ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

عزاداری‌های استان هرمزگان

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
 
 
(یک ویرایش میانی توسط یک کاربر نشان داده نشده‌است)
سطر ۱: سطر ۱:
 +
==عزادارى ماه محرم==
  
 +
با فرا رسيدن ماه محرم سراسر استان غرق در عزا و ماتم مى‏شود و در مساجد و تكايا مجالس عزادارى برپا مى‏گردد. در شهرستان رودان با فرا رسيدن ماه محرم مردم شيعه استان ليستى تهيه نموده و از مردم جهت انجام عزادارى و روضه‏خوانى پول جمع‏آورى مى‏نمايند. كسانى كه سرمايه‏اى دارند و باغ و ملك خود را وقف امام عليه‏السلام و خدا نموده‏اند شخصا مبادرت به امر عزادارى و روضه‏خوانى مى‏نمايند. چند نفر از ملايان ده كه به آنها ذاكر امام حسين عليه‏السلام مى‏گويند و همچنين يك نفر از روحانيون برجسته را دعوت مى‏كنند.
  
== عزاداری ماه محرم ==
+
قبل از انجام مراسم روضه‏خوانى ملايى بر فراز مسجد مى‏رود و «چاووشى» مى‏خواند. «چاووشى خوانى» نشان دهنده اين است كه در فلان مسجد روضه‏خوانى است و مردم مكلف هستند در آنجا حضور بهم رسانند.
  
== مجالس ترحیم ==
+
در بندرعباس با شروع ماه محرم سوگواران حسينى با به راه انداختن حسينيه‏ها، سوگ خود را آغاز مى‏كنند و با رسم‏هايى چون علم گردانى، جريده گردانى، نوحه‏خوانى، تعزيه و سينه‏زنى به شيوه‏هاى محلى، عزادارى خود را شكل مى‏دهند.
 +
 
 +
در روز تاسوعا مراسم تعزيه برگزار مى‏شود و پس از آن مراسم تشيع جنازه نمادين و حمل حجله برگزار مى‏شود. براى اين منظور تا ظهر تابوت و حجله‏اى چوبى را در بيرون شهر در حسينيه آماده مى‏كنند و با پارچه‏اى سفيد پوشانده و با گل و آئينه و خلخال تزئين مى‏كنند.
 +
 
 +
پس از اتمام تعزيه عزاداران تابوت‏ها را بر دوش نهاده و حركت مى‏كنند و به سوى حسينيه‏ها مى‏روند. مردانى كه تابوت را بر دوش دارند، در راه آنرا به شيوه‏اى ويژه مى‏تكانند و هم ريتم دهل و ساز مى‏شوند. با صداى ساز و دهل، در نزديكى حسينيه «حجله» را از اندرونى بيرون آورده و تا درگاه حسينيه پيش مى‏آورند.
 +
 
 +
با ورود تابوت، حجله نيز به رقص در مى‏آيد، هر دو، رو به رو شده و به گرد هم مى‏چرخند و همه عزاداران بر گرد حجله و تابوت جمع مى‏شوند. در پايان مراسم، دايره‏هاى عزادارى مردم شكل مى‏گيرند تا سينه بزنند و سوگ بخوانند.
 +
 
 +
اواخر شب، تعزيه «حنابندان قاسم عليه‏السلام» اجرا مى‏شود و حجله در خيمه‏گاه قاسم بن حسن عليه‏السلام قرار مى‏گيرد و در نيمه‏هاى شب و در اواخر تعزيه، زنان نيازمند، سينى‏هاى خالى خود را پيش مى‏آورند و در برابر حجله و شبيه قاسم بن حسن عليه‏السلام قرار مى‏دهند تا با دست خود، آنها را متبرك سازند.
 +
 
 +
سينه‏زنى در بندرعباس آداب و ترتيب خاصى دارد كه با ساير شهرهاى ايران متفاوت است. سينه‏زنها پس از اجتماع در تكيه يا محله خود دايره‏وار قرار مى‏گيرند و در حالى كه با دست چپ كمربند نفر سمت چپ خود را گرفته‏اند با آهنگ مخصوص اشعارى كه توسط يك نفر در ميان دايره خوانده مى‏شود با دست راست بر سينه مى‏زنند و در پايان هر بيت يا بند به آن جواب مى‏دهند.
 +
 
 +
در موقعى كه نوحه‏خوان مشغول خواندن است، سينه‏زنها با پس و پيش نهادن پاها، تحت تأثير آهنگ نوحه و ابيات آن، به شدت بر سينه مى‏زنند ولى همين كه موقع جواب دادن شد، آرام مى‏گيرند و آنگاه جواب مى‏دهند. اين نوع سينه‏زنى و نوحه‏خوانى را اصطلاحا «واحد» مى‏گويند.
 +
 
