عزاداریهای استان چهارمحال و بختیاری
از ویکی اطلس فرهنگی ایران
مدیر سیستم (بحث | مشارکتها) جز (۱ نسخه) |
|||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
+ | ==عزادارى ماه محرم== | ||
+ | يكى از سنتهاى رايج درميان مردم اين استان كه به منظور ابراز علاقه نسبت به خاندان عصمت و طهارت عليهالسلام صورت مىگيرد. مراسم سوگوارى ايام محرم و صفر است كه به اشكال سنيه زنى، زنجير زنى، شبيه خوانى و حركت علما و كتلها انجام مىپذيرد. | ||
− | + | مراسم سوگوارى در ميان بختياريها اهميت ويژهاى دارد و همراه با سوز و گداز خاصى برگزار مىشود كه نشانه انس و الفت همبستگى عميقى است كه ميان آنها وجود دارد. اين اهميت هم در عزادارىهاى مذهبى و هم در عزادارىهاى خصوصى به بارزترين شكل مشهود است. عزادارى براى ائمه اطهار به ويژه در ماه محرم مثل تمام نقاط ايران با شكوه برگزار مىشود. | |
+ | |||
+ | در برخى از روستاها اهالى صبح روز عاشورا در مقابل مسجد يا حسينيه محل اجتماع كرده پس از آنكه جميعت حاضر انبوه گرديدند به چند دسته تقسيم مىشوند. علم داران چوبهايى را به ارتفاع چهارالى شش متر كه به وسيله پارچهاى الوان و به صورت كتل تزئين كردهاند در جلواين دستجات حركت مىدهند. در انتهاى اين علمها روى نيم دايرهاى يك دسته گل و يك آيينه بستهاند كه به علامت ارج نهادن شهيدان كربلا ست. تعداد علمها بر حسب شمار افراد روستاها تفاوت مىكند. گروه ديگرى گرزهايى در دست دارند و لباس كاملا سفيد عربى پوشيدهاند و برخىاز آنان كه غالبا از ميان نوجوانان انتخاب مىشوند تابوتهاى كوچكى را بر روى شانههاى خود حمل مىكنند. در اين مراسم گرز علامت انتقام از قاتلان شهيدان دشت نينوا و تابوت نشانه پاسداشت گلگون كفنان عاشورا است. دسته زنجير زنان به صورت دو رديف موازى به حركت مىافتد و همگام با صداى سنج و طبل و هماهنگ با نواى نوحه خوانان، زنجير مىزنند. | ||
+ | |||
+ | در طول مسير يعنى از مسجد تا حسينيه يا گلزار شهدا و امامزاده، زنجير زنى به صورت تك ضرب مىباشد. | ||
+ | |||
+ | ولى وقتى به محل مورد نظر رسيدند زنجير زدن را به صورت جفت تغيير داده و رو به قبله ايستاده، بر خاندان عصمت و طهارت عليهالسلامسلام مىدهند. | ||
+ | |||
+ | سينه زنان نيز در قالب دو دسته منظم با اين دسته جات حركت مىكنند و به طور متناوب سينه مىزنند. اين مراسم درساير نقاط استان با اندك تفاوتى، همه ساله در روز عاشورا به اجرا در مىآيد. اهالى در مسير خود به سوى قبرستان رفته، بعد از خواندن فاتحهاى به حسينيه مىروند و پس از خوردن آش نذرى كه از قبل تدارك ديده شده به خانههاى خويش باز مىگردند. | ||
+ | |||
+ | عصر اين روز مراسم شبيه خوانى به اجرا در مىآيد. در شام عاشورا مردم مراسم شام غريبان را برگزار مىكنند كه طى آن مردم از مسجد محل در حالى كه شمعهايى در دست دارند، راهى حسينيه مىشوند. | ||
+ | |||
+ | در اين مكان تعزيه شام غريبان به نمايش در مىآيد. در ضمن شبيه خوانى، عدهاى در حالتى كاملا نمايشى، چوبى را به دست گرفته، بر زمين مىكوبند و مىگويند: | ||
+ | |||
+ | برويد به كربلا نعش حسين پيدا كنيد اى شيعيان غوغا كنيد | ||
+ | |||
+ | بر اساس منابع موجود، علاوه بر سينه زنى و زنجير زنى، ماليدن گل بر سر، پاشيدن كاه بر سر و روى نيز جزء مراسم عزادارى بوده است. هم چنين گروههايى به قمهزنى مىپرداختند و برخى وزنههاى نيم كيلويى و يك كيلويى بر بدن خود مىآويختند. | ||
+ | |||
+ | در برخى از نقاط استان مثل شهرسامان در شب عاشورا مراسم سنگ زنى يا «چاق چاقو» را اجرا مىنمايند. | ||
+ | |||
+ | اين مراسم حدود ساعت 2 نيمه شب عاشورا شروع مىگردد. انجام آن را به اين صورت است كه مردان در هيئتهاى عزادار، در حاليكه دو تا سنگ صاف و تخت دردست دارند همراه با مداحى نوحه خوانى به هم مىزنند كه آهنگ موزون و غمگين را ايجاد مىكند، اين مراسم هم اكنون با نى نيز همراه است. قبلا بجاى سنگ از دو تكه چوب استفاده مىشده است. در اين شب تا زمانى كه هوا تاريك است بايد شهر را دور بزنند و مراسم تا اذان صبح ادامه پيدا مىكند و پس از اقامه نماز جماعت صبح در مقابل شهردارى سامان به خانه و يا مساجد باز مىگردند و خود را براى عزادارى روز عاشورا آماده مىكنند. | ||
