|
|
سطر ۱: |
سطر ۱: |
− | | + | [[رده:حذفیات]] |
− | بهائيت در استان
| + | |
− | | + | |
− | زمينههاى پيدايش و رشد بهائيت در استان به حدود 90 سال پيش باز مىگردد به علت فقر فرهنگى و پايين بودن وضعيت اقتصادى مردم بهائيت توانست به اين خطه از سرزمين ايران راه يابد.
| + | |
− | | + | |
− | چنانكه در سنت شفاهى مردم اين منطقه مشهور است فردى به نام ملا عبدالله به روستاهاى حومه امامزاده عبدالله و دهستان فعلى سادات محمودى عزيمت نمود و به مردم روستا اعلام نمود كه مىخواهد به فرزندان آنها را باسواد كند اما وى در خلال تدريس به آموزش مبانى بهائيت پرداخت.
| + | |
− | | + | |
− | از سوى ديگر با پشتيبانى مالى از مردم فقير سادات محمودى، مردم را به سوى بهائيت فرا خواند و برخى از افراد به خاطر مشكلات مالى و فقر به سوى اين مذهب گرايش پيدا كردند و هر روز به تعداد آنها اضافه مىشد. تا جايى كه در روستاهاى كتا، مرغ چنار و ميمند ظرف چند سال 64 خانواده بهايى شدند.
| + | |
− | | + | |
− | از سويى سياستهاى رژيم پهلوى به ويژه در دوران نخست وزيرى امير عباس هويدا در حمايت از افراد بهايى و دادن امكانات دولتى و ساير حمايتها سبب جذب افراد بيشتر مىگرديد.
| + | |
− | | + | |
− | تا آنجا كه در كتا كه مركز بهائيان بود از امكانات آب، برق، جاده و خدمات بهداشتى برخوردار شد در حالى كه ساير مناطق از چنين امكاناتى محروم بودند و مردم ساير مناطق كه داراى مذهب شيعه بودند بيماران خود را براى مداوا به كتا مىبردند.
| + | |
− | پس از پيروزى انقلاب اسلامى مردم كتا مورد هجوم قرار گرفتند و بسيارى از آنها به مهيار اصفهان كوچ كردند اما پس از چندى به خانههاى خود بازگشتند و سياست سكوت را پيشه خود ساختند. هم اكنون بهائيان استان به صورت مخفى به تبليغات خود ادامه داده و اكثرا از وضع مالى مناسبى برخوردار هستند اما از تحصيلات عالى برخوردار نيستند.
| + | |
− | | + | |
− | بهائيان استان در بويراحمد، گچساران پراكندهاند و بهائيان بويراحمد با مركزيت اصفهان و بهائيان گچساران با مركزيت شيراز ارتباط دارند.
| + | |
− | | + | |
− | ـ كيش طلوعى
| + | |
− | | + | |
− | در آستانه ملى شدن صنعت نفت در سال 1330، كيش جديدى به نام كيش طلوع در ناحيه بختيارى ظهور كرد و به تدريج به نقاط عشايرى كهگيلويه و بويراحمد نيز سرايت كرد.
| + | |
− | | + | |
− | در اين سال چند نفر شياد با ريش و سبيل بلند، موهاى ژوليده و كشكول و بوق و عصا به دست، به رهبرى سيد ابوالفتح از غار كيخسرو واقع در كوه دنا در كهگيلويه حركت كرده و پس از عبور از رودخانه خرسان به خاك جانكى رفتند و از آنجا به دهستان امامزاده شاه قطب الدين واقع در سه دهستان بختيارى رفتند و در اين سه دهستان كه به واسطه كوههاى عظيم و مرتفعى كه دور تا دور آن كشيده، مردمش از كوچكترين آثار تمدن محروم ماندهاند و زندگى آنها با انسانهاى عصر حجر شبيه است و نژاد آنها مخلوطى از بويراحمد و بختيارى است، شروع به فعاليت كردند. اساس مسلك جديد آميختهاى از آيين مزدك، اسلام و مرام كمونيست بود.
| + | |
− | | + | |
− | در اين آيين مردها را ملزم مىساخت سر خود را با تيغ تراشيده و زنان چادر پوشيده و دور كمر را با كمربند سياه ببندند.
| + | |
− | | + | |
− | آنان زنان را موجب تباهى و نيستى دانسته و به نوعى اشتراك قائل بوده و نوعى بىرغبتى به دنيا، مال و زن را تشويق مىكردند.
| + | |
− | | + | |
− | اين شيادان دين ساز خود را پيامبر الهى دانسته و با اعمال خارق العاده روز به روز مردم بيشترى را به دور خود جمع مىكردند.
| + | |
− | | + | |
− | پيامبران دروغين در حالى كه پرچمى سبز رنگ در دست داشتند، چنين تبليغ مىكردند كه هر كس در كنار ما قرار بگيرد و چشم بر اين پرچم بدوزد گناه او بخشيده خواهد شد و مردم را تهديد مىكردند هر كس به دين ما نگرود مورد غضب قرار گرفته و به سگ و گربه تبديل خواهد شد و اگر بيشتر مورد غضب ما قرار بگيرد در دنيا او را گرفتار بليات خواهيم كرد.
| + | |
− | | + | |
− | اين تفكر تا آنجا در ميان مردم مناطق بويراحمد و كهگيلويه نفوذ كرده بود و موجبات تألمات روحى مردم ايلها را فراهم كرده بود كه مردم با تشكيل اجتماعات و گفتن شعارهاى دينى و سينهزنى و خواندن اين بيت:
| + | |
− | | + | |
− | مه كه مهر على در دل مه گاو و گله سى چنمه
| + | |
− | | + | |
− | تا حدى اين مراسم مردم را تحت تأثير قرار مىداد كه برخى از مردم دچار غش مىشدند و با اذكار رهبر طلوعيان (سر طلوع) به هوش مىآمدند.
| + | |
− | | + | |
− | اين افكار چنان در مردم نفوذ كرد كه حتى دزدان اموال دزدى شده را به صاحبان اموال باز پس مىدادند و به خيل طلوعيان مىپيوستند. از سوى ديگر مردان و زنان گناهكار به اعتراف مىپرداختند.
| + | |
− | | + | |
− | طلوعيان در بين مردم چنين تبليغ مىكردند كه به زودى امام زمان عليهالسلام ظهور خواهد كرد و ريشه ظلم و ستم را بر خواهد كند. مردم ايلات نيز دسته، دسته به سوى طلوعيان آمده و با تقديم هدايا و نذورات به طلوعيان تقرب مىجستند.
| + | |
− | | + | |
− | در اين ميان بازار ملا آقا بابا (از مردم روستاى نزديك ياسوج) از ديگران گرمتر بود و مردم گروه گروه از نقاط بويراحمد، حتى ممسنى، به زيارت او مىآمدند. عاقبت با دخالت نيروهاى ارتش و ژاندارمرى به حيات اجتماعى طلوعيان خاتمه داده شد.
| + | |
− |
| + | |
− | | + | |
− | {{منابع}}
| + | |
− | [[رده:اقلیتهای دینی]] | + | |