رسان فوت؛
 +
 +
3) موسيقى پيام رسان همكارى؛
 +
 +
4) موسيقى پيام سران آغاز فصول؛
 +
 +
5) موسيقى پيام رسان بلايا؛
 +
 +
6) موسيقى اعلان شب زفاف؛
 +
 +
7) موسيقى پيام رسان نبرد.
  
  
 
{{منابع}}
 
{{منابع}}
 
[[رده:موسیقی]]
 
[[رده:موسیقی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ آبان ۱۳۹۱، ساعت ۲۱:۴۰

مردم لرستان از ديرباز با موسيقى انس و الفتى خاص داشته‏اند و موسيقى در لحظه لحظه‏هاى زندگى ايشان حضور چشمگير داشته است.

محققانى كه در زمينه موسيقى لرستان تحقيق كرده‏اند، به طور كلى موسيقى اين خطه را به شش نوع متفاوت تقسيم كرده‏اند، ولى در اين تقسيم‏بندى‏ها تاكنون اشاره‏اى به نوع «موسيقى ارتباطى» نشده است.

اين شش نوع عبارتند از:

1) موسيقى غنايى (شادخوانى و شادنوازى)؛

2) موسيقى سوگ (سوگ آواها و سوگ نوازى)؛

3) موسيقى حماسى؛

4) ترانه‏هاى هجوآلود و طنزآميز؛

5) موسيقى عرفانى (موسيقى اهل حق)؛

6) آوازهاى عاشقانه؛

همان گونه كه گفته شد زندگى مردم لرستان با موسيقى در آميخته بوده است و از موسيقى به عنوان «وسيله‏اى ارتباطى» نيز بهره جسته‏اند. اين نوع موسيقى تا چند دهه قبل در ميان عموم مردم لرستان رايج بوده ولى امروز جز در موارد محدود، آن هم در ميان ايلات و عشاير مورد استفاده ندارد، و استثنائا يك مورد آن در شهر خرم‏آباد مورد استفاده قرار مى‏گيرد.

اجراى موسيقى ارتباطى معمولاً با سازهاى سرنا و دهل انجام مى‏گيرد. زيرا كه اين دو ساز رسايى بيشتر دارند و حوزه پيام رسانى وسيع‏ترى را در بر مى‏گيرند.

نوازندگان به منظور پيام رسانى در محلى مرتفع و مشرف بر آباديها يا مقر ايلات مستقر مى‏شوند و آهنگ مورد نظر را طى مدتى طولانى مى‏نواختند و ضمن آن سرِ «ساز» را به جوانب مختلف مى‏گرداندند تا صداى ساز تمام اطراف را فرا گيرد.

«موسيقى ارتباطى» لرستان را مى‏توان به گونه‏هاى زير طبقه‏بندى كرد:

1) موسيقى پيام رسان تولد؛

2) موسيقى پيام رسان فوت؛

3) موسيقى پيام رسان همكارى؛

4) موسيقى پيام سران آغاز فصول؛

5) موسيقى پيام رسان بلايا؛

6) موسيقى اعلان شب زفاف؛

7) موسيقى پيام رسان نبرد.



منابع