+ | |||
+ | ==مجالس ترحيم== | ||
+ | |||
+ | مردم بختيارى براى عزادارى بيش از عروسى اهميت قائل هستند. ممكن است عروسى آنان در صورتى كه خانواده عروس و داماد فقير باشند چندان جالب نباشد، اما غير ممكن است كه خانواده متوفى حتى اگر فقير هم باشند مراسم عزادارى را به طور كامل انجام ندهند. اگر خانوادهاى بخواهد براى متوفى مجلس عزادارى سادهاى ترتيب دهد نزد افراد ديگر احساس شرمندگى مىكند. | ||
+ | |||
+ | وقتى كسى فوت كند مردم جمع مىشوند و متوفى را براى غسل به غسالخانه مىبرند. بعد از غسل، بر مرده نماز ميت مىگذارند و سپس مرده را به خاك مىسپارند. پس از مراسم خاك سپارى، مردها در فاصله دور مىايستند و زنها به دور گور حلقه مىزنند و گريه سر مىدهند و همراه با مرثيه كه «گاگريو» گفته مىشود به شرح حال زندگى مرده مىپردازند. در اين هنگام توشمالها آهنگ غم انگيزى به نام «چپى» مىنوازند. بعد از اين مراسم «خيرات» شروع مىشود. صاحب عزا در بين عشاير چادر سياهى بر پا مىكند، مردم اين تيره به تيره، طايفه به طايفه، براى دلدارى صاحب عزا مىآيند و «سرباره» مىآورند. اما در نقاط شهرى و روستائى صاحبان عزا در مسجد مىنشينند و مردم جهت عرض تسليت به آنها به مسجد مىروند و تا شب هفت صاحبان عزا را تنها نمىگذارند. | ||
+ | |||
+ | در بين عشاير معمولاً هر ده و يا پانزده خانوار به نسبت امكانات مالى خود، گوسفند و ياپول و قند و چاى همراه خود مىآورند كه به آن «سرباره» مىگويند. سرباره مخارج عزادارى صاحب عزا را كاهش مىدهد. اين مراسم تا مدتها به طول مىانجامد، چرا كه شايد تيره يا طايفهاى در مسافتهاى دور باشد و ياامكان حضور به موقع پيدا نكرده باشد. اما در شهرها و روستاها برگزارى مراسم عزادارى هزينه سنگينى را بر صاحبان عزا تحميل مىنمايد. در برخى روستاها نيز (مثل سودجان) هر كس از اهالى به اندازه توان مالى به خانواده صاحب عزا كمك مىنمايد. براى مراسم هفته كارت دعوت چاپ مىكنند و آشنايان را به مراسم خود دعوت مىنمايند و شام نهار آنها را نيز تدارك مىبينند. | ||
+ | |||
+ | در روز هفتم بر مزار متوفى گرد مىآيند و پس از قرائت فاتحه، صاحبان عزا را تا منزل بدرقه مىنمايند و شب آن روز نيز براى شادى روح متوفى قرآن قرائت مىنمايند. مراسم چهلم و سالگرد نيز به همين ترتيب برگزار مىشود. | ||
+ | |||
+ | بعد از مراسم اربعين خانواده متوفى ديگران را از عزا در مىآورد. بدين طريق كه براى اقوام نزديك روسرى و حنا برده و از آنها مىخواهد كه لباس سياه خود را عوض نمايند. آنها نيز متقابلا براى خانواده متوفى روسرى و حنا مىبرند و آنها را از عزا در مىآورند. | ||
+ | |||
+ | با وجود اينكه صاحبان عزا پس از چهل روز از عزا در مىآيند، اما در مراسم جشنها شركت نمىكنند و تا يك سال خود نيز مراسم جشنى نخواهند داشت و فاميل نيز موظف به رعايت احترام است و روز نوروز را عيد ندارند و در روز سيزده نيز به گردش نمىروند. | ||
+ | |||
+ | اما در اين ميان زنهايى كه پا به سن گذاشتهاند و شوى از دست مىدهند، ديگر لباس سياه را از تن بيرون نمىآورند و تا آخر عمر سياه پوش مىمانند. اما اگر زن جوانى شوهر از دست داده باشد. بعد از يك سال، با اصرار زنان ميانسال، لباس سياه را از تن در مىآورد. | ||
− | |||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
[[رده:عزاداریها]] | [[رده:عزاداریها]] |
نسخهٔ کنونی تا ۵ مهر ۱۳۹۱، ساعت ۱۶:۴۰
عزادارى ماه محرم
يكى از سنتهاى رايج درميان مردم اين استان كه به منظور ابراز علاقه نسبت به خاندان عصمت و طهارت عليهالسلام صورت مىگيرد. مراسم سوگوارى ايام محرم و صفر است كه به اشكال سنيه زنى، زنجير زنى، شبيه خوانى و حركت علما و كتلها انجام مىپذيرد.
