اوقات فراغت در استان زنجان
از ویکی اطلس فرهنگی ایران
مدیر سیستم (بحث | مشارکتها) جز (۱ نسخه) |
|||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
+ | يكى از مسائلى كه جوامع مختلف با آن درگير مىباشند، مسئله اوقات فراغت است. در كشورهاى پيشرفته به اين موضوع اهميت فراوانى داده مىشود اما در جوامعى كه دچار مشكلات اقتصادى هستند، پرداختن به موضوع تفريح و اوقات فراغت تجملى و اضافى به نظر مىرسد. | ||
+ | |||
+ | اين بىتوجهى و كم اهميت جلوه دادن موضوع، ضرر وزيانهاى بسيار سنگينى را براى جامعه به ارمغان مىآورد. | ||
+ | |||
+ | غفلت از موضوع اوقات فراغت موجب خشك شدن استعدادها، پرورش نيافتن نبوغ و بالاتر از همه اينها بىتوجهى به پرورش نسل جوان مىباشد. رد پاى بسيارى از معضلات اجتماعى را بايد در نحوه گذران اوقات فراغت جستجو كرد. | ||
+ | |||
+ | مشكلاتى نظير اعتياد به مواد مخدر ريشه در اين موضوع دارند. فرد معتاد در بادى امر مىخواهد تفريح نمايد و به نحوى از اوقات فراغت خود لذت ببرد. بدون استشنا و ترديد اين لذت سرانجام به ذلت مبدل مىشود. | ||
+ | |||
+ | با توجه به مسائل فوق و با عنايت به اينكه استان زنجان داراى جمعيت بسيار جوانى مىباشد، توجه به مسئله اوقات فراغت بايستى يكى از اولويتهاى مهم برنامهريزى در استان باشد. | ||
+ | |||
+ | در سال 1375 اين استان داراى 300194 نفر جمعيت 11 ـ 24 ساله بوده است و از اين تعداد 266364 نفر دانشآموز بودهاند. | ||
+ | |||
+ | در ايام تابستان اين حجم عظيم جمعيت رها مىشوند و شايسته است كه سازمانها و نهادهاى مختلف در پر كردن اوقات فراغت آنها اقدامات مناسب و هماهنگى را انجام دهند. | ||
+ | |||
+ | در اين راستا سازمانهايى چون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامى، اداره كل تربيت بدنى، سازمان تبليغات اسلامى، اداره كل آموزش و پرورش و بسيارى از مؤسسات خصوصى و دولتى ديگر فعاليت دارند. | ||
+ | |||
+ | در سال 1378 اداره كل تربيت بدنى با برگزارى مسابقات دو ميدانى، تنيس روى ميز، بدمينتون، ژيمناستيك، فوتبال، واليبال، دوچرخه سوارى، كشتى توانسته عده زيادى از جوانان را جذب نمايد و اوقات فراغت آنها را به نحو مطلوب پر نمايد. | ||
+ | |||
+ | اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان در سال 1379 با ايجاد 63 پايگاه اوقات فراغت و با تشكيل 737 كلاس در استان توانسته است 17133 نفر را جذب نمايد و اوقات فراغت آنها را در ايام تابستان به نحو مطلوب پر نمايد. | ||
+ | |||
+ | كلاسهاى برگزار شده از سوى اين اداره كل شامل آموزش روخوانى، تجويد، قرائت و حفظ قرآن كريم، خوشنويسى، كامپيوتر، هنرهاى تجسمى و صنايع دستى، طراحى و گرافى، سفالگرى، گلدوزى، گل چينى، گيپور بافى، سفره آرائى، نقاشى، موسيقى و كلاس ولايت و امامت بوده است. | ||
+ | |||
+ | همچنين اين اداره كل با برگزارى اردوهايى سياحتى وزيارتى، مسابقات علمى، فرهنگى، عقيدتى و ورزشى، كلاسهاى آموزش فوتبال و واليبال و بسكتبال، كلاسهاى آموزش تئاتر، بازيگرى، نمايشنامه نويسى و كارگردانى، آموزش عكاسى و فيلم بردارى توانسته نقش مؤثرى را در زمينه اوقات فراغت جوانان ايفا نموده باشد. | ||
+ | |||
+ | سازمان تبليغات اسلامى استان نيز با برگزارى كلاسهاى قرآن و احكام، كلاسهاى آموزش خياطى و خطاطى و نقاشى و برنامههاى مختلف ورزشى در سطوح مختلف سنى گامهاى مؤثرى را در پر كردن مطلوب اوقات فراغت جوانان برداشته است. | ||
+ | |||
+ | هر چند كه اين فعاليتها قابل توجه مىباشند. اما به علت بالا بودن جمعيت جوان، اين فعاليتها و امكانات جوابگوى اين جمعيت نمىباشند. | ||
+ | |||
+ | تحقيقات صورت پذيرفته در اين راستا نشان مىدهند كه كمبود امكانات ورزشى ـ تفريحى و فرهنگى، عدم درك مشكلات جوانان ازسوى خانواده و جامعه، نداشتن آزادى عمل از طرف خانواده، ضعف مالى و مشكلات رفاهى، بى برنامگى و خوب نبودن برنامههاى تلويزيون از مشكلات عمده جوانان در زمينه گران اوقات فراغت مىباشند. | ||
+ | |||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
[[رده:اوقات فراغت]] | [[رده:اوقات فراغت]] |
نسخهٔ کنونی تا ۶ آبان ۱۳۹۱، ساعت ۱۶:۴۴
يكى از مسائلى كه جوامع مختلف با آن درگير مىباشند، مسئله اوقات فراغت است. در كشورهاى پيشرفته به اين موضوع اهميت فراوانى داده مىشود اما در جوامعى كه دچار مشكلات اقتصادى هستند، پرداختن به موضوع تفريح و اوقات فراغت تجملى و اضافى به نظر مىرسد.
