صنایع دستی در استان یزد
از ویکی اطلس فرهنگی ایران
مدیر سیستم (بحث | مشارکتها) |
|||
(یک ویرایش میانی توسط یک کاربر نشان داده نشدهاست) | |||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
[[رده:صنایع دستی]] | [[رده:صنایع دستی]] | ||
+ | در استان يزد موقعيت خاص آب و هوايى، وضعيت اقتصادى و دورافتادگى و نيازها، از عوامل روى آوردن مردم به صنايع دستى بوده كه اين صنايع از زمانهاى بسيار دور تا به امروز مورد توجه صنعتگران هنرمند و مردم هنرشناس كشور قرار گرفت. تا پايان سال 1377 تعداد 2054 خانوار در 89 كارگاه تحت پوشش سازمان صنايع دستى در اين استان فعاليت داشتهاند. | ||
+ | |||
+ | تعدادى از صنايع دستى اين استان عبارت است از: | ||
+ | |||
+ | قالى بافى | ||
+ | |||
+ | عمدهترين صنعت دستى يزد فرشبافى است. هم اكنون در استان يزد، 65000 دار قالى برپاست و 130000 بافنده به اين هنر ديرينه اشتغال دارند. | ||
+ | |||
+ | توليد متوسط 5 متر مربع در سال به ازاى هر بافنده حاصل آن است. از توليدات قالى و دستباف استان 5 درصد مصرف داخل استان، 45 درصد خارج از استان و 50 درصد راهى بازارهاى خارج از كشور مىشود. | ||
+ | |||
+ | نقشهاى اصيل فرش يزد به نامهاى: هراتى، گل و ماهى، سردار جنگل و كرمانى است. 75% فرش استان از خامه پشم و 25% از خامه كرك بافته مىشود. | ||
+ | |||
+ | زيلو بافى | ||
+ | |||
+ | از ديگر زيراندازهاى معروف يزد زيلو است كه تا مدتى پيش صدها خانوار از توليد آن امرار معاش مىكردند. | ||
+ | |||
+ | مركز زيلوبافى استان، شهرستان ميبد است و قدمت زيلوبافى در اين شهر به دوره پيش از اسلام مىرسد. | ||
+ | |||
+ | زيلو يكى از مناسبترين و با دوامترين كف پوشها، به ويژه براى مناطق كويرى است. هم اكنون زيلوهاى مرغوب به نام زيلوى نفتال شهرت دارند. | ||
+ | |||
+ | در حال حاضر بيشتر توليد زيلو به مصرف كفپوش مساجد و تكايا مىرسد. | ||
+ | |||
+ | قديمىترين زيلو با قرنها سابقه بافت هم اكنون در مسجد جامع ميبد است. نقشهاى زيلو به نامهاى پرت توره، زلفك، ركنه دونى (ركن الدين)، هشت پر كوچك و هشت پر بزرگ، بند رومى و كليد مشهورند. | ||
+ | |||
+ | زيلوها غالبا با سفارش قبلى بازرگانان و اشخاص بافته مىشده و در گذشته يكى از اقلام مهم تجارت استان بوده است. | ||
+ | |||
+ | دست بافى (شعر بافى) | ||
+ | |||
+ | اين صنعت داراى رشتههاى مختلف است. اساس كار شعر بافان دستگاههاى چوبى است كه به اقتضاى نوع توليد در ابعاد مختلف طراحى و ساخته مىشود. | ||
+ | |||
+ | ابتدا زنان خانهدار بر روى اين دستگاهها كار مىكردند و شايد ابتكار و اختراعش نيز از آنان باشد، اما در مراحل بعدى كار به صورت كارگاهى و مردانه درآمد. كارهاى شعربافى متنوع و دست بافتههاى آن به شرح زير است: | ||
+ | |||
+ | ـ ترمه | ||
+ | |||
+ | ترمه پارچهاى است در نهايت زيبايى كه تار آن از ابريشم طبيعى تابيده شده و پودش از ابريشم، نخ، پشم و كرك الوان است. در قديم ترمه را با انگشتان دست مىبافتند و از اين جهت به «انگشت باف» هم شهرت داشت. اما در حال حاضر توليد آن نيمه دستى است. | ||