مراسم سوگوارى در ميان بختياريها اهميت ويژهاى دارد و همراه با سوز و گداز خاصى برگزار مىشود كه نشانه انس و الفت همبستگى عميقى است كه ميان آنها وجود دارد. اين اهميت هم در عزادارىهاى مذهبى و هم در عزادارىهاى خصوصى به بارزترين شكل مشهود است. عزادارى براى ائمه اطهار به ويژه در ماه محرم مثل تمام نقاط ايران با شكوه برگزار مىشود.
در برخى از روستاها اهالى صبح روز عاشورا در مقابل مسجد يا حسينيه محل اجتماع كرده پس از آنكه جميعت حاضر انبوه گرديدند به چند دسته تقسيم مىشوند. علم داران چوبهايى را به ارتفاع چهارالى شش متر كه به وسيله پارچهاى الوان و به صورت كتل تزئين كردهاند در جلواين دستجات حركت مىدهند. در انتهاى اين علمها روى نيم دايرهاى يك دسته گل و يك آيينه بستهاند كه به علامت ارج نهادن شهيدان كربلا ست. تعداد علمها بر حسب شمار افراد روستاها تفاوت مىكند. گروه ديگرى گرزهايى در دست دارند و لباس كاملا سفيد عربى پوشيدهاند و برخىاز آنان كه غالبا از ميان نوجوانان انتخاب مىشوند تابوتهاى كوچكى را بر روى شانههاى خود حمل مىكنند. در اين مراسم گرز علامت انتقام از قاتلان شهيدان دشت نينوا و تابوت نشانه پاسداشت گلگون كفنان عاشورا است. دسته زنجير زنان به صورت دو رديف موازى به حركت مىافتد و همگام با صداى سنج و طبل و هماهنگ با نواى نوحه خوانان، زنجير مىزنند.
در طول مسير يعنى از مسجد تا حسينيه يا گلزار شهدا و امامزاده، زنجير زنى به صورت تك ضرب مىباشد.
ولى وقتى به محل مورد نظر رسيدند زنجير زدن را به صورت جفت تغيير داده و رو به قبله ايستاده، بر خاندان عصمت و طهارت عليهالسلامسلام مىدهند.
سينه زنان نيز در قالب دو دسته منظم با اين دسته جات حركت مىكنند و به طور متناوب سينه مىزنند. اين مراسم درساير نقاط استان با اندك تفاوتى، همه ساله در روز عاشورا به اجرا در مىآيد. اهالى در مسير خود به سوى قبرستان رفته، بعد از خواندن فاتحهاى به حسينيه مىروند و پس از خوردن آش نذرى كه از قبل تدارك ديده شده به خانههاى خويش باز مىگردند.
عصر اين روز مراسم شبيه خوانى به اجرا در مىآيد. در شام عاشورا مردم مراسم شام غريبان را برگزار مىكنند كه طى آن مردم از مسجد محل در حالى كه شمعهايى در دست دارند، راهى حسينيه مىشوند.
در اين مكان تعزيه شام غريبان به نمايش در مىآيد. در ضمن شبيه خوانى، عدهاى در حالتى كاملا نمايشى، چوبى را به دست گرفته، بر زمين مىكوبند و مىگويند:
برويد به كربلا نعش حسين پيدا كنيد اى شيعيان غوغا كنيد
بر اساس منابع موجود، علاوه بر سينه زنى و زنجير زنى، ماليدن گل بر سر، پاشيدن كاه بر سر و روى نيز جزء مراسم عزادارى بوده است. هم چنين گروههايى به قمهزنى مىپرداختند و برخى وزنههاى نيم كيلويى و يك كيلويى بر بدن خود مىآويختند.
در برخى از نقاط استان مثل شهرسامان در شب عاشورا مراسم سنگ زنى يا «چاق چاقو» را اجرا مىنمايند.
