ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

پیشینه مذهبی استان همدان

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
 
 
(یک ویرایش میانی توسط یک کاربر نشان داده نشده‌است)
سطر ۱: سطر ۱:
 +
 +
پيشينه مذهبى
 +
 +
در هزاره اول ميلادى، دين مردم همدان احتمالاً مهر پرستى بوده است. آثار و علائم به دست آمده از تپه پرى در ملاير بيانگر اين مطلب مى‏باشد. در اينجا مرده‏ها به شيوه مهرپرستان دفن شده‏اند كه با سمت استقرار خورشيد در آسمان ارتباط مستقيم دارند و سعى بر اين داشته‏اند كه صورت جسد رو به خورشيد قرار گيرد.
 +
 +
در دوره‏هاى هخامنشى و ساسانى دين مردم ايران از جمله همدان زرتشتى بوده است. آثار به دست آمده از تپه هگمتانه و مصلى حكايت از اعتقاد به اهورامزدا دارد.
 +
 +
در دوره ساسانيان، عده‏اى از يهوديان نيز در همدان زندگى مى‏كرده‏اند.
 +
 +
در سال 21 ه .ق سپاه عرب به ايران حمله نمود و نهاوند را پس از چندين روز نبرد سنگين متصرف شدند. فاتح نهاوند يكى از فرماندهان عرب به نام حذيفه بود. در اين نبرد تلفات سنگينى به اعراب و ايرانيان وارد شد. اعراب پس از فتح نهاوند، همدان را نيز متصرف شدند.
 +
 +
در دوره خلافت عثمان مردم همدان دست به شورش زدند و از پرداخت جزيه خوددارى نمودند. خليفه، مغيرة بن شعبه را مأمور فتح دوباره همدان و سركوبى شورش نمود و او نيز انجام وظيفه نمود و مردم همدان تبعيت از خليفه را پذيرفتند و به دين مبين اسلام مشرف شدند.
 +
 +
در ابتدا اكثر مردم ايران، از جمله استان همدان سنى مذهب بوده‏اند، هر چند كه تشيع و پيروى از خاندان پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله با طلوع اسلام توأم بوده است، ولى مخالفت حكومت‏ها و زورگويان، شيعيان را در اقليت قرار داده است.
 +
 +
در قرن چهارم هجرى بسيارى از علما و فضلاى اين شهر و توابع آن شافعى مذهب بوده‏اند، ولى به تدريج شخصيت‏هاى برجسته معتزله همچون عبدالجبار معتزلى در اين استان پيدا شده‏اند و در قرن هفتم هجرى اكثرا معتزله بوده‏اند.
 +
 +
البته شخصيت‏هاى بزرگ شيعه از قرن دوم در همدان وجود داشته‏اند. از قرن دوم وكلاء و نمايندگان امام هشتم على بن موسى الرضا عليه‏السلام و امامان بعد از او عليه‏السلام در همدان حضور داشته‏اند و مرجع شيعيان بوده‏اند. در قرن سوم و نيمه اول قرن چهارم تنها قبيله بنى راشد در همدان شيعه بوده است.
 +
 +
برخى از نويسندگان، آمدن سادات بنى حسن به همدان در قرن سوم را عامل تشيع مردم همدان دانسته‏اند. وجود اين افراد در همدان سبب پيدايش عقيده به خاندان رسالت شده است.
 +
 +
علاوه بر آن، حضور نمايندگان ائمه عليه‏السلام در همدان نيز عاملى براى ترويج تشيع بوده است. افرادى چون على بن مسيب عرنى يا عربى نماينده امام هفتم عليه‏السلام، ابراهيم بن محمد نماينده امام هشتم عليه‏السلام، على بن ابراهيم نماينده امام هشتم، على بن حسين از صحابه امام نهم و دهم عليه‏السلام، محمد بن على بن ابراهيم، محمد بن صالح، صالح بن محمد در ترويج تشيع نقش بسزايى داشته‏اند.
 +
 +
در قرن چهارم هجرى شيعيان ايران زياد شدند. در اين زمان به علت سستى اركان خلافت بنى عباس، شيعيان نيرومند شده و توانستند در ايران تشكيل حكومت بدهند. حكومت آل بويه در اين زمان آغاز شد و همدان را ركن الدوله اداره مى‏كرد.
 +
 +
خاندان آل بويه همگى شيعه بودند و در ترويج آن سعى زياد مى‏كردند. در اين زمان شيعيان ايران آزادى پيدا كرده و از انزوا به در آمدند و بدون ترس و هراس به آئين مذهبى خود پرداختند. در اين زمان مذهب شيعه، مذهب رسمى ايران شد.
 +
 +
در زمان آل بويه بود كه روز عيد غدير خم، عيد اعلام شد. امر به عزادارى ابا عبدالله شد. امر شد كه در دهه اول محرم تمام دكانها و بازارها بايد بسته باشند و مردم لباس سياه بپوشند. در اين زمان زائرين قبر امام هشتم زياد شدند. ركن‏الدوله هم به زيارت امام هشتم مشرف شدند.
 +
 +
در قرون پنجم تا نهم هجرى به علت تغييرات سياسى و مذهبى، شيعيان در ترويج مذهب خود كوشش فراوان نمودند. در اين دوره سلاجقه و مغول بر ايران حكومت راندند و سلاجقه آئين تسنن را رواج دادند و عده زيادى از شيعيان در اين زمان از دم تيغ گذشتند.
 +
 +
در زمان صفويه مذهب رسمى ايران، مذهب شيعه اثنى عشرى اعلام شد. در اين دوره جمله اشهد انّ على ولى الله و حى على خير العمل وارد اذان و اقامه شده است. دستور داده شد كه تمام مردم ايران بايد شيعه بشوند.
 +
 +
شاه اسماعيل اول دستور داد كه علماء مخالف شيعه را حضورش بياورند و هر كدام به مذهب شيعه عقيده پيدا مى‏كردند، آزاد مى‏كرد والا گردنشان را مى‏زد.
 +
 +
در حال حاضر اكثر ساكنان استان همدان مسلمان و پيرو مذهب جعفرى اثنى عشرى هستند. در بين عشاير استان مذهب سنى  و در شهرستانهاى استان از فرقه‏هاى صوفيه فرقه اهل حق نيز وجود دارد.
 +
 +
اقليتهاى مذهبى مسيحى و يهودى و زرتشتى نيز در استان همدان به سر مى‏برند.
 +
 +
بر اساس آمار مربوط به سرشمارى عموى نفوس و مسكن ـ 1375، از جمعيت استان 88/99 درصد را مسلمانان تشكيل مى‏داده‏اند. اين نسبت در نقاط شهرى 85/99 درصد و در نقاط روستايى 92/99 درصد بوده است.
 +
 +
جدول 1ـ5ـ توزيع نسبى جمعيت بر حسب دين به تفكيك ساكن و غير ساكن
 +
 +
ديناستانساكنغيرساكن  نقاط شهرىنقاط روستايى
 +
 +
جمع00/10000/10000/10000/100
 +
 +
مسلمان88/9985/9992/9900/100
 +
 +
زرتشتى02/002/002/000/0
 +
 +
مسيحى01/001/000/000/0
 +
 +
كليمى00/000/000/000/0
 +
 +
ساير و اظهار نشده09/012/006/000/0
 +
 +
مأخذ: سرشمارى عموى نفوس و مسكن ـ 1375، نتايج تفصيلى استان همدان.
  