+ | |||
+ | ترمه در انواع شال چارقدى، شالبندى، شال راه راه، شال محرمات، شال اتابكى، شال كشميرى، شال رضايى، شال اميرى و شال يزدى بافته مىشود. | ||
+ | |||
+ | نقشهاى عمده ترمه، بته جقه، شاخ گوزنى و گل شاه عباسى (گل محمدى) است. اين صنعت در ايران سابقهاى 400 ساله دارد و ابتدا توسط زرتشتيان از آن براى تهيه شلوارهاى گبرى كه مخصوص مجالس جشن و عروسىشان است، بهره مىگرفتند. | ||
+ | |||
+ | ـ زرى | ||
+ | |||
+ | از بافتههاى قديمى است و قدمت آن به دوره ساسانيان مىرسد. مراكز عمده توليد آن در گذشته اصفهان، ابيانه، يزد و كاشان بوده است. ماده اوليه آن ابريشم طبيعى و نخ زرى است. | ||
+ | |||
+ | ـ مخمل | ||
+ | |||
+ | توليد اين پارچه كه به طور دستباف در يزد انجام مىشود، بافته نفيسى را به دست مىدهد كه هر بينندهاى را به تحسين وا مىدارد. در بافت مخمل از ابريشم طبيعى استفاده مىشود. | ||
+ | |||
+ | ـ شمد | ||
+ | |||
+ | نوعى پارچه نازك است كه در بافت آن نخ پنبه يا ابريشم مصنوعى به كار رفته و در فصل تابستان به عنوان روانداز از آن استفاده مىكنند. شمد اغلب داراى نقشهاى ساده و به صورت چهارخانه است. | ||
+ | |||
+ | ـ چادر شب | ||
+ | |||
+ | چادر شب نوعى ديگر از دست بافتههايى است كه در شهرستان يزد، اردكان و بخش زارچ مىبافند. چادر شب دو نوع است: نوع اول كه نازك و منقوش است و به نام «چادر شب رختخواب پيچ» معروف است و نوع دوم كه ضخامت بيشترى داشته و «چادر شب صحرايى» نام دارد كه براى حمل علوفه و محصولات كشاورزى استفاده مىشود و داراى نقشهاى راه راه است. | ||
+ | |||
+ | ـ دستمال | ||
+ | |||
+ | دستمال يزدى در ابعاد مختلف و طرحهاى متنوع براى مصارف گوناگون توليد مىشود. انواع اين دستمالها به نامهاى: عشايرى، ابريشمى و مرسريزه معروف است. ماده اوليه اين بافتهها ابريشم مصنوعى است. | ||
+ | |||
+ | ـ دارايى (ايكات) | ||
+ | |||
+ | دارايى از بافتههاى زيبا و ويژه يزد است. براى تهيه دارايى نخهاى تار را قبل از بافت به روشهاى خاص رنگ مىكنند كه به تدريج رنگها در حين بافت مشخص مىشود. ماده اوليه آن ابريشم طبيعى بوده ولى در حال حاضر نخ ويسكوز است. | ||
+ | |||
+ | ـ روتختى | ||
+ | |||
+ | از ديگر فرآوردههاى كارگاههاى دستبافى، توليد انواع روتختى در ابعاد 240×300 سانتىمتر است. ماده اوليه آن از نخ ويسكوز و پشم است. | ||
+ | |||
+ | ـ خورجين بافى (لبافى) | ||
+ | |||
+ | بافت خورجين كه وسيلهاى است براى حمل بار، از قديم در شهرهاى اشكذر و اردكان معمول بوده است. خورجين بر روى دارهاى عمودى و شبيه زيلو با نقش كمترى بافته مىشود. ماده اوليه خورجين نخ پنبهاى است. | ||
+ | |||
+ | ـ جيم | ||
+ | |||
+ | جيم بافتهاى ساده و يكرنگ است، مانند ارمك و كرباس كه به وسيله زنان در خانه توليد مىشود. ماده اوليه آن نخ پنبهاى و براى تهيه لباس (عمدتا شلوار) از آن استفاده مىشود. | ||
+ | |||
+ | ـ سجاده | ||