 +
در شب و روز نهم و دهم محرم سينه‏زنها به طور منظم در سطح شهر راه مى‏افتند و در يكى از مساجد يا تكايا كه نسبت به ساير مساجد و تكايا مركزيت دارد، جمع مى‏شوند و به سينه‏زنى مى‏پردازند، بعد از مراسم سينه‏زنى، روضه‏خوانى در همانجا شروع مى‏شود و مجلس آن روز يا آن شب پايان مى‏يابد.
 +
 
 +
شب يازدهم محرم مراسم شام غريبان انجام مى‏شود. پس از انجام مراسم سرِگ (عزادارى) به اتمام مى‏رسد.
 +
 
 +
در جزاير خصوصا جزيره كيش ماه محرم براى محليان سنى و شيعه يكسان است. سنى‏ها، روز نهم محرم روزه مى‏گيرند و روز دهم در مراسم عزادارى شيعيان شركت مى‏كنند، ولى سينه نمى‏زنند.
 +
 
 +
در قديم يك روز بعد از عاشورا در مناطق شيعه نشين كاروان اسيران كربلا در شهر راه‏اندازى مى‏شد و هر يك از اسيران سوار بر شتر، در طول راه با خواندن ابياتى مناسب، ستم‏هايى را كه بر آنان روا داشته‏اند بيان مى‏كردند.
 +
 
 +
اطعام عزاداران با انواع غذا مانند پلو خورشت، حليم، آش، شله زرد و امثال آن در روزهاى تاسوعا و عاشورا و بيستم و بيست و هشتم صفر از قديم در بعضى از تكيه‏ها و حسينيه‏ها و منازل مرسوم بوده و هنوز هم معمول است.
 +
 
 +
در ديگر مناسبت شهادت ائمه اطهار عليه‏السلام نيز مراسم عزادارى انجام مى‏گيرد. در مناطق اهل سنت استان بخصوص منطقه بستك به طور كلى در دو ماه محرم و صفر عروسى‏ها و جشن‏ها تعطيل مى‏گردد.
 +
 
 +
حتى عقد كنان هم برگزار نمى‏شود. حتى از اول محرم تا سيزدهم كه آن را دهه قتل مى‏گويند مسافرت هم نمى‏روند. لباس نو نمى‏پوشند. مخصوصا در روز سيزده زنها بزك و آرايش نمى‏نمايند.
 +
 
 +
حنا نمى‏بندند. روزهاى تاسوعا و عاشورا خيلى‏ها روزه مى‏گيرند، حليم و برنج و گوشت پخته تقسيم مى‏كنند و خير و خيرات مى‏نمايند.
 +
 
 +
==مجالس ترحيم==
 +
 
 +
مراسم خاك سپارى و سوگوارى در شهرها و روستاهاى استان هرمزگان با اندك تغييراتى برگزار مى‏شود. همين كه كسى درگذشت بستگان و همسايگان در خانه او جمع مى‏شوند و خود را براى غسل، كفن و دفن مرده آماده مى‏كنند. غسل ميت و كفن كردن توسط ملاى محل و يا با راهنمايى او توسط كس ديگرى انجام مى‏شود.
 +
 
 +
در هنگام بلند كردن تابوت، رسم است كه نخست كسان نزديك مرده در حال بلند كردن جنازه شركت مى‏كنند، سپس ديگران، هر چند گام، يك بار حمل تابوت را به عهده مى‏گيرند.
 +
 
 +
پس از پايان خاك سپارى، همه از گورستان به سوى خانه حركت مى‏كنند و در خانه ضمن خواندن فاتحه، به بازماندگان تسليت مى‏گويند.
 +
 
 +
از روز مرگ تا سه روز، خانواده مرده به عزادارى مى‏نشينند. در اين مدت مردم از راههاى دور و نزديك به ديدن آنها مى‏آيند. براى نشستن ديدار كنندگان، سر پناهى چهار سوق مانند، از چوب و شاخ نخل مى‏سازند و صاحبان عزا طورى مى‏نشينند، كه همه مردم آنان را ببينند.
 +
 
 +
ديدار كنندگان ناهار يا شام را با كسان متوفى مى‏خورند، هزينه پذيرايى هر وعده شام يا ناهار را يكى از نزديكان مرده به عهده مى‏گيرد. روز سوم پايان مجلس فاتحه‏خوانى است و پذيرايى از مردم در اين روز به عهده صاحبان عزاست.
 +
 
