ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

اقلیت‌های دینی استان آذربایجان غربی

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
سطر ۱: سطر ۱:
 
+
[[رده:حذفیات]]
مسيحيت
+
 
+
حضرت عيسى در زمان سلطنت فرهاد چهارم، پادشاه اشكانى در فلسطين متولد شد. از آن قرن به بعد، دين مسيح به داخل حوزه حكومت ايران گسترش پيدا كرد.
+
 
+
نخستين كليساى مسيحى ايران در شهر اورفا در شمال فرات تأسيس گرديد و از آن پس دين مسيحيت به تدريج در نقاط مختلف ايران انتشار يافت.
+
 
+
اكثر كليساهاى كهن و معروف ايران مانند:
+
 
+
ـ كليساى طاطاوس و يا تادى مقدس معروف به قره كليسا واقع در جنوب شهرستان ماكو،
+
 
+
ـ كليساى سن استپانوس در 17 كيلومترى جلفا،
+
 
+
ـ كليساى سنت جورج در روستاى هفتوان سلماس،
+
 
+
ـ كليساى هريپ مسيحى در روستاى موجومبار شهرستان مرند و
+
 
+
ـ كليساى سوپ سركيس مقدس در خوى قرار نشانگر حضور گسترده ارامنه در اين استان مى‏باشد.
+
 
+
در آذربايجان دو اقليت مسيحى معروف ارامنه و آشورى هستند كه پيش از اسلام در آن سرزمين زندگى مى‏كنند.
+
 
+
1ـ ارامنه
+
 
+
ارمنيان ايران در حدود يكصد و پنج هزار نفرند كه در آذربايجان و خوزستان و اصفهان پراكنده‏اند.
+
 
+
در جنگ جهانى اول (1917 .م) تركان عثمانى عده كثيرى ازاقليت‏هاى ارمنى كشور خود را قتل عام كردند و گروهى از آنان گريختند و به ايران پناه آوردند و در آذربايجان و نقاط ديگر سكونت گزيدند. مذهب ملى ايشان گريگورى است كه از فرق قديم مسيحى است. ارمنيان آذربايجان غالبا در اطراف اورميه و قراداغ زندگى مى‏كنند.
+
 
+
مركز كليساى ارامنه در نزديكى ايروان (اوچ كليسا) در كشور ارمنستان است و خليفه كل آنجا مستقر است. با انقلاب كمونيستى در شوروى و مخالفت با مذهب توسط آنان، ارتباط خليفه‏گرى‏ها با مركز خليفه‏گرى ارامنه در اوچ كليسا قطع شد.
+
 
+
امور مذهبى ارامنه آذربايجان به وسيله خليفه‏گرى تبريز اداره مى‏شود و خليفه‏گرى ارامنه نيز اكنون به وسيله مركز خليفه‏گرى لبنان كه در دهكده انطلياس لبنان مستقر است اداره مى‏شود و خليفه ارامنه در ايران از سوى آنان عزل و نصب مى‏شود.
+
 
+
2ـ آشورى
+
 
+
آشورى و يا آسورى‏ها بقاياى ملت قديم كلده هستند كه از دو هزار و پانصد سال در ايران زندگى مى‏كنند سپس در دوره اشكانى و ساسانى قبول دين مسيح كرده و به يكى از مذاهب قديم آن نسطورى در آمدند.
+
 
+
آشورى‏ها، قديمى‏ترين مسيحيان ايران هستند، آشورى‏ها نخست تابع كليساى نسطورى روم بودند و در جنگ‏هاى ايران و روم مورد سوء ظن پادشاهان ساسانى بوده و گاهى قتل عام مى‏شدند. اما سرانجام از كليساى روم استقلال يافته و كمتر مورد سوء ظن و همكارى با روميان قرار گرفتند. آشوريان پيرو نسطور يوس مى‏باشند.
+
 
+
وى در سال 424 .م، در شهر اورفا نظريه جديدى را ابداع كرد و گفت عيسى عليه‏السلام داراى دو جنبه ممتاز يكى بشرى (ابن) و ديگرى الهى (اب) مى‏باشد.
+
 