+ | |||
+ | از سجاده عمدتا براى اداى فريضه نماز استفاده مىشود و طرح و رنگ خاص خودش را دارد. ماده اوليه آن نخ پنبهاى كه در رنگهاى سياه و آبى توليد مىشود. | ||
+ | |||
+ | ـ پتو | ||
+ | |||
+ | توليد پتوى دستباف در بخشهاى: اشكذر و خرانق به طور خانگى توسط زنان مرسوم است. ابعاد بافت، نوارى است به عرض 50 و طول 22 متر كه بعد از چهار تكه شدن به هم دوخته شده، پتو به دست مىآيد. | ||
+ | |||
+ | ـ بقچه، لنگ | ||
+ | |||
+ | اين بافتهها بيشتر به صورت پارچههاى الوان و با رنگهاى شاد در ابعاد 150×110 سانتىمتر توليد مىشود كه بيشتر به مصرف بقچه و لنگ حمام مىرسد. براى بافت لنگ غالبا از نخ پنبهاى استفاده مىشود. | ||
+ | |||
+ | ـ احرامى، قناويز، دندانى | ||
+ | |||
+ | پارچه احرامى با تار و پود پنبهاى معمولاً در اندازه 70×100 سانتىمتر و 120×90 سانتىمتر تهيه مىشود. اين پارچه بيشتر مورد مصرف حجاج قرار مىگيرد. قناويز نوعى پارچه است كه در گذشته در يزد بافته مىشده ولى در حال حاضر توليد نمىشود. نخ مورد مصرف اين پارچه ابريشم بود. دندانى يا گل خورد كه به جامه زرتشتيان يزد شهرت دارد، داراى شيوه بافتى ظاهرا ساده، اما پر زحمت است. | ||
+ | |||
+ | ـ شال بافى | ||
+ | |||
+ | تهيه پارچهاى به نام «شال» نيز در شهر يزد در گذشته معمول بوده كه به صورت كارگاهى توليد مىشود. قسمت عمده مواد اوليه آن نخ پنبهاى است. | ||
+ | |||
+ | ـ سفره | ||
+ | |||
+ | در بسيارى از مناطق روستايى كه بافندگى در آنها رواج دارد، تهيه نوعى سفره مربع شكل در ابعاد 90×90 سانتىمتر نيز رايج است. براى تهيه اين نوع سفره از نخ پنبهاى توسط زنان به صورت خانگى و يا دستگاه چالهاى بافته و توسط خود بافنده رنگرزى مىشود. | ||
+ | |||
+ | ـ روفرشى | ||
+ | |||
+ | نوعى پارچه نخ پنبهاى نسبتا ضخيم است كه معمولاً با عرض 95 سانتىمتر و به رنگهاى سياه و سفيد يا آبى و سفيد به صورت راه راه بافته مىشود و به تناسب سطح فرش به عنوان روفرشى از آن استفاده مىكنند. | ||
+ | |||
+ | سفال و سراميك | ||
+ | |||
+ | سفالگرى از قديمىترين و شايد نخستين صنعت دست ساخت بشر از خاك بوده كه قدمت آن در ايران به 6000 سال قبل از ميلاد مىرسد. ميبد مركز مهم سفال و سراميك استان يزد است كه عمده فعاليتهاى سفال و سراميك در آنجا متمركز شده است. در اصطلاح محلى به توليدات سفال «كِواره» مىگويند. | ||
+ | |||
+ | با استفاده از منابع گل رس و با برخوردارى از قرنها تجربه و كار آزمودگى توليد انواع ظروف سفالى و سراميك در ميبد رواج دارد. بخش عمدهاى از سفالينههاى ميبد در داخل استان مصرف مىگردد و بخشى نيز راهى بازارهاى داخلى و خارجى مىشود. سفال و سراميك ميبد با نقشهاى اصيل «مرغ و ماهى» و «خورشيد خانم» شهرت دارد. كِوارههاى ساخت ميبد اساسا سه گونه است: 1ـ سفال ساده بى لعاب؛ 2ـ سفال لعابدار؛ 3ـ اشياء كاشى و سراميك. | ||
+ | |||
+ | گيوه بافى | ||
+ | |||
