راههای ارتباطی استان آذربایجان شرقی
از ویکی اطلس فرهنگی ایران
مدیر سیستم (بحث | مشارکتها) |
|||
(یک ویرایش میانی توسط یک کاربر نشان داده نشدهاست) | |||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
[[رده:راههای ارتباطی]] | [[رده:راههای ارتباطی]] | ||
+ | ارتباط آذربايجان شرقى از طريق هوا، دريا و زمين با ساير استانها و نيز با خارج از كشور برقرار مىگردد. | ||
+ | علاوه بر اين، قسمتى از راههاى اصلى و راه آهن استان (راه تهران ـ تبريز ـ بازرگان) خط آهن تبريز ـ جلفا و تبريز ـ رازى (مرز تركيه)، ارتباط كشور را به تركيه (اروپاى شرقى و غربى و جمهورىهاى شوروى سابق) برقرار مىسازند كه نشان دهنده اهميت اين راهها در سطح ملى است. | ||
+ | == راههای زمینی == | ||
+ | شبكه حمل و نقل جادهاى استان در انتهاى سال 1375، داراى 1/7091 كيلومتر (3/4 درصد كل راههاى كشور) از انواع راههاست كه نسبت به سال 1368 حدود 50 درصد رشد داشته است. | ||
+ | بيشترين ميزان ساخت راه در ميان انواع راهها مربوط به راههاى روستايى است كه طى سالهاى 68 تا 75 از حدود 70 درصد رشد و كمترين ميزان ساخت مربوط به شبكه راههاى اصلى است كه از 6/9 درصد رشد برخوردار بوده است. | ||
+ | از كل راههاى استان 4/0 درصد را آزاد راه، 2/1 درصد را بزرگراه، 8/12 درصد را راه اصلى، 5/21 درصد را راه فرعى و 64 درصد را راه روستايى و عشايرى تشكيل مىدهد. | ||
+ | اين نسبتها در سطح كشور به ترتيب 3/0، 6/14، 1/23 و 62 درصد مىباشد. همچنين 8/40 درصد راهها به صورت آسفالت (7/3 درصد كشور) و 2/59 درصد با رويه شنى است. | ||
+ | علاوه بر راههاى موجود، عمليات احداث و بهسازى انواع راهها به شرح ذيل در سال 1375 در دست اقدام مىباشد. | ||
+ | ـ احداث آزاد راه زنجان ـ تبريز (حوزه استحفاظى آذربايجان شرقى) 225 كيلومتر | ||
+ | ـ احداث راههاى اصلى 194 كيلومتر | ||
+ | ـ احداث راههاى فرعى 3/60 كيلومتر | ||
+ | ـ احداث راههاى روستايى 461 كيلومتر | ||
+ | ـ احداث راههاى عشايرى 40 كيلومتر | ||
+ | ـ تبديل راه اصلى معمولى به بزرگراه 32 كيلومتر | ||
+ | ـ بهسازى و آسفالت راههاى اصلى 161 كيلومتر | ||
+ | ـ بهسازى و آسفالت راههاى فرعى 241 كيلومتر | ||
+ | ـ بهسازى و آسفالت راههاى روستايى 7/327 كيلومتر | ||
+ | |||
+ | == راههای هوایی == | ||
+ | فرودگاه تبريز در سال 1336 با مساحت 800 هكتار در فاصله 287 مايل هوايى تهران در شهر تبريز احداث گرديده و از سال 1370 از سطح فرودگاه داخلى به فرودگاه بين المللى ارتقاء يافته است. | ||
+ | فرودگاه داراى باند اصلى به طول 4 كيلومتر و با عرض شانههاى 60 متر براى نشست و برخاست انواع هواپيماها و باند فرعى به طول 4 كيلومتر و با عرض شانههاى 38 متر به منظور باند برگشت هواپيماهاى بزرگ، احداث شده است. | ||
+ | فرودگاه تبريز داراى 65530 متر مربع پاركينگ، 5700 متر مربع ساختمان ترمينال مسافرى، 1720 متر مربع ساختمان ادارى، 660 متر مربع ساختمان ايمنى و 1385 متر مربع ترمينال بار و ساير تاسيسات جنبى است؛ و از نظر خدمات كمك ناوبرى، مجهز به سيستمهاى V.O.R، G.A.G و N.D.Bمىباشد و سيستم I.L.S نيز در دست تعمير و بازسازى است. | ||
+ | فرودگاه سهند در فاصله 120 كيلومترى تبريز و 8 كيلومترى مراغه احداث شده و از سال1373، به منظور انجام پروازهاى مسافرى مراغه به تهران و برعكس مورد بهرهبردارى قرار گرفته است. طول باند فرودگاه 3 كيلومتر و عرض آن 30 متر است. همچنين فرودگاه داراى پاركينگى به مساحت 2000 مترمربع و ترمينال مسافرى به مساحت 1200 مترمربع مىباشد. | ||
+ | |||
+ | == راه آهن == | ||
+ | شبكه حمل و نقل ريلى استان از 5/475 كيلومتر خط اصلى (150 كيلومتر برقى و 5/325 كيلومتر غير برقى) و 215 كيلومتر خط فرعى (28 كيلومتر برقى و 187 كيلومتر غير برقى) تشكيل شده است. | ||
+ | شبكه راهآهن آذربايجان از مراغه شروع شده و از طريق تبريز تا صوفيان ادامه مىيابد و در اين محل با دو انشعاب تا نقاط مرزى جلفا (مرز ايران و آذربايجان) و رازى (مرز ايران و تركيه) امتداد مىيابد. | ||
+ | تراكم راهآهن در استان برابر 1 كيلومتر در 100 كيلومتر مربع مساحت مىباشد؛ اين نسبت در كشور، 3/0 درصد است. |
نسخهٔ کنونی تا ۷ فروردین ۱۳۹۱، ساعت ۱۱:۵۷
محتویات |
منابع
ارتباط آذربايجان شرقى از طريق هوا، دريا و زمين با ساير استانها و نيز با خارج از كشور برقرار مىگردد. علاوه بر اين، قسمتى از راههاى اصلى و راه آهن استان (راه تهران ـ تبريز ـ بازرگان) خط آهن تبريز ـ جلفا و تبريز ـ رازى (مرز تركيه)، ارتباط كشور را به تركيه (اروپاى شرقى و غربى و جمهورىهاى شوروى سابق) برقرار مىسازند كه نشان دهنده اهميت اين راهها در سطح ملى است.