+
اين نظريه مورد انكار كليساى كاتوليك قرار گرفت. اما اين نظريه در اورفا مورد پذيرش قرار گرفت و به تدريج عده زيادى از مردم شهر اورفا (مابين رود دجله و كشور روم) به مغرب ايران، آذربايجان و اطراف درياچه وان (در كشور تركيه فعلى) مهاجرت كردند و افراد زيادى به اين آيين گرويدند. اين فرقه را نسطورى و پيروان آن را آشورى مى‏نامند و رهبر مذهبى آنان را نيز مارشيمون مى‏نامند.
+
 
+
آشوريان از جهت عقايد دينى با ارامنه اختلافات اساسى دارند. آشورى‏ها در قبل از جنگ جهانى اول (1914ـ1918 .م) در حدود پنجاه هزار نفر در آذربايجان غربى و اطراف درياچه وان سكونت داشتند. اما بعد از قتل عام عثمانى‏ها به ساير نقاط كشور و برخى نيز به آمريكا مهاجرت كردند. از كليساهاى مشهور آنان در اروميه كليساى ننه مريم مى‏باشد. در گذشته آشوريان در آذربايجان غربى داراى 72 كليسا بوده‏اند.
+
 
+
در حال حاضر فقط هفتاد هزار آسورى يا آشورى در ايران بسر مى‏برند. آسوريان آذربايجان غربى در ناحيه اروميه و سلماس و سيه چشمه و رود زاب زندگى مى‏كنند.
+
 
+
هم اكنون 6416 نفر مسيحى در استان آذربايجان غربى زندگى مى‏كنند.
+
 
+
اين جمعيت 26/0 درصد از جمعيت استان را تشكيل مى‏دهند.
+
 
+
از ميان مسيحيان استان 6177 نفر در اروميه،  194 نفر در سلماس  و بقيه در ساير شهرستانهاى استان زندگى مى‏كنند.
+
 
+
3ـ يهوديان
+
 
+
حضرت موسى در چهارده قرن قبل از ميلاد مسيح به رسالت مبعوث شد.
+
 
+
در سال 585 ق.م، بخت النصر پادشاه جبار بابل به فلسطين تاخت و اورشليم را مسخر و چندين هزار يهودى را به بابل كوچ داد و مدت 80 سال يهوديان در بابل در اسارت بسر بردند و جمعى از آنها نيز به ايران مهاجرت كردند. يهوديان در دوران‏هاى مختلف به ايران كوچ نموده‏اند.
+
 
+
در سال 70 .م، با ويران ساختن اورشليم از سوى رومى‏ها، جمعى از يهوديان به ايران و بين النهرين مهاجرت نمودند و در شهرهاى مختلف ايران، همانند شهرها و روستاهاى استان آذربايجان غربى مسكن گزيدند.
+
 
+
در قبل از جنگ جهانى دوم (1944ـ1939 .م) يهوديان زيادى در اين استان زندگى مى‏كردند. اما با ظهور دولت اشغالگر اسرائيل يهوديان زيادى به آنجا مهاجرت نمودند و تعدادى نيز به ديگر شهرهاى ايران به ويژه تهران مهاجرت نمودند.
+
 
+
هم اكنون در استان آذربايجان غربى فقط 90 يهودى سكونت دارند.
+
 
+
ميسيونرهاى مذهبى در اروميه
+
 
+
به علت سكونت مسيحيان در استان آذربايجان غربى از ديرباز ميسيونرهاى مذهبى كشورهاى مختلف در اروميه حضور داشته‏اند.
+
 
+
1ـ ميسيونرهاى آمريكايى (پروتستان‏ها)
+
 
+
نخستين ميسيونرهاى مذهبى در سال 1250 ه .ق / 1834 .م، زمان سلطنت محمدشاه قاجار، از سوى كليساى پروتستان امريكا وارد اروميه شدند.
+
 
+
ميسيونرهاى مذهبى پروتستان در اروميه و اطراف آن تا سال 1851 .م، 58 باب دبستان ايجاد نمودند. همچنين آنها در اروميه به مداواى بيماران و تأسيس مدرسه طب پرداختند و مبلغين مذهبى آنان نيز به تبليغ مذهب پروتستان پرداختند كه اين عمل با مخالفت كاتوليك‏هاى اروميه روبرو شد.
+
 