+ | زنان روستايى در اوقات بىكارى خود با استفاده از ابزارهاى ساده، رويه گيوه مىبافند. در مناطقى چون تفت، مهريز، نير، خونزا، بغداد آباد و بهاباد هنوز فعاليت گيوهبافى ادامه دارد. ماده اوليه گيوه نخ پنبه است. پس از مرحله بافت، رويه بايستى به تخت دوخته شود. كار تهيه تخت و دوخت به وسيله مردان انجام مىگيرد كه به آن «تخت كشى» مىگويند. | ||
+ | |||
+ | آهنگرى (چيلانگرى) | ||
+ | |||
+ | آهنگران قديمى يزد با استفاده از وسايلى ساده نظير دم و انبر و چكش به توليد ابزارآلات مورد نياز مردم چون قپان، قندچين، چاقو، زنجير، انبر، قفل و كارد مىپردازند كه مركز اين كار در نواحى مهريز، عقدا، ندوشن، سخويد، اردكان و خضرآباد است. | ||
+ | |||
+ | حصير بافى | ||
+ | |||
+ | حصير بافى با بافت بوريا از قديمىترين صنايع دستى در ايران است. در استان يزد در مناطقى چون بافق، بهاباد، مباركه و روستاى زدين اردكان بافت حصير با استفاده از الياف درخت خرما رواج دارد. انواع توليدات آنها شامل حصير، زيرانداز، انواع كلاه، بادبزن، جارو، سبد و پادرى است. | ||
+ | |||
+ | كاشىسازى | ||
+ | |||
+ | كاشيهاى زيبا و گوناگون سنتى، حاصل كار صنعتگران و هنرمندان اين رشته است. اين هنر در استان يزد قدمتى 700 ساله دارد. هنرمندان ابتدا اشكال مورد نظر كاشى را تهيه و سپس بر روى آنها نقاشى و لعاب و پخت مىكنند. انواع كاشى عبارتند از: كاشى يزدى، كاشى كمك، كاشى شبكه، كاشى شش گوش، كاشى حاشيه، كاشى اكمند، جوك و كاشى هفت رنگ. | ||
+ | |||
+ | سريشم سازى | ||
+ | |||
+ | سريشم نوعى چسب حيوانىاست. براى ساخت سريشم، نخست ضايعات پوست، استخوان و پيه را در ديگ مخصوص مىپزند و به صورت مايع غليظى درآورده و پس از پهن كردن و خشك نمودن، بسته بندى شده آماده مصرف مىگردد. اين چسب بيشتر به مصرف خاتم كارى مىآيد. مهريز از جمله مراكز توليد سريشم است. | ||
+ | |||
+ | شيرينى پزى | ||
+ | |||
+ | شيرينى پزان يزد را در اصطلاح «خليفه» يا «حاج خليفه» مىنامند. اين خليفههاى هنرمند از 70 سال پيش كه كار شيرينى سازى و شيرينىپزى با دست انجام مىشد، تا به امروز كه قسمت اعظم آنرا ماشينى انجام مىدهد، هنوز هم با دقت و مهارت و حوصله اين سوغات معروف يزد را به ساير نقاط كشور و حتى ديگر كشورهاى جهان عرضه مىدارند. | ||
+ | |||
+ | برخى از مهمترين شيرينىهاى يزد عبارتند از: باقلوا، زولبيا، لوز پسته، گوش فيل، قطاب، لوز بيدمشك، نان برنجى، كيك يزدى، پشمك، لوز نارگيل، حاجى بادام. |
نسخهٔ کنونی تا ۲۱ اسفند ۱۳۹۰، ساعت ۱۸:۳۲
در استان يزد موقعيت خاص آب و هوايى، وضعيت اقتصادى و دورافتادگى و نيازها، از عوامل روى آوردن مردم به صنايع دستى بوده كه اين صنايع از زمانهاى بسيار دور تا به امروز مورد توجه صنعتگران هنرمند و مردم هنرشناس كشور قرار گرفت. تا پايان سال 1377 تعداد 2054 خانوار در 89 كارگاه تحت پوشش سازمان صنايع دستى در اين استان فعاليت داشتهاند.
تعدادى از صنايع دستى اين استان عبارت است از:
قالى بافى
عمدهترين صنعت دستى يزد فرشبافى است. هم اكنون در استان يزد، 65000 دار قالى برپاست و 130000 بافنده به اين هنر ديرينه اشتغال دارند.
