ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

اقلیت‌های دینی استان کهگیلویه و بویراحمد

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
سطر ۱: سطر ۱:
 
+
[[رده:حذفیات]]
بهائيت در استان
+
 
+
زمينه‏هاى پيدايش و رشد بهائيت در استان به حدود 90 سال پيش باز مى‏گردد به علت فقر فرهنگى و پايين بودن وضعيت اقتصادى مردم بهائيت توانست به اين خطه از سرزمين ايران راه يابد.
+
 
+
چنانكه در سنت شفاهى مردم اين منطقه مشهور است فردى به نام ملا عبدالله به روستاهاى حومه امامزاده عبدالله و دهستان فعلى سادات محمودى عزيمت نمود و به مردم روستا اعلام نمود كه مى‏خواهد به فرزندان آنها را باسواد كند اما وى در خلال تدريس به آموزش مبانى بهائيت پرداخت.
+
 
+
از سوى ديگر با پشتيبانى مالى از مردم فقير سادات محمودى، مردم را به سوى بهائيت فرا خواند و برخى از افراد به خاطر مشكلات مالى و فقر به سوى اين مذهب گرايش پيدا كردند و هر روز به تعداد آنها اضافه مى‏شد. تا جايى كه در روستاهاى كتا، مرغ چنار و ميمند ظرف چند سال 64 خانواده بهايى شدند.
+
 
+
از سويى سياست‏هاى رژيم پهلوى به ويژه در دوران نخست وزيرى امير عباس هويدا در حمايت از افراد بهايى و دادن امكانات دولتى و ساير حمايت‏ها سبب جذب افراد بيشتر مى‏گرديد.
+
 
+
تا آنجا كه در كتا كه مركز بهائيان بود از امكانات آب، برق، جاده و خدمات بهداشتى برخوردار شد در حالى كه ساير مناطق از چنين امكاناتى محروم بودند و مردم ساير مناطق كه داراى مذهب شيعه بودند بيماران خود را براى مداوا به كتا مى‏بردند.
+
پس از پيروزى انقلاب اسلامى مردم كتا مورد هجوم قرار گرفتند و بسيارى از آنها به مهيار اصفهان كوچ كردند اما پس از چندى به خانه‏هاى خود بازگشتند و سياست سكوت را پيشه خود ساختند. هم اكنون بهائيان استان به صورت مخفى به تبليغات خود ادامه داده و اكثرا از وضع مالى مناسبى برخوردار هستند اما از تحصيلات عالى برخوردار نيستند.
+
 
+
بهائيان استان در بويراحمد، گچساران پراكنده‏اند و بهائيان بويراحمد با مركزيت اصفهان و بهائيان گچساران با مركزيت شيراز ارتباط دارند.
+
 
+
ـ كيش طلوعى
+
 
+
در آستانه ملى شدن صنعت نفت در سال 1330، كيش جديدى به نام كيش طلوع در ناحيه بختيارى ظهور كرد و به تدريج به نقاط عشايرى كهگيلويه و بويراحمد نيز سرايت كرد.
+
 
+
در اين سال چند نفر شياد با ريش و سبيل بلند، موهاى ژوليده و كشكول و بوق و عصا به دست، به رهبرى سيد ابوالفتح از غار كيخسرو واقع در كوه دنا در كهگيلويه حركت كرده و پس از عبور از رودخانه خرسان به خاك جانكى رفتند و از آنجا به دهستان امامزاده شاه قطب الدين واقع در سه دهستان بختيارى رفتند و در اين سه دهستان كه به واسطه كوههاى عظيم و مرتفعى كه دور تا دور آن كشيده، مردمش از كوچكترين آثار تمدن محروم مانده‏اند و زندگى آنها با انسانهاى عصر حجر شبيه است و نژاد آنها مخلوطى از بويراحمد و بختيارى است، شروع به فعاليت كردند. اساس مسلك جديد آميخته‏اى از آيين مزدك، اسلام و مرام كمونيست بود.
+
 
+
در اين آيين مردها را ملزم مى‏ساخت سر خود را با تيغ تراشيده و زنان چادر پوشيده و دور كمر را با كمربند سياه ببندند.
+
 
+
آنان زنان را موجب تباهى و نيستى دانسته و به نوعى اشتراك قائل بوده و نوعى بى‏رغبتى به دنيا، مال و زن را تشويق مى‏كردند.
+
 
+
اين شيادان دين ساز خود را پيامبر الهى دانسته و با اعمال خارق العاده روز به روز مردم بيشترى را به دور خود جمع مى‏كردند.
+
 
+
پيامبران دروغين در حالى كه پرچمى سبز رنگ در دست داشتند، چنين تبليغ مى‏كردند كه هر كس در كنار ما قرار بگيرد و چشم بر اين پرچم بدوزد گناه او بخشيده خواهد شد و مردم را تهديد مى‏كردند هر كس به دين ما نگرود مورد غضب قرار گرفته و به سگ و گربه تبديل خواهد شد و اگر بيشتر مورد غضب ما قرار بگيرد در دنيا او را گرفتار بليات خواهيم كرد.
+
 
+
اين تفكر تا آنجا در ميان مردم مناطق بويراحمد و كهگيلويه نفوذ كرده بود و موجبات تألمات روحى مردم ايل‏ها را فراهم كرده بود كه مردم با تشكيل اجتماعات و گفتن شعارهاى دينى و سينه‏زنى و خواندن اين بيت:
+
 
+
مه كه مهر على در دل مه گاو و گله سى چنمه
+
 
+
تا حدى اين مراسم مردم را تحت تأثير قرار مى‏داد كه برخى از مردم دچار غش مى‏شدند و با اذكار رهبر طلوعيان (سر طلوع) به هوش مى‏آمدند.
+
 
+
اين افكار چنان در مردم نفوذ كرد كه حتى دزدان اموال دزدى شده را به صاحبان اموال باز پس مى‏دادند و به خيل طلوعيان مى‏پيوستند. از سوى ديگر مردان و زنان گناهكار به اعتراف مى‏پرداختند.
+
 
+
طلوعيان در بين مردم چنين تبليغ مى‏كردند كه به زودى امام زمان عليه‏السلام ظهور خواهد كرد و ريشه ظلم و ستم را بر خواهد كند. مردم ايلات نيز دسته، دسته به سوى طلوعيان آمده و با تقديم هدايا و نذورات به طلوعيان تقرب مى‏جستند.
+
 
+
در اين ميان بازار ملا آقا بابا (از مردم روستاى نزديك ياسوج) از ديگران گرم‏تر بود و مردم گروه گروه از نقاط بويراحمد، حتى ممسنى، به زيارت او مى‏آمدند. عاقبت با دخالت نيروهاى ارتش و ژاندارمرى به حيات اجتماعى طلوعيان خاتمه داده شد.
+
+
 
+
{{منابع}}
+
[[رده:اقلیت‌های دینی]]
+

نسخهٔ ‏۳ فروردین ۱۳۹۱، ساعت ۱۴:۳۰