ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

اوقات فراغت در استان مرکزی

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
 
 
(یک ویرایش میانی توسط یک کاربر نشان داده نشده‌است)
سطر ۱: سطر ۱:
 +
بر اساس نتايج تحقيق جهاد دانشگاهى تربيت معلم اراك در سال 1371، در مورد نحوه گذران اوقات فراغت دانش‏آموزان دختر و پسر مشخص شده كه دانش‏آموزان پسر در ايام فراغت يا به مسافرت مى‏روند، يا ورزش مى‏كنند يا به گفتگو و معاشرت با همنوعان خود مى‏پردازند و يا اينكه به تماشاى برنامه‏هاى ويدئويى مى‏پردازند. دانش‏آموزان دختر نيز يا به مسافرت مى‏روند، يا اينكه به تماشاى تلويزيون مى‏پردازند و با اقوام خود معاشرت مى‏نمايند.
 +
 +
مردم حاشيه نشين نيز به علت عدم وجود امكانات لازم براى فعاليتهاى تفريحى و رسمى، در گوشه و كنار زمين مسطح و خاكى جوانان به بازى مى‏پردازند و زنان نيز جلو درب منازل تجمع مى‏كنند.
 +
 +
اوقات فراغت ساكنين اين مناطق بيشتر پيرامون شركت در محفلهاى ساده خانوادگى كه به تماشاى تلويزيون دور مى‏زند، سپرى مى‏شود.
 +
 +
در زمينه اوقات فراغت اداره كل ارشاد و سازمان تبليغات اسلامى فعاليتهايى را انجام مى‏دهند و در اين راستا مراكز مختلفى را به وجود آورده‏اند كه در ايام تابستان و ساير اوقات فراغت، عده زيادى از جوانان را به خود جذب مى‏كند.
 +
 +
اداره كل ارشاد اسلامى استان در اين زمينه فعاليتهاى زير را انجام داده است.
 +
 +
1ـ تشكيل انجمن هنرهاى تجسمى.
 +
 +
2ـ تأسيس نگارخانه ارشاد كه آثار هنرمندان و اساتيد را به نمايش مى‏گذارد. آثار به نمايش گذاشته شده عمدتا در زمينه‏هاى خوشنويسى، طراحى، نقاشى، عكاسى، مينياتور، مزين چوب و آثار تجسمى بوده است.
 +
 +
3ـ تشكيل مركز فرهنگى شماره 1 و 2 كه انجمن خوشنويسان، انجمن سينماى جوان، انجمن موسيقى و انجمن شعر و ادب در مركز فرهنگى شماره يك و انجمن هنرهاى تجسمى، انجمن نمايش و كار تئاتر در مركز فرهنگى شماره 2 استقرار يافته‏اند.
 +
 +
4ـ ايجاد مركز فرهنگى و هنرى خواهران كه در آن رشته‏هاى مورد علاقه خواهران ارائه مى‏گردد.
 +
تشكيل مجمع قاريان و حافظان و شبى با قرآن، برگزارى طرح اوقات فراغت هر ساله در طول تابستان در زمينه‏هاى قرآن، احكام، عقايد، اخلاق، خوشنويسى، تئاتر، طراحى، نقاشى، عكاسى، سرود، تواشيح، قصه نويسى، خياطى، صنايع دستى، برگزارى مسابقات قرآن، برگزارى كلاسهاى معارف و... در اين زمينه اقدامات مؤثر و مفيدى انجام داده است.
 +
 
{{منابع}}
 
{{منابع}}
 
[[رده:اوقات فراغت]]
 
[[رده:اوقات فراغت]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۶ آبان ۱۳۹۱، ساعت ۱۷:۲۵

بر اساس نتايج تحقيق جهاد دانشگاهى تربيت معلم اراك در سال 1371، در مورد نحوه گذران اوقات فراغت دانش‏آموزان دختر و پسر مشخص شده كه دانش‏آموزان پسر در ايام فراغت يا به مسافرت مى‏روند، يا ورزش مى‏كنند يا به گفتگو و معاشرت با همنوعان خود مى‏پردازند و يا اينكه به تماشاى برنامه‏هاى ويدئويى مى‏پردازند. دانش‏آموزان دختر نيز يا به مسافرت مى‏روند، يا اينكه به تماشاى تلويزيون مى‏پردازند و با اقوام خود معاشرت مى‏نمايند.

مردم حاشيه نشين نيز به علت عدم وجود امكانات لازم براى فعاليتهاى تفريحى و رسمى، در گوشه و كنار زمين مسطح و خاكى جوانان به بازى مى‏پردازند و زنان نيز جلو درب منازل تجمع مى‏كنند.

اوقات فراغت ساكنين اين مناطق بيشتر پيرامون شركت در محفلهاى ساده خانوادگى كه به تماشاى تلويزيون دور مى‏زند، سپرى مى‏شود.

در زمينه اوقات فراغت اداره كل ارشاد و سازمان تبليغات اسلامى فعاليتهايى را انجام مى‏دهند و در اين راستا مراكز مختلفى را به وجود آورده‏اند كه در ايام تابستان و ساير اوقات فراغت، عده زيادى از جوانان را به خود جذب مى‏كند.

اداره كل ارشاد اسلامى استان در اين زمينه فعاليتهاى زير را انجام داده است.

1ـ تشكيل انجمن هنرهاى تجسمى.

2ـ تأسيس نگارخانه ارشاد كه آثار هنرمندان و اساتيد را به نمايش مى‏گذارد. آثار به نمايش گذاشته شده عمدتا در زمينه‏هاى خوشنويسى، طراحى، نقاشى، عكاسى، مينياتور، مزين چوب و آثار تجسمى بوده است.

3ـ تشكيل مركز فرهنگى شماره 1 و 2 كه انجمن خوشنويسان، انجمن سينماى جوان، انجمن موسيقى و انجمن شعر و ادب در مركز فرهنگى شماره يك و انجمن هنرهاى تجسمى، انجمن نمايش و كار تئاتر در مركز فرهنگى شماره 2 استقرار يافته‏اند.

4ـ ايجاد مركز فرهنگى و هنرى خواهران كه در آن رشته‏هاى مورد علاقه خواهران ارائه مى‏گردد. تشكيل مجمع قاريان و حافظان و شبى با قرآن، برگزارى طرح اوقات فراغت هر ساله در طول تابستان در زمينه‏هاى قرآن، احكام، عقايد، اخلاق، خوشنويسى، تئاتر، طراحى، نقاشى، عكاسى، سرود، تواشيح، قصه نويسى، خياطى، صنايع دستى، برگزارى مسابقات قرآن، برگزارى كلاسهاى معارف و... در اين زمينه اقدامات مؤثر و مفيدى انجام داده است.


منابع