اين مراسم حدود ساعت 2 نيمه شب عاشورا شروع مىگردد. انجام آن را به اين صورت است كه مردان در هيئتهاى عزادار، در حاليكه دو تا سنگ صاف و تخت دردست دارند همراه با مداحى نوحه خوانى به هم مىزنند كه آهنگ موزون و غمگين را ايجاد مىكند، اين مراسم هم اكنون با نى نيز همراه است. قبلا بجاى سنگ از دو تكه چوب استفاده مىشده است. در اين شب تا زمانى كه هوا تاريك است بايد شهر را دور بزنند و مراسم تا اذان صبح ادامه پيدا مىكند و پس از اقامه نماز جماعت صبح در مقابل شهردارى سامان به خانه و يا مساجد باز مىگردند و خود را براى عزادارى روز عاشورا آماده مىكنند.
مجالس ترحيم
مردم بختيارى براى عزادارى بيش از عروسى اهميت قائل هستند. ممكن است عروسى آنان در صورتى كه خانواده عروس و داماد فقير باشند چندان جالب نباشد، اما غير ممكن است كه خانواده متوفى حتى اگر فقير هم باشند مراسم عزادارى را به طور كامل انجام ندهند. اگر خانوادهاى بخواهد براى متوفى مجلس عزادارى سادهاى ترتيب دهد نزد افراد ديگر احساس شرمندگى مىكند.
وقتى كسى فوت كند مردم جمع مىشوند و متوفى را براى غسل به غسالخانه مىبرند. بعد از غسل، بر مرده نماز ميت مىگذارند و سپس مرده را به خاك مىسپارند. پس از مراسم خاك سپارى، مردها در فاصله دور مىايستند و زنها به دور گور حلقه مىزنند و گريه سر مىدهند و همراه با مرثيه كه «گاگريو» گفته مىشود به شرح حال زندگى مرده مىپردازند. در اين هنگام توشمالها آهنگ غم انگيزى به نام «چپى» مىنوازند. بعد از اين مراسم «خيرات» شروع مىشود. صاحب عزا در بين عشاير چادر سياهى بر پا مىكند، مردم اين تيره به تيره، طايفه به طايفه، براى دلدارى صاحب عزا مىآيند و «سرباره» مىآورند. اما در نقاط شهرى و روستائى صاحبان عزا در مسجد مىنشينند و مردم جهت عرض تسليت به آنها به مسجد مىروند و تا شب هفت صاحبان عزا را تنها نمىگذارند.
در بين عشاير معمولاً هر ده و يا پانزده خانوار به نسبت امكانات مالى خود، گوسفند و ياپول و قند و چاى همراه خود مىآورند كه به آن «سرباره» مىگويند. سرباره مخارج عزادارى صاحب عزا را كاهش مىدهد. اين مراسم تا مدتها به طول مىانجامد، چرا كه شايد تيره يا طايفهاى در مسافتهاى دور باشد و ياامكان حضور به موقع پيدا نكرده باشد. اما در شهرها و روستاها برگزارى مراسم عزادارى هزينه سنگينى را بر صاحبان عزا تحميل مىنمايد. در برخى روستاها نيز (مثل سودجان) هر كس از اهالى به اندازه توان مالى به خانواده صاحب عزا كمك مىنمايد. براى مراسم هفته كارت دعوت چاپ مىكنند و آشنايان را به مراسم خود دعوت مىنمايند و شام نهار آنها را نيز تدارك مىبينند.
در روز هفتم بر مزار متوفى گرد مىآيند و پس از قرائت فاتحه، صاحبان عزا را تا منزل بدرقه مىنمايند و شب آن روز نيز براى شادى روح متوفى قرآن قرائت مىنمايند. مراسم چهلم و سالگرد نيز به همين ترتيب برگزار مىشود.
بعد از مراسم اربعين خانواده متوفى ديگران را از عزا در مىآورد. بدين طريق كه براى اقوام نزديك روسرى و حنا برده و از آنها مىخواهد كه لباس سياه خود را عوض نمايند. آنها نيز متقابلا براى خانواده متوفى روسرى و حنا مىبرند و آنها را از عزا در مىآورند.
با وجود اينكه صاحبان عزا پس از چهل روز از عزا در مىآيند، اما در مراسم جشنها شركت نمىكنند و تا يك سال خود نيز مراسم جشنى نخواهند داشت و فاميل نيز موظف به رعايت احترام است و روز نوروز را عيد ندارند و در روز سيزده نيز به گردش نمىروند.
اما در اين ميان زنهايى كه پا به سن گذاشتهاند و شوى از دست مىدهند، ديگر لباس سياه را از تن بيرون نمىآورند و تا آخر عمر سياه پوش مىمانند. اما اگر زن جوانى شوهر از دست داده باشد. بعد از يك سال، با اصرار زنان ميانسال، لباس سياه را از تن در مىآورد.