  
 
{{منابع}}
 
{{منابع}}
 
[[رده:پیشینه مذهبی]]
 
[[رده:پیشینه مذهبی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ فروردین ۱۳۹۱، ساعت ۱۷:۲۱

پيشينه مذهبى

در هزاره اول ميلادى، دين مردم همدان احتمالاً مهر پرستى بوده است. آثار و علائم به دست آمده از تپه پرى در ملاير بيانگر اين مطلب مى‏باشد. در اينجا مرده‏ها به شيوه مهرپرستان دفن شده‏اند كه با سمت استقرار خورشيد در آسمان ارتباط مستقيم دارند و سعى بر اين داشته‏اند كه صورت جسد رو به خورشيد قرار گيرد.

در دوره‏هاى هخامنشى و ساسانى دين مردم ايران از جمله همدان زرتشتى بوده است. آثار به دست آمده از تپه هگمتانه و مصلى حكايت از اعتقاد به اهورامزدا دارد.

در دوره ساسانيان، عده‏اى از يهوديان نيز در همدان زندگى مى‏كرده‏اند.

در سال 21 ه .ق سپاه عرب به ايران حمله نمود و نهاوند را پس از چندين روز نبرد سنگين متصرف شدند. فاتح نهاوند يكى از فرماندهان عرب به نام حذيفه بود. در اين نبرد تلفات سنگينى به اعراب و ايرانيان وارد شد. اعراب پس از فتح نهاوند، همدان را نيز متصرف شدند.

در دوره خلافت عثمان مردم همدان دست به شورش زدند و از پرداخت جزيه خوددارى نمودند. خليفه، مغيرة بن شعبه را مأمور فتح دوباره همدان و سركوبى شورش نمود و او نيز انجام وظيفه نمود و مردم همدان تبعيت از خليفه را پذيرفتند و به دين مبين اسلام مشرف شدند.

در ابتدا اكثر مردم ايران، از جمله استان همدان سنى مذهب بوده‏اند، هر چند كه تشيع و پيروى از خاندان پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله با طلوع اسلام توأم بوده است، ولى مخالفت حكومت‏ها و زورگويان، شيعيان را در اقليت قرار داده است.

