اوقات فراغت در استان مرکزی
از ویکی اطلس فرهنگی ایران
مدیر سیستم (بحث | مشارکتها) جز (۱ نسخه) |
|||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
+ | بر اساس نتايج تحقيق جهاد دانشگاهى تربيت معلم اراك در سال 1371، در مورد نحوه گذران اوقات فراغت دانشآموزان دختر و پسر مشخص شده كه دانشآموزان پسر در ايام فراغت يا به مسافرت مىروند، يا ورزش مىكنند يا به گفتگو و معاشرت با همنوعان خود مىپردازند و يا اينكه به تماشاى برنامههاى ويدئويى مىپردازند. دانشآموزان دختر نيز يا به مسافرت مىروند، يا اينكه به تماشاى تلويزيون مىپردازند و با اقوام خود معاشرت مىنمايند. | ||
+ | |||
+ | مردم حاشيه نشين نيز به علت عدم وجود امكانات لازم براى فعاليتهاى تفريحى و رسمى، در گوشه و كنار زمين مسطح و خاكى جوانان به بازى مىپردازند و زنان نيز جلو درب منازل تجمع مىكنند. | ||
+ | |||
+ | اوقات فراغت ساكنين اين مناطق بيشتر پيرامون شركت در محفلهاى ساده خانوادگى كه به تماشاى تلويزيون دور مىزند، سپرى مىشود. | ||
+ | |||
+ | در زمينه اوقات فراغت اداره كل ارشاد و سازمان تبليغات اسلامى فعاليتهايى را انجام مىدهند و در اين راستا مراكز مختلفى را به وجود آوردهاند كه در ايام تابستان و ساير اوقات فراغت، عده زيادى از جوانان را به خود جذب مىكند. | ||
+ | |||
+ | اداره كل ارشاد اسلامى استان در اين زمينه فعاليتهاى زير را انجام داده است. | ||
+ | |||
+ | 1ـ تشكيل انجمن هنرهاى تجسمى. | ||
+ | |||
+ | 2ـ تأسيس نگارخانه ارشاد كه آثار هنرمندان و اساتيد را به نمايش مىگذارد. آثار به نمايش گذاشته شده عمدتا در زمينههاى خوشنويسى، طراحى، نقاشى، عكاسى، مينياتور، مزين چوب و آثار تجسمى بوده است. | ||
+ | |||
+ | 3ـ تشكيل مركز فرهنگى شماره 1 و 2 كه انجمن خوشنويسان، انجمن سينماى جوان، انجمن موسيقى و انجمن شعر و ادب در مركز فرهنگى شماره يك و انجمن هنرهاى تجسمى، انجمن نمايش و كار تئاتر در مركز فرهنگى شماره 2 استقرار يافتهاند. | ||
+ | |||
+ | 4ـ ايجاد مركز فرهنگى و هنرى خواهران كه در آن رشتههاى مورد علاقه خواهران ارائه مىگردد. | ||
+ | تشكيل مجمع قاريان و حافظان و شبى با قرآن، برگزارى طرح اوقات فراغت هر ساله در طول تابستان در زمينههاى قرآن، احكام، عقايد، اخلاق، خوشنويسى، تئاتر، طراحى، نقاشى، عكاسى، سرود، تواشيح، قصه نويسى، خياطى، صنايع دستى، برگزارى مسابقات قرآن، برگزارى كلاسهاى معارف و... در اين زمينه اقدامات مؤثر و مفيدى انجام داده است. | ||
+ | |||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
[[رده:اوقات فراغت]] | [[رده:اوقات فراغت]] |
نسخهٔ کنونی تا ۶ آبان ۱۳۹۱، ساعت ۱۷:۲۵
بر اساس نتايج تحقيق جهاد دانشگاهى تربيت معلم اراك در سال 1371، در مورد نحوه گذران اوقات فراغت دانشآموزان دختر و پسر مشخص شده كه دانشآموزان پسر در ايام فراغت يا به مسافرت مىروند، يا ورزش مىكنند يا به گفتگو و معاشرت با همنوعان خود مىپردازند و يا اينكه به تماشاى برنامههاى ويدئويى مىپردازند. دانشآموزان دختر نيز يا به مسافرت مىروند، يا اينكه به تماشاى تلويزيون مىپردازند و با اقوام خود معاشرت مىنمايند.
مردم حاشيه نشين نيز به علت عدم وجود امكانات لازم براى فعاليتهاى تفريحى و رسمى، در گوشه و كنار زمين مسطح و خاكى جوانان به بازى مىپردازند و زنان نيز جلو درب منازل تجمع مىكنند.
اوقات فراغت ساكنين اين مناطق بيشتر پيرامون شركت در محفلهاى ساده خانوادگى كه به تماشاى تلويزيون دور مىزند، سپرى مىشود.
در زمينه اوقات فراغت اداره كل ارشاد و سازمان تبليغات اسلامى فعاليتهايى را انجام مىدهند و در اين راستا مراكز مختلفى را به وجود آوردهاند كه در ايام تابستان و ساير اوقات فراغت، عده زيادى از جوانان را به خود جذب مىكند.
اداره كل ارشاد اسلامى استان در اين زمينه فعاليتهاى زير را انجام داده است.
1ـ تشكيل انجمن هنرهاى تجسمى.
2ـ تأسيس نگارخانه ارشاد كه آثار هنرمندان و اساتيد را به نمايش مىگذارد. آثار به نمايش گذاشته شده عمدتا در زمينههاى خوشنويسى، طراحى، نقاشى، عكاسى، مينياتور، مزين چوب و آثار تجسمى بوده است.
3ـ تشكيل مركز فرهنگى شماره 1 و 2 كه انجمن خوشنويسان، انجمن سينماى جوان، انجمن موسيقى و انجمن شعر و ادب در مركز فرهنگى شماره يك و انجمن هنرهاى تجسمى، انجمن نمايش و كار تئاتر در مركز فرهنگى شماره 2 استقرار يافتهاند.
4ـ ايجاد مركز فرهنگى و هنرى خواهران كه در آن رشتههاى مورد علاقه خواهران ارائه مىگردد. تشكيل مجمع قاريان و حافظان و شبى با قرآن، برگزارى طرح اوقات فراغت هر ساله در طول تابستان در زمينههاى قرآن، احكام، عقايد، اخلاق، خوشنويسى، تئاتر، طراحى، نقاشى، عكاسى، سرود، تواشيح، قصه نويسى، خياطى، صنايع دستى، برگزارى مسابقات قرآن، برگزارى كلاسهاى معارف و... در اين زمينه اقدامات مؤثر و مفيدى انجام داده است.