ÌÓÊÌæ ÇÑÊÈÇØ ÈÇ ãÇ ÎÇäå  

راه‌های ارتباطی استان آذربایجان شرقی

از ویکی اطلس فرهنگی ایران

(تفاوت بین نسخه‌ها)
پرش به: ناوبری, جستجو
 
 
(یک ویرایش میانی توسط یک کاربر نشان داده نشده‌است)
سطر ۱: سطر ۱:
== راه‌های زمینی ==
 
  
== راه‌های هوایی ==
 
  
== راه آهن ==
 
  
 
{{منابع}}
 
{{منابع}}
 
[[رده:راه‌های ارتباطی]]
 
[[رده:راه‌های ارتباطی]]
 +
ارتباط آذربايجان شرقى از طريق هوا، دريا و زمين با ساير استانها و نيز با خارج از كشور برقرار مى‏گردد.
 +
علاوه بر اين، قسمتى از راه‏هاى اصلى و راه آهن استان (راه تهران ـ تبريز ـ بازرگان) خط آهن تبريز ـ جلفا و تبريز ـ رازى (مرز تركيه)، ارتباط كشور را به تركيه (اروپاى شرقى و غربى و جمهورى‏هاى شوروى سابق) برقرار مى‏سازند كه نشان دهنده اهميت اين راه‏ها در سطح ملى است.
 +
== راه‌های زمینی ==
 +
شبكه حمل و نقل جاده‏اى استان در انتهاى سال 1375، داراى 1/7091 كيلومتر (3/4 درصد كل راه‏هاى كشور) از انواع راه‏هاست كه نسبت به سال 1368 حدود 50 درصد رشد داشته است.
 +
بيشترين ميزان ساخت راه در ميان انواع راهها مربوط به راه‏هاى روستايى است كه طى سالهاى 68 تا 75 از حدود 70 درصد رشد و كمترين ميزان ساخت مربوط به شبكه راه‏هاى اصلى است كه از 6/9 درصد رشد برخوردار بوده است.
 +
از كل راه‏هاى استان 4/0 درصد را آزاد راه، 2/1 درصد را بزرگراه، 8/12 درصد را راه اصلى، 5/21 درصد را راه فرعى و 64 درصد را راه روستايى و عشايرى تشكيل مى‏دهد.
 +
اين نسبت‏ها در سطح كشور به ترتيب 3/0، 6/14، 1/23 و 62 درصد مى‏باشد. همچنين 8/40 درصد راه‏ها به صورت آسفالت (7/3 درصد كشور) و 2/59 درصد با رويه شنى است.
 +
علاوه بر راه‏هاى موجود، عمليات احداث و بهسازى انواع راه‏ها به شرح ذيل در سال 1375 در دست اقدام مى‏باشد.
 +
ـ احداث آزاد راه زنجان ـ تبريز (حوزه استحفاظى آذربايجان شرقى) 225 كيلومتر
 +
ـ احداث راه‏هاى اصلى 194 كيلومتر
 +
ـ احداث راه‏هاى فرعى 3/60 كيلومتر
 +
ـ احداث راه‏هاى روستايى 461 كيلومتر
 +
ـ احداث راه‏هاى عشايرى 40 كيلومتر
 +
ـ تبديل راه اصلى معمولى به بزرگراه 32 كيلومتر
 +
ـ بهسازى و آسفالت راه‏هاى اصلى 161 كيلومتر
 +
ـ بهسازى و آسفالت راه‏هاى فرعى 241 كيلومتر
 +
ـ بهسازى و آسفالت راه‏هاى روستايى 7/327 كيلومتر
 +
 +
== راه‌های هوایی ==
 +
فرودگاه تبريز در سال 1336 با مساحت 800 هكتار در فاصله 287 مايل هوايى تهران در شهر تبريز احداث گرديده و از سال 1370 از سطح فرودگاه داخلى به فرودگاه بين المللى ارتقاء يافته است.
 +
فرودگاه داراى باند اصلى به طول 4 كيلومتر و با عرض شانه‏هاى 60 متر براى نشست و برخاست انواع هواپيماها و باند فرعى به طول 4 كيلومتر و با عرض شانه‏هاى 38 متر به منظور باند برگشت هواپيماهاى بزرگ، احداث شده است.
 +
فرودگاه تبريز داراى 65530 متر مربع پاركينگ، 5700 متر مربع ساختمان ترمينال مسافرى، 1720 متر مربع ساختمان ادارى، 660 متر مربع ساختمان ايمنى و 1385 متر مربع ترمينال بار و ساير تاسيسات جنبى است؛ و از نظر خدمات كمك ناوبرى، مجهز به سيستمهاى V.O.R، G.A.G و N.D.Bمى‏باشد و سيستم I.L.S نيز در دست تعمير و بازسازى است.
 +
فرودگاه سهند در فاصله 120 كيلومترى تبريز و 8 كيلومترى مراغه احداث شده و از سال1373، به منظور انجام پروازهاى مسافرى مراغه به تهران و برعكس مورد بهره‏بردارى قرار گرفته است. طول باند فرودگاه 3 كيلومتر و عرض آن 30 متر است. همچنين فرودگاه داراى پاركينگى به مساحت 2000 مترمربع و ترمينال مسافرى به مساحت 1200 مترمربع مى‏باشد.
 +
 +
== راه آهن ==
 +
شبكه حمل و نقل ريلى استان از 5/475 كيلومتر خط اصلى (150 كيلومتر برقى و 5/325 كيلومتر غير برقى) و 215 كيلومتر خط فرعى (28 كيلومتر برقى و 187 كيلومتر غير برقى) تشكيل شده است.
 +
شبكه راه‏آهن آذربايجان از مراغه شروع شده و از طريق تبريز تا صوفيان ادامه مى‏يابد و در اين محل با دو انشعاب تا نقاط مرزى جلفا (مرز ايران و آذربايجان) و رازى (مرز ايران و تركيه) امتداد مى‏يابد.
 +
تراكم راه‏آهن در استان برابر 1 كيلومتر در 100 كيلومتر مربع مساحت مى‏باشد؛ اين نسبت در كشور، 3/0 درصد است.