 +
بر خلاف روزهاى اول و دوم، براى مراسم روز ختم مجلس، از مردم دعوت مى‏شود كه به خانه صاحب عزا بيايند. سى پاره كلام الله مجيد به مجلس آورده و حاضران مشغول خواندن مى‏شوند. همين كه سى جز قرآن پايان يافت، سينى شيرينى يا حلوا، عود و گلاب به مجلس مى‏آورند و ملاى محل دعاى ختم قرآن مى‏خواند.
 +
 
 +
پس از دعا، شيرينى بين حاضران پخش مى‏شود، آنگاه روضه خوانده مى‏شود، سپس ناهار را صرف مى‏كنند.
 +
 
 +
پس از ناهار، چاى و قليان به ميان مى‏آيد و يكى دو ساعت بعد، سلمانى وارد مجلس شده و سر و صورت عزاداران را آرايش مى‏كند و بدين ترتيب ختم ايام فاتحه‏خوانى اعلام مى‏شود.
 +
 
 +
در قشم ملاهاى محل چند شبانه روز بر سر قبر ميت قرآن مى‏خوانند.
 +
 
 +
چهل روز پس از مرگ، مراسم ختم چله، چهار ماه بعد، ختم چهار ماه و يك سال بعد، ختم سال با تشريفات كامل توسط صاحبان اصلى عزا برگزار مى‏شود. سنگ گور مرده در مراسم ختم چهار ماه يا سال نصب مى‏شود.
 +
 
 +
در قشم قبر مرده را با زمين صاف مى‏كنند و اصلاً سنگ قبر نمى‏گذارند و گاه فقط سنگى را به عنوان نشانه مى‏گذارند.
 +
 
 +
در ميان مردم جزيره‏هاى هرمزگان، كه بيشتر سنى شافعى هستند، مراسم هفت، چهل و سال معمول نيست، تنها روزهاى عيد فطر و قربان به گورستان مى‏روند و فاتحه مى‏خوانند.
 +
 
 +
سر گور رفتن، نوحه خواندن و زار و گريه كردن در ميان بيشتر مردم جزيره‏هاى استان هرمزگان معمول نيست، زيرا بر اين باورند كه هر كس مرد، در دست خداست و خوب و بد او بستگى به رفتار و گفتارش داشته و تنها طلب آمرزش او، با دعاى همراه با نماز و يا با دعاى ويژه بين خودشان و خالق‏شان به ظهور مى‏رسد كه بيشتر حالت پنهانى و بى‏ريايى دارد.
 +
 
 +
در شهرستان رودان ملاها چندين شبانه روز به جاى مرده، بر سر قبر او نماز و قرآن مى‏خوانند.
  
 
{{منابع}}
 
{{منابع}}
 
[[رده:عزاداری‌ها]]
 
[[رده:عزاداری‌ها]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ آبان ۱۳۹۱، ساعت ۱۸:۰۷

عزادارى ماه محرم

با فرا رسيدن ماه محرم سراسر استان غرق در عزا و ماتم مى‏شود و در مساجد و تكايا مجالس عزادارى برپا مى‏گردد. در شهرستان رودان با فرا رسيدن ماه محرم مردم شيعه استان ليستى تهيه نموده و از مردم جهت انجام عزادارى و روضه‏خوانى پول جمع‏آورى مى‏نمايند. كسانى كه سرمايه‏اى دارند و باغ و ملك خود را وقف امام عليه‏السلام و خدا نموده‏اند شخصا مبادرت به امر عزادارى و روضه‏خوانى مى‏نمايند. چند نفر از ملايان ده كه به آنها ذاكر امام حسين عليه‏السلام مى‏گويند و همچنين يك نفر از روحانيون برجسته را دعوت مى‏كنند.

قبل از انجام مراسم روضه‏خوانى ملايى بر فراز مسجد مى‏رود و «چاووشى» مى‏خواند. «چاووشى خوانى» نشان دهنده اين است كه در فلان مسجد روضه‏خوانى است و مردم مكلف هستند در آنجا حضور بهم رسانند.

در بندرعباس با شروع ماه محرم سوگواران حسينى با به راه انداختن حسينيه‏ها، سوگ خود را آغاز مى‏كنند و با رسم‏هايى چون علم گردانى، جريده گردانى، نوحه‏خوانى، تعزيه و سينه‏زنى به شيوه‏هاى محلى، عزادارى خود را شكل مى‏دهند.

در روز تاسوعا مراسم تعزيه برگزار مى‏شود و پس از آن مراسم تشيع جنازه نمادين و حمل حجله برگزار مى‏شود. براى اين منظور تا ظهر تابوت و حجله‏اى چوبى را در بيرون شهر در حسينيه آماده مى‏كنند و با پارچه‏اى سفيد پوشانده و با گل و آئينه و خلخال تزئين مى‏كنند.