توليد متوسط 5 متر مربع در سال به ازاى هر بافنده حاصل آن است. از توليدات قالى و دستباف استان 5 درصد مصرف داخل استان، 45 درصد خارج از استان و 50 درصد راهى بازارهاى خارج از كشور مىشود.
نقشهاى اصيل فرش يزد به نامهاى: هراتى، گل و ماهى، سردار جنگل و كرمانى است. 75% فرش استان از خامه پشم و 25% از خامه كرك بافته مىشود.
زيلو بافى
از ديگر زيراندازهاى معروف يزد زيلو است كه تا مدتى پيش صدها خانوار از توليد آن امرار معاش مىكردند.
مركز زيلوبافى استان، شهرستان ميبد است و قدمت زيلوبافى در اين شهر به دوره پيش از اسلام مىرسد.
زيلو يكى از مناسبترين و با دوامترين كف پوشها، به ويژه براى مناطق كويرى است. هم اكنون زيلوهاى مرغوب به نام زيلوى نفتال شهرت دارند.
در حال حاضر بيشتر توليد زيلو به مصرف كفپوش مساجد و تكايا مىرسد.
قديمىترين زيلو با قرنها سابقه بافت هم اكنون در مسجد جامع ميبد است. نقشهاى زيلو به نامهاى پرت توره، زلفك، ركنه دونى (ركن الدين)، هشت پر كوچك و هشت پر بزرگ، بند رومى و كليد مشهورند.
زيلوها غالبا با سفارش قبلى بازرگانان و اشخاص بافته مىشده و در گذشته يكى از اقلام مهم تجارت استان بوده است.
دست بافى (شعر بافى)
اين صنعت داراى رشتههاى مختلف است. اساس كار شعر بافان دستگاههاى چوبى است كه به اقتضاى نوع توليد در ابعاد مختلف طراحى و ساخته مىشود.
ابتدا زنان خانهدار بر روى اين دستگاهها كار مىكردند و شايد ابتكار و اختراعش نيز از آنان باشد، اما در مراحل بعدى كار به صورت كارگاهى و مردانه درآمد. كارهاى شعربافى متنوع و دست بافتههاى آن به شرح زير است:
ـ ترمه
ترمه پارچهاى است در نهايت زيبايى كه تار آن از ابريشم طبيعى تابيده شده و پودش از ابريشم، نخ، پشم و كرك الوان است. در قديم ترمه را با انگشتان دست مىبافتند و از اين جهت به «انگشت باف» هم شهرت داشت. اما در حال حاضر توليد آن نيمه دستى است.
ترمه در انواع شال چارقدى، شالبندى، شال راه راه، شال محرمات، شال اتابكى، شال كشميرى، شال رضايى، شال اميرى و شال يزدى بافته مىشود.
نقشهاى عمده ترمه، بته جقه، شاخ گوزنى و گل شاه عباسى (گل محمدى) است. اين صنعت در ايران سابقهاى 400 ساله دارد و ابتدا توسط زرتشتيان از آن براى تهيه شلوارهاى گبرى كه مخصوص مجالس جشن و عروسىشان است، بهره مىگرفتند.
ـ زرى
از بافتههاى قديمى است و قدمت آن به دوره ساسانيان مىرسد. مراكز عمده توليد آن در گذشته اصفهان، ابيانه، يزد و كاشان بوده است. ماده اوليه آن ابريشم طبيعى و نخ زرى است.
ـ مخمل
توليد اين پارچه كه به طور دستباف در يزد انجام مىشود، بافته نفيسى را به دست مىدهد كه هر بينندهاى را به تحسين وا مىدارد. در بافت مخمل از ابريشم طبيعى استفاده مىشود.
ـ شمد
نوعى پارچه نازك است كه در بافت آن نخ پنبه يا ابريشم مصنوعى به كار رفته و در فصل تابستان به عنوان روانداز از آن استفاده مىكنند. شمد اغلب داراى نقشهاى ساده و به صورت چهارخانه است.
ـ چادر شب
چادر شب نوعى ديگر از دست بافتههايى است كه در شهرستان يزد، اردكان و بخش زارچ مىبافند. چادر شب دو نوع است: نوع اول كه نازك و منقوش است و به نام «چادر شب رختخواب پيچ» معروف است و نوع دوم كه ضخامت بيشترى داشته و «چادر شب صحرايى» نام دارد كه براى حمل علوفه و محصولات كشاورزى استفاده مىشود و داراى نقشهاى راه راه است.