نسخهٔ کنونی تا ‏۷ فروردین ۱۳۹۱، ساعت ۱۱:۵۷



محتویات

منابع

ارتباط آذربايجان شرقى از طريق هوا، دريا و زمين با ساير استانها و نيز با خارج از كشور برقرار مى‏گردد. علاوه بر اين، قسمتى از راه‏هاى اصلى و راه آهن استان (راه تهران ـ تبريز ـ بازرگان) خط آهن تبريز ـ جلفا و تبريز ـ رازى (مرز تركيه)، ارتباط كشور را به تركيه (اروپاى شرقى و غربى و جمهورى‏هاى شوروى سابق) برقرار مى‏سازند كه نشان دهنده اهميت اين راه‏ها در سطح ملى است.

راه‌های زمینی

شبكه حمل و نقل جاده‏اى استان در انتهاى سال 1375، داراى 1/7091 كيلومتر (3/4 درصد كل راه‏هاى كشور) از انواع راه‏هاست كه نسبت به سال 1368 حدود 50 درصد رشد داشته است. بيشترين ميزان ساخت راه در ميان انواع راهها مربوط به راه‏هاى روستايى است كه طى سالهاى 68 تا 75 از حدود 70 درصد رشد و كمترين ميزان ساخت مربوط به شبكه راه‏هاى اصلى است كه از 6/9 درصد رشد برخوردار بوده است. از كل راه‏هاى استان 4/0 درصد را آزاد راه، 2/1 درصد را بزرگراه، 8/12 درصد را راه اصلى، 5/21 درصد را راه فرعى و 64 درصد را راه روستايى و عشايرى تشكيل مى‏دهد. اين نسبت‏ها در سطح كشور به ترتيب 3/0، 6/14، 1/23 و 62 درصد مى‏باشد. همچنين 8/40 درصد راه‏ها به صورت آسفالت (7/3 درصد كشور) و 2/59 درصد با رويه شنى است. علاوه بر راه‏هاى موجود، عمليات احداث و بهسازى انواع راه‏ها به شرح ذيل در سال 1375 در دست اقدام مى‏باشد. ـ احداث آزاد راه زنجان ـ تبريز (حوزه استحفاظى آذربايجان شرقى) 225 كيلومتر ـ احداث راه‏هاى اصلى 194 كيلومتر ـ احداث راه‏هاى فرعى 3/60 كيلومتر ـ احداث راه‏هاى روستايى 461 كيلومتر ـ احداث راه‏هاى عشايرى 40 كيلومتر ـ تبديل راه اصلى معمولى به بزرگراه 32 كيلومتر ـ بهسازى و آسفالت راه‏هاى اصلى 161 كيلومتر ـ بهسازى و آسفالت راه‏هاى فرعى 241 كيلومتر ـ بهسازى و آسفالت راه‏هاى روستايى 7/327 كيلومتر

راه‌های هوایی

فرودگاه تبريز در سال 1336 با مساحت 800 هكتار در فاصله 287 مايل هوايى تهران در شهر تبريز احداث گرديده و از سال 1370 از سطح فرودگاه داخلى به فرودگاه بين المللى ارتقاء يافته است. فرودگاه داراى باند اصلى به طول 4 كيلومتر و با عرض شانه‏هاى 60 متر براى نشست و برخاست انواع هواپيماها و باند فرعى به طول 4 كيلومتر و با عرض شانه‏هاى 38 متر به منظور باند برگشت هواپيماهاى بزرگ، احداث شده است. فرودگاه تبريز داراى 65530 متر مربع پاركينگ، 5700 متر مربع ساختمان ترمينال مسافرى، 1720 متر مربع ساختمان ادارى، 660 متر مربع ساختمان ايمنى و 1385 متر مربع ترمينال بار و ساير تاسيسات جنبى است؛ و از نظر خدمات كمك ناوبرى، مجهز به سيستمهاى V.O.R، G.A.G و N.D.Bمى‏باشد و سيستم I.L.S نيز در دست تعمير و بازسازى است. فرودگاه سهند در فاصله 120 كيلومترى تبريز و 8 كيلومترى مراغه احداث شده و از سال1373، به منظور انجام پروازهاى مسافرى مراغه به تهران و برعكس مورد بهره‏بردارى قرار گرفته است. طول باند فرودگاه 3 كيلومتر و عرض آن 30 متر است. همچنين فرودگاه داراى پاركينگى به مساحت 2000 مترمربع و ترمينال مسافرى به مساحت 1200 مترمربع مى‏باشد.

راه آهن

شبكه حمل و نقل ريلى استان از 5/475 كيلومتر خط اصلى (150 كيلومتر برقى و 5/325 كيلومتر غير برقى) و 215 كيلومتر خط فرعى (28 كيلومتر برقى و 187 كيلومتر غير برقى) تشكيل شده است. شبكه راه‏آهن آذربايجان از مراغه شروع شده و از طريق تبريز تا صوفيان ادامه مى‏يابد و در اين محل با دو انشعاب تا نقاط مرزى جلفا (مرز ايران و آذربايجان) و رازى (مرز ايران و تركيه) امتداد مى‏يابد. تراكم راه‏آهن در استان برابر 1 كيلومتر در 100 كيلومتر مربع مساحت مى‏باشد؛ اين نسبت در كشور، 3/0 درصد است.