+
2ـ ميسيونرهاى فرانسوى (كاتوليك‏ها)
+
 
+
در سال 1841 .م / 1257 ه .ق، ميسيون كاتوليك (لازاريست‏ها و خواهران شفقت) در اروميه مستقر شدند و اقدام به تأسيس مدرسه و تبليغات مذهبى نمودند و كتابهاى مذهبى را در اختيار مسيحيان و غير مسيحيان قرار مى‏دادند.
+
+
رئيس اين هيئت ميسيو سنتاك، نماينده پاپ در تهران نيز محسوب مى‏شد. ميسيون كاتوليك داراى نفوذ فراوانى بود. ميسيو سنتاك پس از فرار مسيحيان از اروميه پس از كشتار بزرگى كه از مسلمانان نمودند، باقى ماند و سرانجام به وسيله نيروهاى عثمانى و كردها كشته شد.
+
 
+
3ـ ميسيونرهاى انگليسى
+
 
+
انگليسى‏ها نيز به دنبال فعاليت مبلغين مذهبى آمريكايى و فرانسوى، از طرف كشيش كانتر بورى هيأتى از مبلغين خود را به اروميه اعزام نمودند.
+
 
+
4ـ ميسيونرهاى روسى
+
 
+
در سال 1900 .م، روس‏ها با مشاهده فعاليت ميسيونرهاى خارجى در اروميه و به خاطر حفظ نفوذ سياسى خود، مبلغين مسيحى، ارتدكس را به آنجا اعزام نمودند و با تأسيس مدرسه عده‏اى را به سوى مذهب ارتدكس جذب نمودند.
+
 
+
اختلافات مسيحيان و مسلمانان
+
 
+
در دوران‏هاى مختلف مسلمانان و مسيحيان در آذربايجان غربى در كمال آرامش و مسالمت در كنار يكديگر زندگى مى‏كردند. اما با شروع جنگ جهانى اول، آشوريان عثمانى كه در حدود درياچه وان زندگى مى‏كردند، به علت تمايلات مذهبى به حمايت از روس‏ها پرداختند و دولت عثمانى نيز به سركوب آشوريان كه به جيلو معروف بودند پرداخت.
+
 
+
جيلوها از خاك عثمانى به طرف آذربايجان غربى كوچ كردند و در نواحى اروميه، سلماس، خوى و ديگر مكان‏ها مسكن گزيدند.
+
با ورود 25000 تن از جيلوها  و پيوستن حدود 5000 ارمنى از ناحيه قفقاز و نخجوان (كه به قاچاق‏ها مشهور بودند) به آنان و وجود 20000 خانوار مسيحى در نواحى اروميه، سلماس، خوى تغيير ناگهانى در تركيب جمعيت نواحى آذربايجان به وجود آمد.
+
از سوى ديگر جيلوها در مناطق مختلف دست به غارت و كشتار مسلمانان زدند. اين كشتار، با قتل مارشيمون رهبر مذهبى و نظامى جيلوها به وسيله اسماعيل آقا (سيمقو) شدت پيدا كرد.
+
 
+
مسيحيان با هدايت ميسيونرهاى مذهبى همانند دكتر شيد آمريكايى به غارت و قتل‏هاى فراوان دست زدند  و با محاصره اروميه و فتح آن جمعيت بى‏شمارى اعم از مرد و زن و كودك به دست آنها كشته شدند و منازل مسلمين غارت و به آتش كشيده شد. آنان بسيارى از روحانيون را به تلافى قتل مارشيمون كشته و حاج ملا اسماعيل را سر بريدند.
+
 
+
در اين كشتارهاى فجيع، نزديك به 140000 نفر از مسلمانان كشته شدند. جنازه‏هاى مسلمين پس از روزها در خيابان افتادن، در گورهاى دسته جمعى دفن گرديد.
+
 
+
با ورود عثمانى‏ها به نواحى اروميه، بسيارى از مسيحيان به طرز خفت‏بارى شبانه در حالى كه با چشم‏هاى نگران به اموال خود نگاه مى‏كردند اروميه و نواحى آن را ترك و به هدايت انگليسى‏ها به همدان رفته و سپس به سوى عراق (كه در آن دوران تحت نفوذ انگليسى‏ها بود)، روسيه و ساير نقاط ايران رهسپار شدند.
+
 
+
اما در دوران پادشاهى رضاخان با فرمان عفو عمومى نسبت به ارامنه دوباره بسيارى از آنها به شهرهاى خود بازگشتند.
+
 
+
{{منابع}}
+
[[رده:اقلیت‌های دینی]]
+

نسخهٔ ‏۳ فروردین ۱۳۹۱، ساعت ۱۴:۳۰