راههای زمینی
شبكه حمل و نقل جادهاى استان در انتهاى سال 1375، داراى 1/7091 كيلومتر (3/4 درصد كل راههاى كشور) از انواع راههاست كه نسبت به سال 1368 حدود 50 درصد رشد داشته است. بيشترين ميزان ساخت راه در ميان انواع راهها مربوط به راههاى روستايى است كه طى سالهاى 68 تا 75 از حدود 70 درصد رشد و كمترين ميزان ساخت مربوط به شبكه راههاى اصلى است كه از 6/9 درصد رشد برخوردار بوده است. از كل راههاى استان 4/0 درصد را آزاد راه، 2/1 درصد را بزرگراه، 8/12 درصد را راه اصلى، 5/21 درصد را راه فرعى و 64 درصد را راه روستايى و عشايرى تشكيل مىدهد. اين نسبتها در سطح كشور به ترتيب 3/0، 6/14، 1/23 و 62 درصد مىباشد. همچنين 8/40 درصد راهها به صورت آسفالت (7/3 درصد كشور) و 2/59 درصد با رويه شنى است. علاوه بر راههاى موجود، عمليات احداث و بهسازى انواع راهها به شرح ذيل در سال 1375 در دست اقدام مىباشد. ـ احداث آزاد راه زنجان ـ تبريز (حوزه استحفاظى آذربايجان شرقى) 225 كيلومتر ـ احداث راههاى اصلى 194 كيلومتر ـ احداث راههاى فرعى 3/60 كيلومتر ـ احداث راههاى روستايى 461 كيلومتر ـ احداث راههاى عشايرى 40 كيلومتر ـ تبديل راه اصلى معمولى به بزرگراه 32 كيلومتر ـ بهسازى و آسفالت راههاى اصلى 161 كيلومتر ـ بهسازى و آسفالت راههاى فرعى 241 كيلومتر ـ بهسازى و آسفالت راههاى روستايى 7/327 كيلومتر
راههای هوایی
فرودگاه تبريز در سال 1336 با مساحت 800 هكتار در فاصله 287 مايل هوايى تهران در شهر تبريز احداث گرديده و از سال 1370 از سطح فرودگاه داخلى به فرودگاه بين المللى ارتقاء يافته است. فرودگاه داراى باند اصلى به طول 4 كيلومتر و با عرض شانههاى 60 متر براى نشست و برخاست انواع هواپيماها و باند فرعى به طول 4 كيلومتر و با عرض شانههاى 38 متر به منظور باند برگشت هواپيماهاى بزرگ، احداث شده است. فرودگاه تبريز داراى 65530 متر مربع پاركينگ، 5700 متر مربع ساختمان ترمينال مسافرى، 1720 متر مربع ساختمان ادارى، 660 متر مربع ساختمان ايمنى و 1385 متر مربع ترمينال بار و ساير تاسيسات جنبى است؛ و از نظر خدمات كمك ناوبرى، مجهز به سيستمهاى V.O.R، G.A.G و N.D.Bمىباشد و سيستم I.L.S نيز در دست تعمير و بازسازى است. فرودگاه سهند در فاصله 120 كيلومترى تبريز و 8 كيلومترى مراغه احداث شده و از سال1373، به منظور انجام پروازهاى مسافرى مراغه به تهران و برعكس مورد بهرهبردارى قرار گرفته است. طول باند فرودگاه 3 كيلومتر و عرض آن 30 متر است. همچنين فرودگاه داراى پاركينگى به مساحت 2000 مترمربع و ترمينال مسافرى به مساحت 1200 مترمربع مىباشد.
راه آهن
شبكه حمل و نقل ريلى استان از 5/475 كيلومتر خط اصلى (150 كيلومتر برقى و 5/325 كيلومتر غير برقى) و 215 كيلومتر خط فرعى (28 كيلومتر برقى و 187 كيلومتر غير برقى) تشكيل شده است. شبكه راهآهن آذربايجان از مراغه شروع شده و از طريق تبريز تا صوفيان ادامه مىيابد و در اين محل با دو انشعاب تا نقاط مرزى جلفا (مرز ايران و آذربايجان) و رازى (مرز ايران و تركيه) امتداد مىيابد. تراكم راهآهن در استان برابر 1 كيلومتر در 100 كيلومتر مربع مساحت مىباشد؛ اين نسبت در كشور، 3/0 درصد است.