ـ دستمال
دستمال يزدى در ابعاد مختلف و طرحهاى متنوع براى مصارف گوناگون توليد مىشود. انواع اين دستمالها به نامهاى: عشايرى، ابريشمى و مرسريزه معروف است. ماده اوليه اين بافتهها ابريشم مصنوعى است.
ـ دارايى (ايكات)
دارايى از بافتههاى زيبا و ويژه يزد است. براى تهيه دارايى نخهاى تار را قبل از بافت به روشهاى خاص رنگ مىكنند كه به تدريج رنگها در حين بافت مشخص مىشود. ماده اوليه آن ابريشم طبيعى بوده ولى در حال حاضر نخ ويسكوز است.
ـ روتختى
از ديگر فرآوردههاى كارگاههاى دستبافى، توليد انواع روتختى در ابعاد 240×300 سانتىمتر است. ماده اوليه آن از نخ ويسكوز و پشم است.
ـ خورجين بافى (لبافى)
بافت خورجين كه وسيلهاى است براى حمل بار، از قديم در شهرهاى اشكذر و اردكان معمول بوده است. خورجين بر روى دارهاى عمودى و شبيه زيلو با نقش كمترى بافته مىشود. ماده اوليه خورجين نخ پنبهاى است.
ـ جيم
جيم بافتهاى ساده و يكرنگ است، مانند ارمك و كرباس كه به وسيله زنان در خانه توليد مىشود. ماده اوليه آن نخ پنبهاى و براى تهيه لباس (عمدتا شلوار) از آن استفاده مىشود.
ـ سجاده
از سجاده عمدتا براى اداى فريضه نماز استفاده مىشود و طرح و رنگ خاص خودش را دارد. ماده اوليه آن نخ پنبهاى كه در رنگهاى سياه و آبى توليد مىشود.
ـ پتو
توليد پتوى دستباف در بخشهاى: اشكذر و خرانق به طور خانگى توسط زنان مرسوم است. ابعاد بافت، نوارى است به عرض 50 و طول 22 متر كه بعد از چهار تكه شدن به هم دوخته شده، پتو به دست مىآيد.
ـ بقچه، لنگ
اين بافتهها بيشتر به صورت پارچههاى الوان و با رنگهاى شاد در ابعاد 150×110 سانتىمتر توليد مىشود كه بيشتر به مصرف بقچه و لنگ حمام مىرسد. براى بافت لنگ غالبا از نخ پنبهاى استفاده مىشود.
ـ احرامى، قناويز، دندانى
پارچه احرامى با تار و پود پنبهاى معمولاً در اندازه 70×100 سانتىمتر و 120×90 سانتىمتر تهيه مىشود. اين پارچه بيشتر مورد مصرف حجاج قرار مىگيرد. قناويز نوعى پارچه است كه در گذشته در يزد بافته مىشده ولى در حال حاضر توليد نمىشود. نخ مورد مصرف اين پارچه ابريشم بود. دندانى يا گل خورد كه به جامه زرتشتيان يزد شهرت دارد، داراى شيوه بافتى ظاهرا ساده، اما پر زحمت است.
ـ شال بافى
تهيه پارچهاى به نام «شال» نيز در شهر يزد در گذشته معمول بوده كه به صورت كارگاهى توليد مىشود. قسمت عمده مواد اوليه آن نخ پنبهاى است.
ـ سفره
در بسيارى از مناطق روستايى كه بافندگى در آنها رواج دارد، تهيه نوعى سفره مربع شكل در ابعاد 90×90 سانتىمتر نيز رايج است. براى تهيه اين نوع سفره از نخ پنبهاى توسط زنان به صورت خانگى و يا دستگاه چالهاى بافته و توسط خود بافنده رنگرزى مىشود.
ـ روفرشى
نوعى پارچه نخ پنبهاى نسبتا ضخيم است كه معمولاً با عرض 95 سانتىمتر و به رنگهاى سياه و سفيد يا آبى و سفيد به صورت راه راه بافته مىشود و به تناسب سطح فرش به عنوان روفرشى از آن استفاده مىكنند.