پس از اتمام تعزيه عزاداران تابوت‏ها را بر دوش نهاده و حركت مى‏كنند و به سوى حسينيه‏ها مى‏روند. مردانى كه تابوت را بر دوش دارند، در راه آنرا به شيوه‏اى ويژه مى‏تكانند و هم ريتم دهل و ساز مى‏شوند. با صداى ساز و دهل، در نزديكى حسينيه «حجله» را از اندرونى بيرون آورده و تا درگاه حسينيه پيش مى‏آورند.

با ورود تابوت، حجله نيز به رقص در مى‏آيد، هر دو، رو به رو شده و به گرد هم مى‏چرخند و همه عزاداران بر گرد حجله و تابوت جمع مى‏شوند. در پايان مراسم، دايره‏هاى عزادارى مردم شكل مى‏گيرند تا سينه بزنند و سوگ بخوانند.

اواخر شب، تعزيه «حنابندان قاسم عليه‏السلام» اجرا مى‏شود و حجله در خيمه‏گاه قاسم بن حسن عليه‏السلام قرار مى‏گيرد و در نيمه‏هاى شب و در اواخر تعزيه، زنان نيازمند، سينى‏هاى خالى خود را پيش مى‏آورند و در برابر حجله و شبيه قاسم بن حسن عليه‏السلام قرار مى‏دهند تا با دست خود، آنها را متبرك سازند.

سينه‏زنى در بندرعباس آداب و ترتيب خاصى دارد كه با ساير شهرهاى ايران متفاوت است. سينه‏زنها پس از اجتماع در تكيه يا محله خود دايره‏وار قرار مى‏گيرند و در حالى كه با دست چپ كمربند نفر سمت چپ خود را گرفته‏اند با آهنگ مخصوص اشعارى كه توسط يك نفر در ميان دايره خوانده مى‏شود با دست راست بر سينه مى‏زنند و در پايان هر بيت يا بند به آن جواب مى‏دهند.

در موقعى كه نوحه‏خوان مشغول خواندن است، سينه‏زنها با پس و پيش نهادن پاها، تحت تأثير آهنگ نوحه و ابيات آن، به شدت بر سينه مى‏زنند ولى همين كه موقع جواب دادن شد، آرام مى‏گيرند و آنگاه جواب مى‏دهند. اين نوع سينه‏زنى و نوحه‏خوانى را اصطلاحا «واحد» مى‏گويند.

در شب و روز نهم و دهم محرم سينه‏زنها به طور منظم در سطح شهر راه مى‏افتند و در يكى از مساجد يا تكايا كه نسبت به ساير مساجد و تكايا مركزيت دارد، جمع مى‏شوند و به سينه‏زنى مى‏پردازند، بعد از مراسم سينه‏زنى، روضه‏خوانى در همانجا شروع مى‏شود و مجلس آن روز يا آن شب پايان مى‏يابد.

شب يازدهم محرم مراسم شام غريبان انجام مى‏شود. پس از انجام مراسم سرِگ (عزادارى) به اتمام مى‏رسد.

در جزاير خصوصا جزيره كيش ماه محرم براى محليان سنى و شيعه يكسان است. سنى‏ها، روز نهم محرم روزه مى‏گيرند و روز دهم در مراسم عزادارى شيعيان شركت مى‏كنند، ولى سينه نمى‏زنند.

در قديم يك روز بعد از عاشورا در مناطق شيعه نشين كاروان اسيران كربلا در شهر راه‏اندازى مى‏شد و هر يك از اسيران سوار بر شتر، در طول راه با خواندن ابياتى مناسب، ستم‏هايى را كه بر آنان روا داشته‏اند بيان مى‏كردند.

اطعام عزاداران با انواع غذا مانند پلو خورشت، حليم، آش، شله زرد و امثال آن در روزهاى تاسوعا و عاشورا و بيستم و بيست و هشتم صفر از قديم در بعضى از تكيه‏ها و حسينيه‏ها و منازل مرسوم بوده و هنوز هم معمول است.

در ديگر مناسبت شهادت ائمه اطهار عليه‏السلام نيز مراسم عزادارى انجام مى‏گيرد. در مناطق اهل سنت استان بخصوص منطقه بستك به طور كلى در دو ماه محرم و صفر عروسى‏ها و جشن‏ها تعطيل مى‏گردد.