در قرن چهارم هجرى بسيارى از علما و فضلاى اين شهر و توابع آن شافعى مذهب بوده‏اند، ولى به تدريج شخصيت‏هاى برجسته معتزله همچون عبدالجبار معتزلى در اين استان پيدا شده‏اند و در قرن هفتم هجرى اكثرا معتزله بوده‏اند.

البته شخصيت‏هاى بزرگ شيعه از قرن دوم در همدان وجود داشته‏اند. از قرن دوم وكلاء و نمايندگان امام هشتم على بن موسى الرضا عليه‏السلام و امامان بعد از او عليه‏السلام در همدان حضور داشته‏اند و مرجع شيعيان بوده‏اند. در قرن سوم و نيمه اول قرن چهارم تنها قبيله بنى راشد در همدان شيعه بوده است.

برخى از نويسندگان، آمدن سادات بنى حسن به همدان در قرن سوم را عامل تشيع مردم همدان دانسته‏اند. وجود اين افراد در همدان سبب پيدايش عقيده به خاندان رسالت شده است.

علاوه بر آن، حضور نمايندگان ائمه عليه‏السلام در همدان نيز عاملى براى ترويج تشيع بوده است. افرادى چون على بن مسيب عرنى يا عربى نماينده امام هفتم عليه‏السلام، ابراهيم بن محمد نماينده امام هشتم عليه‏السلام، على بن ابراهيم نماينده امام هشتم، على بن حسين از صحابه امام نهم و دهم عليه‏السلام، محمد بن على بن ابراهيم، محمد بن صالح، صالح بن محمد در ترويج تشيع نقش بسزايى داشته‏اند.

در قرن چهارم هجرى شيعيان ايران زياد شدند. در اين زمان به علت سستى اركان خلافت بنى عباس، شيعيان نيرومند شده و توانستند در ايران تشكيل حكومت بدهند. حكومت آل بويه در اين زمان آغاز شد و همدان را ركن الدوله اداره مى‏كرد.

خاندان آل بويه همگى شيعه بودند و در ترويج آن سعى زياد مى‏كردند. در اين زمان شيعيان ايران آزادى پيدا كرده و از انزوا به در آمدند و بدون ترس و هراس به آئين مذهبى خود پرداختند. در اين زمان مذهب شيعه، مذهب رسمى ايران شد.

در زمان آل بويه بود كه روز عيد غدير خم، عيد اعلام شد. امر به عزادارى ابا عبدالله شد. امر شد كه در دهه اول محرم تمام دكانها و بازارها بايد بسته باشند و مردم لباس سياه بپوشند. در اين زمان زائرين قبر امام هشتم زياد شدند. ركن‏الدوله هم به زيارت امام هشتم مشرف شدند.

در قرون پنجم تا نهم هجرى به علت تغييرات سياسى و مذهبى، شيعيان در ترويج مذهب خود كوشش فراوان نمودند. در اين دوره سلاجقه و مغول بر ايران حكومت راندند و سلاجقه آئين تسنن را رواج دادند و عده زيادى از شيعيان در اين زمان از دم تيغ گذشتند.

در زمان صفويه مذهب رسمى ايران، مذهب شيعه اثنى عشرى اعلام شد. در اين دوره جمله اشهد انّ على ولى الله و حى على خير العمل وارد اذان و اقامه شده است. دستور داده شد كه تمام مردم ايران بايد شيعه بشوند.

شاه اسماعيل اول دستور داد كه علماء مخالف شيعه را حضورش بياورند و هر كدام به مذهب شيعه عقيده پيدا مى‏كردند، آزاد مى‏كرد والا گردنشان را مى‏زد.

در حال حاضر اكثر ساكنان استان همدان مسلمان و پيرو مذهب جعفرى اثنى عشرى هستند. در بين عشاير استان مذهب سنى و در شهرستانهاى استان از فرقه‏هاى صوفيه فرقه اهل حق نيز وجود دارد.

اقليتهاى مذهبى مسيحى و يهودى و زرتشتى نيز در استان همدان به سر مى‏برند.

بر اساس آمار مربوط به سرشمارى عموى نفوس و مسكن ـ 1375، از جمعيت استان 88/99 درصد را مسلمانان تشكيل مى‏داده‏اند. اين نسبت در نقاط شهرى 85/99 درصد و در نقاط روستايى 92/99 درصد بوده است.

جدول 1ـ5ـ توزيع نسبى جمعيت بر حسب دين به تفكيك ساكن و غير ساكن

ديناستانساكنغيرساكن نقاط شهرىنقاط روستايى

جمع00/10000/10000/10000/100

مسلمان88/9985/9992/9900/100

زرتشتى02/002/002/000/0

مسيحى01/001/000/000/0

كليمى00/000/000/000/0

ساير و اظهار نشده09/012/006/000/0

مأخذ: سرشمارى عموى نفوس و مسكن ـ 1375، نتايج تفصيلى استان همدان.



منابع