سفال و سراميك
سفالگرى از قديمىترين و شايد نخستين صنعت دست ساخت بشر از خاك بوده كه قدمت آن در ايران به 6000 سال قبل از ميلاد مىرسد. ميبد مركز مهم سفال و سراميك استان يزد است كه عمده فعاليتهاى سفال و سراميك در آنجا متمركز شده است. در اصطلاح محلى به توليدات سفال «كِواره» مىگويند.
با استفاده از منابع گل رس و با برخوردارى از قرنها تجربه و كار آزمودگى توليد انواع ظروف سفالى و سراميك در ميبد رواج دارد. بخش عمدهاى از سفالينههاى ميبد در داخل استان مصرف مىگردد و بخشى نيز راهى بازارهاى داخلى و خارجى مىشود. سفال و سراميك ميبد با نقشهاى اصيل «مرغ و ماهى» و «خورشيد خانم» شهرت دارد. كِوارههاى ساخت ميبد اساسا سه گونه است: 1ـ سفال ساده بى لعاب؛ 2ـ سفال لعابدار؛ 3ـ اشياء كاشى و سراميك.
گيوه بافى
زنان روستايى در اوقات بىكارى خود با استفاده از ابزارهاى ساده، رويه گيوه مىبافند. در مناطقى چون تفت، مهريز، نير، خونزا، بغداد آباد و بهاباد هنوز فعاليت گيوهبافى ادامه دارد. ماده اوليه گيوه نخ پنبه است. پس از مرحله بافت، رويه بايستى به تخت دوخته شود. كار تهيه تخت و دوخت به وسيله مردان انجام مىگيرد كه به آن «تخت كشى» مىگويند.
آهنگرى (چيلانگرى)
آهنگران قديمى يزد با استفاده از وسايلى ساده نظير دم و انبر و چكش به توليد ابزارآلات مورد نياز مردم چون قپان، قندچين، چاقو، زنجير، انبر، قفل و كارد مىپردازند كه مركز اين كار در نواحى مهريز، عقدا، ندوشن، سخويد، اردكان و خضرآباد است.
حصير بافى
حصير بافى با بافت بوريا از قديمىترين صنايع دستى در ايران است. در استان يزد در مناطقى چون بافق، بهاباد، مباركه و روستاى زدين اردكان بافت حصير با استفاده از الياف درخت خرما رواج دارد. انواع توليدات آنها شامل حصير، زيرانداز، انواع كلاه، بادبزن، جارو، سبد و پادرى است.
كاشىسازى
كاشيهاى زيبا و گوناگون سنتى، حاصل كار صنعتگران و هنرمندان اين رشته است. اين هنر در استان يزد قدمتى 700 ساله دارد. هنرمندان ابتدا اشكال مورد نظر كاشى را تهيه و سپس بر روى آنها نقاشى و لعاب و پخت مىكنند. انواع كاشى عبارتند از: كاشى يزدى، كاشى كمك، كاشى شبكه، كاشى شش گوش، كاشى حاشيه، كاشى اكمند، جوك و كاشى هفت رنگ.
سريشم سازى
سريشم نوعى چسب حيوانىاست. براى ساخت سريشم، نخست ضايعات پوست، استخوان و پيه را در ديگ مخصوص مىپزند و به صورت مايع غليظى درآورده و پس از پهن كردن و خشك نمودن، بسته بندى شده آماده مصرف مىگردد. اين چسب بيشتر به مصرف خاتم كارى مىآيد. مهريز از جمله مراكز توليد سريشم است.
شيرينى پزى
شيرينى پزان يزد را در اصطلاح «خليفه» يا «حاج خليفه» مىنامند. اين خليفههاى هنرمند از 70 سال پيش كه كار شيرينى سازى و شيرينىپزى با دست انجام مىشد، تا به امروز كه قسمت اعظم آنرا ماشينى انجام مىدهد، هنوز هم با دقت و مهارت و حوصله اين سوغات معروف يزد را به ساير نقاط كشور و حتى ديگر كشورهاى جهان عرضه مىدارند.
برخى از مهمترين شيرينىهاى يزد عبارتند از: باقلوا، زولبيا، لوز پسته، گوش فيل، قطاب، لوز بيدمشك، نان برنجى، كيك يزدى، پشمك، لوز نارگيل، حاجى بادام.