حتى عقد كنان هم برگزار نمى‏شود. حتى از اول محرم تا سيزدهم كه آن را دهه قتل مى‏گويند مسافرت هم نمى‏روند. لباس نو نمى‏پوشند. مخصوصا در روز سيزده زنها بزك و آرايش نمى‏نمايند.

حنا نمى‏بندند. روزهاى تاسوعا و عاشورا خيلى‏ها روزه مى‏گيرند، حليم و برنج و گوشت پخته تقسيم مى‏كنند و خير و خيرات مى‏نمايند.

مجالس ترحيم

مراسم خاك سپارى و سوگوارى در شهرها و روستاهاى استان هرمزگان با اندك تغييراتى برگزار مى‏شود. همين كه كسى درگذشت بستگان و همسايگان در خانه او جمع مى‏شوند و خود را براى غسل، كفن و دفن مرده آماده مى‏كنند. غسل ميت و كفن كردن توسط ملاى محل و يا با راهنمايى او توسط كس ديگرى انجام مى‏شود.

در هنگام بلند كردن تابوت، رسم است كه نخست كسان نزديك مرده در حال بلند كردن جنازه شركت مى‏كنند، سپس ديگران، هر چند گام، يك بار حمل تابوت را به عهده مى‏گيرند.

پس از پايان خاك سپارى، همه از گورستان به سوى خانه حركت مى‏كنند و در خانه ضمن خواندن فاتحه، به بازماندگان تسليت مى‏گويند.

از روز مرگ تا سه روز، خانواده مرده به عزادارى مى‏نشينند. در اين مدت مردم از راههاى دور و نزديك به ديدن آنها مى‏آيند. براى نشستن ديدار كنندگان، سر پناهى چهار سوق مانند، از چوب و شاخ نخل مى‏سازند و صاحبان عزا طورى مى‏نشينند، كه همه مردم آنان را ببينند.

ديدار كنندگان ناهار يا شام را با كسان متوفى مى‏خورند، هزينه پذيرايى هر وعده شام يا ناهار را يكى از نزديكان مرده به عهده مى‏گيرد. روز سوم پايان مجلس فاتحه‏خوانى است و پذيرايى از مردم در اين روز به عهده صاحبان عزاست.

بر خلاف روزهاى اول و دوم، براى مراسم روز ختم مجلس، از مردم دعوت مى‏شود كه به خانه صاحب عزا بيايند. سى پاره كلام الله مجيد به مجلس آورده و حاضران مشغول خواندن مى‏شوند. همين كه سى جز قرآن پايان يافت، سينى شيرينى يا حلوا، عود و گلاب به مجلس مى‏آورند و ملاى محل دعاى ختم قرآن مى‏خواند.

پس از دعا، شيرينى بين حاضران پخش مى‏شود، آنگاه روضه خوانده مى‏شود، سپس ناهار را صرف مى‏كنند.

پس از ناهار، چاى و قليان به ميان مى‏آيد و يكى دو ساعت بعد، سلمانى وارد مجلس شده و سر و صورت عزاداران را آرايش مى‏كند و بدين ترتيب ختم ايام فاتحه‏خوانى اعلام مى‏شود.

در قشم ملاهاى محل چند شبانه روز بر سر قبر ميت قرآن مى‏خوانند.

چهل روز پس از مرگ، مراسم ختم چله، چهار ماه بعد، ختم چهار ماه و يك سال بعد، ختم سال با تشريفات كامل توسط صاحبان اصلى عزا برگزار مى‏شود. سنگ گور مرده در مراسم ختم چهار ماه يا سال نصب مى‏شود.

در قشم قبر مرده را با زمين صاف مى‏كنند و اصلاً سنگ قبر نمى‏گذارند و گاه فقط سنگى را به عنوان نشانه مى‏گذارند.

در ميان مردم جزيره‏هاى هرمزگان، كه بيشتر سنى شافعى هستند، مراسم هفت، چهل و سال معمول نيست، تنها روزهاى عيد فطر و قربان به گورستان مى‏روند و فاتحه مى‏خوانند.

سر گور رفتن، نوحه خواندن و زار و گريه كردن در ميان بيشتر مردم جزيره‏هاى استان هرمزگان معمول نيست، زيرا بر اين باورند كه هر كس مرد، در دست خداست و خوب و بد او بستگى به رفتار و گفتارش داشته و تنها طلب آمرزش او، با دعاى همراه با نماز و يا با دعاى ويژه بين خودشان و خالق‏شان به ظهور مى‏رسد كه بيشتر حالت پنهانى و بى‏ريايى دارد.

در شهرستان رودان ملاها چندين شبانه روز به جاى مرده، بر سر قبر او نماز و قرآن مى‏خوانند.


منابع