اين بىتوجهى و كم اهميت جلوه دادن موضوع، ضرر وزيانهاى بسيار سنگينى را براى جامعه به ارمغان مىآورد.
غفلت از موضوع اوقات فراغت موجب خشك شدن استعدادها، پرورش نيافتن نبوغ و بالاتر از همه اينها بىتوجهى به پرورش نسل جوان مىباشد. رد پاى بسيارى از معضلات اجتماعى را بايد در نحوه گذران اوقات فراغت جستجو كرد.
مشكلاتى نظير اعتياد به مواد مخدر ريشه در اين موضوع دارند. فرد معتاد در بادى امر مىخواهد تفريح نمايد و به نحوى از اوقات فراغت خود لذت ببرد. بدون استشنا و ترديد اين لذت سرانجام به ذلت مبدل مىشود.
با توجه به مسائل فوق و با عنايت به اينكه استان زنجان داراى جمعيت بسيار جوانى مىباشد، توجه به مسئله اوقات فراغت بايستى يكى از اولويتهاى مهم برنامهريزى در استان باشد.
در سال 1375 اين استان داراى 300194 نفر جمعيت 11 ـ 24 ساله بوده است و از اين تعداد 266364 نفر دانشآموز بودهاند.
در ايام تابستان اين حجم عظيم جمعيت رها مىشوند و شايسته است كه سازمانها و نهادهاى مختلف در پر كردن اوقات فراغت آنها اقدامات مناسب و هماهنگى را انجام دهند.
در اين راستا سازمانهايى چون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامى، اداره كل تربيت بدنى، سازمان تبليغات اسلامى، اداره كل آموزش و پرورش و بسيارى از مؤسسات خصوصى و دولتى ديگر فعاليت دارند.
در سال 1378 اداره كل تربيت بدنى با برگزارى مسابقات دو ميدانى، تنيس روى ميز، بدمينتون، ژيمناستيك، فوتبال، واليبال، دوچرخه سوارى، كشتى توانسته عده زيادى از جوانان را جذب نمايد و اوقات فراغت آنها را به نحو مطلوب پر نمايد.
اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان در سال 1379 با ايجاد 63 پايگاه اوقات فراغت و با تشكيل 737 كلاس در استان توانسته است 17133 نفر را جذب نمايد و اوقات فراغت آنها را در ايام تابستان به نحو مطلوب پر نمايد.
كلاسهاى برگزار شده از سوى اين اداره كل شامل آموزش روخوانى، تجويد، قرائت و حفظ قرآن كريم، خوشنويسى، كامپيوتر، هنرهاى تجسمى و صنايع دستى، طراحى و گرافى، سفالگرى، گلدوزى، گل چينى، گيپور بافى، سفره آرائى، نقاشى، موسيقى و كلاس ولايت و امامت بوده است.
همچنين اين اداره كل با برگزارى اردوهايى سياحتى وزيارتى، مسابقات علمى، فرهنگى، عقيدتى و ورزشى، كلاسهاى آموزش فوتبال و واليبال و بسكتبال، كلاسهاى آموزش تئاتر، بازيگرى، نمايشنامه نويسى و كارگردانى، آموزش عكاسى و فيلم بردارى توانسته نقش مؤثرى را در زمينه اوقات فراغت جوانان ايفا نموده باشد.
سازمان تبليغات اسلامى استان نيز با برگزارى كلاسهاى قرآن و احكام، كلاسهاى آموزش خياطى و خطاطى و نقاشى و برنامههاى مختلف ورزشى در سطوح مختلف سنى گامهاى مؤثرى را در پر كردن مطلوب اوقات فراغت جوانان برداشته است.
هر چند كه اين فعاليتها قابل توجه مىباشند. اما به علت بالا بودن جمعيت جوان، اين فعاليتها و امكانات جوابگوى اين جمعيت نمىباشند.
تحقيقات صورت پذيرفته در اين راستا نشان مىدهند كه كمبود امكانات ورزشى ـ تفريحى و فرهنگى، عدم درك مشكلات جوانان ازسوى خانواده و جامعه، نداشتن آزادى عمل از طرف خانواده، ضعف مالى و مشكلات رفاهى، بى برنامگى و خوب نبودن برنامههاى تلويزيون از مشكلات عمده جوانان در زمينه گران اوقات فراغت مىباشند.